Tigerbarb och Tetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linkhouse
    • August 2012
    • 39

    Tigerbarb och Tetror?

    Hej.
    jag ska snart starta ett 240l snart. Jag har tittat lite på Tigerbarbs dom verkar livliga och fina. Men är lite orolig att blanda dom med andra fiskar. Dom verkar lite busiga och kan nafsa på andra.

    Är det sant att dom är lite lugnare om man har dom i stim på ca 10 st eller fler?
    om man nu har dom i ett flertal, kan man nästan efter det ha nästan vilka fiskar som hellst?

    Vill ha lite fina kardinal eller neon tetror också och lite bottenfiskar som olika malar och siamesiska algätare.

    Vad tror ni?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Personligen hade jag haft antingen barber eller tetror, då barberna kan vara lite väl hetsiga i humöret. Du bör även ha fler än 10 för att minimera risken att de går på andra fiskar, minst det dubbla är inte fel.
    Annars bör de funka med dina övriga planerade invånare, lite beroende på val av malar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Risken är väl att tigerbarberna stimmar för mycket för tetrorna som nog gärna vill ha en lugnare miljö.

      Det blir nog trevligare med bara barber eller tetror ihop med lugnare fiskar.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        Du kommer inte kunna ha fiskar med långa fenor eller spröt med tigerbarber, dom är fenbitare och kommer troligen ha ihjäl en scalar eller en kampfisk. Det finns en barb som har handelsnamnet "fembandsbarb". Den är lungnare än tigerbarberna men är mycket lik.

        Kommentar

        • rune.
          • October 2011
          • 37

          #5
          Jag har purpur huvudsbarber lika livliga finare och jätte snälla kolla in dem.

          Rune.

          Kommentar

          Arbetssätt...