Asiatisk solitär?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Asiatisk solitär?

    Ponera att man har ett asienkar på runt 250 liter.
    Ponera även att man har 2 hästnosmalar, 8 fembandsbarber och 4 praktbotior i detta kar.
    Ponera nu även att temperaturen i karet är 26 grader och att tanken är relativt tätplanterad med finkornig botten.
    Sluta ponera.

    Nu är det som så att jag är riktigt sugen på en solitär liten skapelse. De förslag jag givit mig själv är:

    Eldstjärt
    Regnbågshaj
    Kinesisk guldalgätare

    Efter vad jag hört så ska eldstjärten ydligen vara likt en oskuldsfull flicka, om man jämför med en kinesisk algätare, stämmer detta?

    Har ni några andra rekommendationer?
    All we are, we are.
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    Varför inte ett par stora gurami som solitärfiskar? Mosaikgurami eller blå gurami skulle säkert passa utmärkt, eller varför inte den bruna vildformen till den sistnämnda? En trevlig fisk som man alltför sällan ser. Eldstjärtar är oftast fredliga mot andra fiskar, men inte alltid. De är mycket aggressiva mot artfränder, och ofta även mot andra svarta fiskar som t ex black molly. Praktbotior blir tyvärr i största laget för ditt akvarium, så dem kan du gärna byta ut mot ett stim av någon mindre botia.

    Olle

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      Ursprungligen postat av Olle A
      Varför inte ett par stora gurami som solitärfiskar? Mosaikgurami eller blå gurami skulle säkert passa utmärkt, eller varför inte den bruna vildformen till den sistnämnda? En trevlig fisk som man alltför sällan ser. Eldstjärtar är oftast fredliga mot andra fiskar, men inte alltid. De är mycket aggressiva mot artfränder, och ofta även mot andra svarta fiskar som t ex black molly. Praktbotior blir tyvärr i största laget för ditt akvarium, så dem kan du gärna byta ut mot ett stim av någon mindre botia.

      Olle
      Haha, jo de blir för stora senare, men jag har ett större kar att släppa dem i när de nått redig storlek!
      Sedan blir det pakistanier som tar deras plats ^^

      Jo, jag hade en eldstjärt för runt 6 år sedan, men den blev ihjäljagad av ett gäng odessabarber.
      Hmm... guramis, säger du? Jodå, men är inte barber rätt glada i spröt och grejer? :P
      All we are, we are.

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Solitära fiskar är oftast solitära eftersom de brukar vara rovfiskar. T.ex är nandus nandus en trevlig fisk, som säkert hade klarat sig länge i ditt kar. Frågan är hur länge dina stimfiskar hade gjort det? Det låter som egentligen vill ha något som sticker ut från dina övriga firrar men samtidigt är fredligt. Kolla upp färskvattensflundror.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1661

          #5
          Det beror på vad det är för barber. Tigerbarber kan vara riktigt bitska (särskilt om de hålls i enstaka exemplar) medan t ex kopparbarber brukar vara snälla. Fembandsbarber har jag inte haft på väldigt länge, men enligt vad jag har hört ska de höra till de snällare barberna.

          Olle

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            Jo, något som inte är för agressivt hade ju varit ett plus. Men ett hyffsat temprament på en eldstjärt gör absolut ingenting! :P Jag menar, fembandsbarber är ju inte så jäkla små, och de jag känner som håller dem säger att de ska stå på sig väldigt väl mot större fiskar.
            All we are, we are.

            Kommentar

            Arbetssätt...