Vilka fiskar ska jag ha? Hjälp mig att välja!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Vilka fiskar ska jag ha? Hjälp mig att välja!

    Har blivit tvungen att helt starta om 240 liters karet och funderar nu på vad jag ska ha för fiskar.
    Har funderat på att ha olika mollys, några ancistrus och ev. något tetraliknande. Känner dock att jag skulle vilja fylla ut akvariet mer så funderar även starkt på guramis! Vet inte huruvida dessa går ihop med andra fiskar, så det måste jag läsa på lite om, men det hade ju också varit tråkigt att bara ha ett guramipar i ett akvarium. Tips på hur jag kan göra för att få lite variation utan allt för känsliga fiskar?

    Har även ett 60-liters akvarium som jag gjort i ordning och tänkte ha som enbart guppyakvarium. Är det lagom eller behöver guppysar större kar? (Om det blir jätteöverbefolkat i det lilla karet så vill jag ha möjligheten att flytta över guppys till det stora karet alltså där det inte bör finnas stora glupska eller aggressiva fiskarter).

    Tackar för all hjälp jag kan få!
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Eftersom du vill ha mollys så tycker jag att du ska köra ett centralamerikanskt tema. Kolla upp de något mindre CA-cikliderna som t.ex Cryptoheros Sajica och Thorichtys ellioti/maculipinnis. Ett par ciklider tillsammans med en flock mollys, vanlig biltemasand samt en del vanlig "gråsten" blir finfint!

    Angående guppys så funkar ett 60liters bra.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • CarroAnn
      • August 2011
      • 110

      #3
      Ciklider... Ska kolla upp det! Tack!

      Kommentar

      • CarroAnn
        • August 2011
        • 110

        #4
        Angående sajica ciklider, ska man bara ha ett par av dem?

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Ursprungligen postat av CarroAnn
          Angående sajica ciklider, ska man bara ha ett par av dem?

          Jag har själv haft sajicor i flera omgångar i just ett 240-kar. Du kan få plats med två par, dom är rätt fredliga av sig och rör inte växter nåt nämnvärt. Dom kan iofs gräva en del och då råka gräva upp dina växter. Dock är dom ju som alla ciklider lite griniga av sig vid lek och därför hade jag nog satsat på bara ett par i ditt fall.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av Lizardking
            Jag har själv haft sajicor i flera omgångar i just ett 240-kar. Du kan få plats med två par, dom är rätt fredliga av sig och rör inte växter nåt nämnvärt. Dom kan iofs gräva en del och då råka gräva upp dina växter. Dock är dom ju som alla ciklider lite griniga av sig vid lek och därför hade jag nog satsat på bara ett par i ditt fall.
            De är väldigt fina i alla fall. Jag har inte haft dem innan så jag köpte 2 par i veckan faktiskt. De får gå med jordätarna.

            Trevligt val, det är spännande med yngelvård
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • CarroAnn
              • August 2011
              • 110

              #7
              Trevligt! Jag ska absolut kolla upp dem mer och är väldigt sugen på att skaffa dem. Är det svårt att se skillnad på honor och hannar? Är de tillräckligt vanliga för att finnas i vanliga djur-/zooaffärer eller måste man göra sig besväret (?) att leta upp någon uppfödare?

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #8
                Det är lätt att skilja på könen. Kolla in länken här. Där har jag gjort en liten "artbeskrivning" om dem. Det är även mina firrar på bilderna.

                AT BIGSPIZZ'S REQUEST I HAVE STICKIED THIS, IF YOU WANT TO POST IN THIS THREAD PLEASE DO SO BY POSTING A PROFILE IN THE SAME FORMAT THAT IS ALREADY HERE ... THANKS DIXON Lets keep this streamline...No comments please, just profiles....WE NEED THIS! Since I am well versed in cons...
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • CarroAnn
                  • August 2011
                  • 110

                  #9
                  Super! Tack!

                  Vart har ni köpt era? Alltså, i affär eller hos uppfödare?

                  Hur stor är chansen att ynglen överlever om man har en flock mollys till?

                  Kommentar

                  • Joakim Lundgren
                    • August 2006
                    • 631

                    #10
                    Chansen att yngel överlever ökar om du har mycket växter. Sajicorna är lite som zebracikliderna, de älskar att föröka sig! Se dock till att ha gömställen för honan ifall hanen skulle få för sig att ge henne spö. Jag köpte mina på Stoby akvarieaffär. De brukar finnas att beställa hyfsa regelbundet ifall inte din närmaste affär har hemma för tillfället.
                    AKA: Lizardking

                    Kommentar

                    • CarroAnn
                      • August 2011
                      • 110

                      #11
                      Aha, okej! Tack!

                      Då blir det till att fixa karet nu, vid igångkörningen av det, så kanske jag ska börja med några mollys, eller är det bättre att börja med ett par ciklider?

                      Kommentar

                      • Joakim Lundgren
                        • August 2006
                        • 631

                        #12
                        Börja med mollies.
                        AKA: Lizardking

                        Kommentar

                        • CarroAnn
                          • August 2011
                          • 110

                          #13
                          Tack tack för alla jättebra svar! Nu har jag inga fler frågor. Tack igen!

                          Kommentar

                          • Joakim Lundgren
                            • August 2006
                            • 631

                            #14
                            Ursprungligen postat av CarroAnn
                            Tack tack för alla jättebra svar! Nu har jag inga fler frågor. Tack igen!

                            Ingen orsak! Det är ju bättre att fråga en gång för mycket än att kladda till det pga okunskap och förhastade beslut. Jag vill även passa på att tipsa om att om du planterar växter med rejäla rotsystem som t.ex cryptocoryner så blir det svårare för sajicorna att gräva upp dem. En annan växt som jag gillar att ha med levandefödare är mexikanska eklöv. De växer snabbt och bildar en bra yngelgömma. Du kan säkert hitta sådana på tradera.
                            AKA: Lizardking

                            Kommentar

                            • CarroAnn
                              • August 2011
                              • 110

                              #15
                              Great! Det är sånt jag inte skulle ha tänkt på annars. Eklöven var fina! Tack

                              Kommentar

                              Arbetssätt...