Amazonas och lite sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriksdotter
    • June 2012
    • 33

    Amazonas och lite sydamerika

    Hej! Jag har ett 250liters som jag i höst tänker starta upp till ett amazonst stillastående! Jag har planerat följande fiskar:
    Gippiceps
    Ancistrus
    Otocinclus
    Koppartetra
    Kerritetra
    Regnbågsciklid
    fjärilsciklid
    Först vill jag bara kolla om det verkar som en bra blandning so far, sen skulle jag vilja ha lite tips på någon huvudperson typ scalare (även om jag inte är så sugen på just scalare) och någon fisk som håller sig i övre delen av karet!
    Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    gibbiceps, som jag gissar att du menar, blir på tok för stor för ditt kar så den kan du stryka från listan på en gång.
    Med regnbågsciklid gissar jag du menar Apistogramma agassizii och i så fall funkar det bra med den lista du har tycker jag.


    Om du vill ha nått annat högre upp så röstar jag på små bilbukar eller flaggciklider om du vill ha nått större som inte är scalarer.
    Senast redigerad av AffeAlien; 29 June 2012, 22:24.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • eriksdotter
      • June 2012
      • 33

      #3
      Aha! Läste på om gibbiceps och det verkade som
      att det skulle gå rätt bra i ett 250, eftersom de flesta inte verkar bli 60cm. Jag får överväga saken okej, men då ska jag ta och kolla upp fiskarna du föreslog! Tack så mycket!

      Fler tips är för övrigt välkomna
      Senast redigerad av eriksdotter; 30 June 2012, 11:01.
      Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        gibbiceps blir som sagt runt 60cm men hur kul är det för fisken att kunna simma sin kroppslängd bara sedan är det stopp?
        Om du läser igen här på zoopet om den så vill den har 600lite eller i alla fall 2meter långt kar så den kan röra sig lite.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • eriksdotter
          • June 2012
          • 33

          #5
          Jag har läst här på zoopet om alla fiskar jag vill ha så jag vet allt det där, läste dock även kommentarerna från användare och drog slutsatsen att den kanske inte alltid blir en halvmeter lång. Jag skulle självklart aldrig låta en fisk som är så stor bo i ett 250liters, det är fiskplågeri, men jag resonerar runt tanken med en gibbiceps som inte blir så stor, eftersom det uppenbarligen existerar sådana också. Jag vet också att det är stor chans att den blir 60cm, därför är det bara jag som spekulerar!
          Men nu släpper vi det tycker jag flaggciklid var en superbra ide! Det tänker jag nog satsa på
          Senast redigerad av eriksdotter; 01 July 2012, 20:50.
          Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

          Kommentar

          • firejackan
            • August 2004
            • 616

            #6
            De blir oftast så stora om de får förutsättningarna för att trivas vilket de ska ha. Går rätt snabbt också

            Kommentar

            • eriksdotter
              • June 2012
              • 33

              #7
              Okej okej, ingen gibbiceps! är det någon som har ett bra tips på vad som kan komplettera mitt lilla gäng med ancistrus och otocinclus?
              Senast redigerad av eriksdotter; 02 July 2012, 07:31.
              Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Personligen så tycker jag att ancistrusar är riktigt trista i betéendet..
                De är även aggresiva mot andra sugmalar..
                Varför inte försöka dig på kombination ottosar och någon schysst L-mal..
                Jag gillar personligen L-066, om du kollar runt bland L-malarna så kommer du säkert hitta någon snygg rackare som du kan tänkas gilla..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  #9
                  Om du vill ha ancistrus för att äta alger så ska du nog kolla extra noga innan du väljer en annan L-mal så de verkligen äter alger och inte äter trä eller smådjur.

                  Sedan blir många L-malar stora så kolla så storleken inte blir för mycket, de som blir över 15cm skulle jag inte rekommendera till ditt kar men annars är det fritt fram.
                  nått att också tänka på är att de flesta L-malar kostar runt 500kr styck i butik om de inte är ancistrus så försöka hitta nån privat som säljer är en bra idé.
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • firejackan
                    • August 2004
                    • 616

                    #10
                    Finns flera olika sorters utav ancistrus som kan vara trevliga att ha. Och så länge det finns tilläckligt med gömställen så har jag aldrig märkt någon aggression bland ancistrus. Och sen vet jag inte om jag skulle rekomendera 100krs l-malar till någon som inte har ett speciellt intresse för just l-malar. Jag skulle köra på ancistrus till att börja med och finner du då dessa intressanta så kan du kanske byta ut den/dem mot någon mer intressant l-mal. Sen är det ju ett plus i kanten att de r rätt lätt lekta

                    Kommentar

                    • eriksdotter
                      • June 2012
                      • 33

                      #11
                      L-Malar verkar sjukt coola, men de är nog lite för värsting för mig än slålänge, måste känna in mitt kar först innan jag satsar! jag gillar ancistrus, har själv aldrig haft problem! visste inte att zooaffärerna sålde olika sorter hmm... detta ska kollas upp... tack så mycket!
                      Läs min blogg om mitt akvarium! - http://250litervatten.wordpress.com/

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ancistrus (som inte är en art, utan ett släkte) och Gibbiceps är L-malar Jag har (de är köpta som det i alla fall) Ancistrus dolichopterus (L183, den "vanliga" Ancistrusen är L144, och kan vara korsningar), och jag har utan några som helst tecken på aggressioner vare sig mellan hanarna, eller andra fiskar, haft dem ett tag i mitt 240-liters, och har t.o.m fått flera lekar på dem. L183/L181 (osäker på vilken jag har) är vackra, de är svarta, med en massa små, vita prickar. Som yngel har de breda vita kanter på stjärtfenan och ryggfenan, det påstås att L183 behåller de vita fenkanterna som vuxna, medan L181 inte gör det, i övrigt är de mycket lika, och jag undrar om det inte bara är olika lokalformer. Enligt min erfarenhet så är det i alla fall en vacker, tålig, fredlig, och ganska lättodlad L-mal, om man vill testa nå´t annat än den "vanliga" Ancistrusen.

                        Flaggciklider tycker jag också att du ska köra på, trevliga ciklider, även om de tydligen kan ge sig på en del växter, men det är inget jag har märkt nå´t av i mitt kar. Däremot undrar jag, fullvuxna flaggciklider tillsammans med Otocinclus... Riskerar inte Otocinclusarna att sluta som mat då? De är ju ändå rätt små. Och dessutom ganska känsliga, vad jag har förstått.

                        Jag har även bilbukar, vitfenade rosentetror, scalarer, och blåciklider, och lite olika malar (de enda L-malarna jag har i det karet är L183).

                        Bifogar en bild på ett av mina L183-yngel (även om det numera är rätt stort), om du är nyfiken på hur de ser ut
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Shepard; 04 July 2012, 17:32.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...