Fisk i 40 liters?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hepzheba
    • June 2010
    • 104

    Fisk i 40 liters?

    Vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt 40 liters som står och väntar på fisk. Räkor/snäckor/ålar är big no no för mig. Jag har tittat lite på drotting rasbora, men enligt annan källa än zoopet så behöver de ha större kar. Erfarnheter härifrån? Har annars kikat lite på honungsgurami, men skulle dessa då bara gå att ha i ett par eller kan man ha någon mer liten fisk?

    Gillar för övrigt små, färgglada fiskar. Tips på någon sådan? Bottenmaterial är grus och vattnet är medelhårt med neutralt pH (mer mot basiskt än surt). Övrig inredning och växter kan anpassas efter fiskar (vilket ju kanske vattnet kan också, men enklare att köpa fisk som trivs i det vatten man redan har).

    Så ge mig tips och förslag på vad jag kan hitta på!
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Snäcklekare är ett alternativ

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Neoner är ju en dussinfisk men den är trevlig att beskåda..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • snuppesno
        • August 2007
        • 29

        #4
        Kanske rubintetror? Himla trevliga firrar.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Varför inte kolla in lite av de mindre sorterna av Killi, en klart underskattad fisk...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Afrodite
            snubblade just övern en guldfärgad söt liten fisk som också borde passa. Dvärgsvärdbärare.
            Försök hitta den du....men det är bara hanarna som är gula, jag vet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Hepzheba
              • June 2010
              • 104

              #7
              Tack för alla tips!

              Anders, vad jag har förstått så kan killin hoppa så jag vet inte om jag vågar då glaset inte täcker helt (öppet i hörnen) :/ Annars är det en väldigt fin fisk.

              Dvärgsvärdbärare låter intressant. De kanske kan ta hem den här i M-stad, vem vet? :P

              Kommentar

              Arbetssätt...