54 liters akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kimfly
    • July 2012
    • 2

    54 liters akvarium

    Hej , jag har en fundering kring 54 liters akvarium.
    Då jag försökt hittat information om detta men inte lyckats så får jag helt enkelt fråga om någon vet.
    Om det nu redan finns denna fråga i forumet som jag inte hittat så ber jag om ursäkt över det!

    Jag har alltså ett 54 liters akvarium och jag undrar hur många fiskar man egentligen kan ha i ett sådant?
    Jag vet att man måste tänka på vilken art av fisk man har. Det jag har och vill ha i mitt akvarium är guppy.
    I dagsläget har jag 2 hanar och 5 honor av guppy och 6 neontetror..

    Då jag inte vill att det ska bli för mycket fisk där i, då 54 liters inte är ett så pass stort akvarium
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    #2
    Fiskarna du har passar perfekt i ditt akvarium! Förr eller senare kommer det att bli mer guppy, det kan du vara ganska säker på. De brukar få yngel ungefär en gång i månaden, och även om en del kanske blir uppätna är det ganska bra chans att några klarar sig. Särskilt om du har täta växter som ynglen kan gömma sig i. Risken är då att det blir överbefolkning så småningom - med så små fiskar som du har, kan du följa den gamla regeln att ca 1 cm fisk per liter vatten är lagom. Finns det en akvarieförening där du bor, kan du säkert hitta folk där som vill köpa egenodlade guppy när du får överskott. Annars kan du prova i zooaffären, även om många affärer inte tar emot hemmaodlad fisk. Lycka till!

    Olle

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Det är roligt att dra upp egna Gyppy yngel och se vad det blir för färgteckning men dom blir ju så många

      Kommentar

      • kimfly
        • July 2012
        • 2

        #4
        Tack för era svar! Ja det där med färgen osv tycker jag är riktigt spännande. Därför vill jag få fram lite yngel och se vad det blir för resultat. Har ett 54 liters där jag låter ynglen få gå och växa på sig ordentligt

        Jag har tänkt att ta kontakt med någon djuraffär , troligen den jag är stamkund hos och se vad dem säger om att få eller köpa guppy.

        Kommentar

        Arbetssätt...