200 liter, större eller mindre fiskar? Tips?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    200 liter, större eller mindre fiskar? Tips?

    Får inse att tiden inte räcker till till Diskusar nu, jobbar 12 timmar om dagen och är därmed hemifrån alldeles för länge för att ha tid med matning och städning i den utsträckningen iallafall.

    Nu undrar jag om någon har tips på fina fiskar som skulle trivas i mitt 200 liters akvarium?
    Är verkligen tvådelad i vad vi ska fylla det med,

    - Antingen supersmå typ Galaxy, tetror...

    - Eller något större, Nyckelhålsciklider eller typ Malawi... Förslag?

    Vad blir snyggast?
    Det får helst inte se så tomt ut, antingen massor av växter eller snygga stenar men med iallafall lite grönt!

    Bomba förslag!

    Se akvariet som helt tomt!
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    En flock Xiphophorus Clemenciae. Några äppelsnäckor. Fyra L200.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • linn-jo
      • April 2012
      • 23

      #3
      massa smått!!

      Kommentar

      • Whisky
        • April 2008
        • 108

        #4
        Några speciella små du tänker på? Roligt med inspiration!
        Helst inga Platy, Guppy, Svärdbärare eller Molly..

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1660

          #5
          Varför inte några rejäla stim med färggranna barber? Sådana är det inte så många som har som huvudnummer numera (de är ju "för vanliga") men har du sett t ex purpurhuvudbarber, guldbarber, praktbarber eller afrikanska bandbarber i mängd i ett stort akvarium? Då menar jag förstås inte barber i zooaffärsstorlek, utan fullvuxna och ordentligt utfärgade. Att de flesta är mycket tåliga, äter det mesta och har lätt för att föröka sig är knappast något fel heller.

          Olle

          Kommentar

          • Whisky
            • April 2008
            • 108

            #6
            Tack för tipset!
            Nu har jag kollat Afrikansk bandbarb, Purpurhuvudsbarb och Nätbarb, någon stort av dessa.
            Sen har jag tittat på Moskitorasbora, Galaxyrasbora och Trådfensregnbåge.

            Finns det någon snygg fisk man kan hålla i typ par, som syns och inte behöver/bör vara i stim helt enkelt? Kan Nyckelhålscikliden passa där? Dom jag haft har varit väldigt fredliga, kan dom passa?

            Sen någon som håller alger borta men som inte äter upp dom fina växerna, kan siamesisk algätare funka, eller finns det andra mindre BRA städare?

            Har smått engelsk sjösten, skulle vilja ha något ljusare, men förstått att detta är ganska lätt att hålla rent.. Tips?

            Kommentar

            • Cinapuff
              • August 2006
              • 120

              #7
              Jag hänger på den här tråden lite nu! Har ett 220 som ska startas upp på nytt som sällskapskar och är inne på lite olika spår, bl a ett stort stim med barber (tänkte mig nät- eller tigerbarb) och nåt par med nån större fisk (kanske en ciklid av nåt slag?) + en "städpatrull"..

              Ska bli spännande att se vad du får för förslag!

              Och ang siamesisk algätare så har jag personligen bara bra erfarenheter av dem, vissa säger att de sluta äta alger när de blir större, men jag hade ett litet stim om sex stycken tidigare på 13-14cm och de simmade runt och putsade alger mest hela tiden...

              Kommentar

              Arbetssätt...