110L Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    110L Tanganyika

    Går det att ha något som helst sällskap till Prinsessan av burundi i 110 liter/80cm? Inte bara fiskar då utan allt ni kan komma på.
    Butiken har även små A. Calvus som jag blev väldigt sugen på. Vet att 110L är för litet för fullvuxna sådana, men skulle det funka tills man skaffar ett större?

    Funkar det några månader med ett 2-4 prinsessor a 4-5 cm tillsammans med 2 A calvus på ca 3-4cm?

    Jag har 1-2 mm svart grus så antar att jag ej kan ha snäcklekare...?

    Om ni har några tips på hur jag kan göra får ni gärna skriva vilken mat som passar bäst till respektive fisk.

    Tacksam för hjälp då jag inte är jättevan tangayika.
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Visst funkar det att blanda calvus och sessor i det karet. Du kan ha calvusarna i karet ett bra tag, då dom är väldigt trögväxta.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Ursprungligen postat av Falconer
      Går det att ha något som helst sällskap till Prinsessan av burundi i 110 liter/80cm? Inte bara fiskar då utan allt ni kan komma på.
      Butiken har även små A. Calvus som jag blev väldigt sugen på. Vet att 110L är för litet för fullvuxna sådana, men skulle det funka tills man skaffar ett större?

      Funkar det några månader med ett 2-4 prinsessor a 4-5 cm tillsammans med 2 A calvus på ca 3-4cm?

      Jag har 1-2 mm svart grus så antar att jag ej kan ha snäcklekare...?

      Om ni har några tips på hur jag kan göra får ni gärna skriva vilken mat som passar bäst till respektive fisk.

      Tacksam för hjälp då jag inte är jättevan tangayika.
      Åker du och klipper mina Calvus nu? Jag hade tänkt ta hem dem men det blir SA istället. Det är verkligen helt omöjligt att se könet på dem i nuläget, 2 av individerna är dock verkligt fina!

      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Falconer
        • November 2005
        • 786

        #4
        Hehehe ja det är möjligt att jag tar dom för dig om du inte ska ha dom? Dom är iofs rätt dyra såg jag...Går priset över 150 är det lite dyrt enligt mig. Snåljåp...
        Kan calvusarna stå emot aggresiva prinsessor?
        Hur många prinsessor ska jag skaffa till en början? blir nog bara 2 Calvusar pga priset.....håller tummarna istället.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Falconer
          Hehehe ja det är möjligt att jag tar dom för dig om du inte ska ha dom? Dom är iofs rätt dyra såg jag...Går priset över 150 är det lite dyrt enligt mig. Snåljåp...
          Kan calvusarna stå emot aggresiva prinsessor?
          Hur många prinsessor ska jag skaffa till en början? blir nog bara 2 Calvusar pga priset.....håller tummarna istället.

          Det här skall bli riktigt intressant att följa - Tanganyika är alltid en källa till glädje!
          Både prinsessorna och calvusarna är svåra att skilja kön på så en liten grupp av varje måste nog till - om du vill ha utparning och lek framgent. Vilka som "står emot" de andra i 112-liter beror nog mycket på vilken grupp av dina två arter som kommer till skott först.
          Jag tippar på att prinsessorna drar på i initialskedet - och då blir det snabbt en koloni som... ja.. du kan tänka dig.
          Calvusarna tar nog lite längre tid på sig, då de växer- och utvecklas långsamt. Köper du bara två stycken calvusar så får vi hoppas att det kan vara en hona och en hane - och att de accepterar varanda efter en tid!

          Som sagt, riktigt spännande detta - sätt gärna in några bilder på burken och på fiskarna när du fått igång det hela!
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 14 July 2012, 19:46.

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Ja jag längtar till imorgon kan ja ju säga.
            Hoppas verkligen det kommer funka. Är något speciellt med tanganyika-ciklider. Kommer självklart att skaffa ett större T-akvarium senare. Antagligen blir väl mitt nuvarande 240L SA ett tanganyikakar tillslut.

            Ska försöka ta några bilder vartefter, men jag kan inte ta lika snygga bilder/filmer som ni andra naturfotografer.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av Falconer
              Ja jag längtar till imorgon kan ja ju säga.
              Hoppas verkligen det kommer funka. Är något speciellt med tanganyika-ciklider. Kommer självklart att skaffa ett större T-akvarium senare. Antagligen blir väl mitt nuvarande 240L SA ett tanganyikakar tillslut.

              Ska försöka ta några bilder vartefter, men jag kan inte ta lika snygga bilder/filmer som ni andra naturfotografer.
              Ja, T-ciklider är verkligen speciella - vi får hoppas att det kommer att funka fint
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 July 2012, 10:09.

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Nu har jag hämtat 2 calvusar och 3 prinsessor. Troligtvis va det ett calvus-par redan eftersom det förekom flirtande.
                Behöver honan snäckor och behöver hanen tas ut efter lek om de ska bli yngel i framtiden?

                Kommentar

                Arbetssätt...