Dvärgciklider och... Vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoddri
    • June 2012
    • 144

    Dvärgciklider och... Vad?

    Nångång i framtiden tänkte jag skaffa mig ett lite större akvarium, 200-300l. Jag har fått upp ögonen lite för dvärgciklider.

    Men vad kan man ha för andra fiskar med såna? Jag har förstått att de är ganska lättstressade så t.ex danio är väl inte helt optimalt..

    Så hur har ni gjort?
    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    #2
    Finns många olika dvärgciklider som har olika beteenden. Sen beror det lite på om du vill dra upp yngel eller inte. Men en vanlig kombo med dvärgciklider är ex ett stim tetror, någon sorts mal och ett stim pansarmalar.

    Kommentar

    • zoddri
      • June 2012
      • 144

      #3
      Ja, jag har ju inte tänkt så långt på saken ännu att jag funderar över speciella sorter. Stresståligheten är, såvitt jag förstod, ganska allmängiltig så det var därför jag tog upp den.

      Tetror och malar är väl alltid ett säkert kort men.. Tja, kanske får forska lite mera och hitta något roligare än neon/kardinal
      Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

      250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

      Kommentar

      • Salamader
        • August 2010
        • 99

        #4
        Du kan väl princip välja vilken tetra som helst som passar in storleksmässigt och vattenvärde mässigt. Jag har rödmunnstetror med dvärgar i ett kar. Grejen med rödmunnarna är dock att de ser till att ynglen aldrig när vuxen storlek. Bara att kolla runt på ex http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_gr...de&ORDNING=all och leta upp någon som er fin ut.

        Kommentar

        • zoddri
          • June 2012
          • 144

          #5
          Om allt går som planerat kommer det ett 250l-kar till lägenheten ikväll. Farligt att surfa på blocket..
          Så nu blev ju hela ciklidfrågan lite mer aktuell.

          Förutom ciklider så funderar på sorgmanteltetra i ett lagom stort stim och sen ett gäng corydoras. Samt lite otosar för att hålla bort alger.
          Fast att välja tetra känns nästan lika svårt, blir ju ett stort stim såna och man vill ju ha nån fin rackare.

          "de e mycke nu"
          Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

          250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Ser att du tycker Kardinaltetra är tråkig men ett stim är alltid väldigt vackert och trevligt.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              ja har apisto och vinkeltetra å det funkar utan problem. dock blire ju inga överlevande yngel från cikliderna då tetrorna är rätt duktiga på att käka dom.

              sen håller ja på att koppa in några fjärilsciklider just i detta nu.
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • zoddri
                • June 2012
                • 144

                #8
                Är det förresten en allmän egenskap hos lite större tetror att de käkar upp ynglen? Inte för att jag väl tänkt börja odla fram såna men.. Bra att veta
                Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  ja alltså, dom flesta tetror äter ju kött, å yngel är ju kött. så är inte föräldrar släkt med rambo å chuck norris så lär ynglen bli mat åt andra fiskar.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • zoddri
                    • June 2012
                    • 144

                    #10
                    Haha
                    Man kunde ju hoppas att nån av alla tetrasorter var snällare men antar det är svårt att lära en gammal hund (fisk) sitta

                    Å andra sidan, vore inte så dumt att få yngel men.. en sak i taget
                    Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                    250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                    Kommentar

                    • Eidesdotter
                      • December 2009
                      • 219

                      #11
                      Min favorit bland tetrorna är och har alltid varit glödbandstetran. Liten, beskedlig och snygg i rätt ljus. Passar bra ihop med dvärgciklider.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...