Lek och lek, en del frågor om mina fiskar som lagt rom.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BroTTarN
    • December 2010
    • 6

    Lek och lek, en del frågor om mina fiskar som lagt rom.

    Skulle städa mitt kar igår kväll, plocka ut lite stockar och växter för att fästa dom på stockarna och möblera om lite i karet, märkte då att det simmade runt fullt med gibbes yngel i baljan jag la stockarna i, så jag tittade närmare i karet och lyckades håva upp ca 20st, efter det städade jag klart karet och gjorde allt jag hade tänkt.

    Jag tyckte ynglen såg ut att vara minst en vecka gamla så jag chansade och la tillbaka dom i karet, och jag misstänker att jag inte fick med alla upp när jag håvade, idag såg jag iaf ca 10st av ynglen så tänker att det borde gå fint.
    Hur snabbt växer dom? Är det något jag ska tänka på med matning eller liknande? Aldrig fått yngel på några äggläggande fiskar förut så det va skit skoj

    Och nu har jag hittat mer ägg, på bara 24h efter helstädning så har mina fjärilsciklider lagt rom, och mina altum vad är oddsen? riktigt skoj, dom vaktar sina ägg ordentligt och det är häftigt att sitta och kolla är ganska ny på det här med akvarium så inte varit med om det här förut, hur lång tid tar det för äggen att kläckas? ska man göra något specielt? mata lite mer så fiskarna inte e hungriga och tar äggen? är det något jag behöver veta?

    Jätte tacksam för alla svar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    nu ska vi se här.

    vad är det för gibbi?

    sen är jag ytterst tveksam till att du har altum-scalarer. du säger att du är ny på akvarium och då skaffar man inte altum. de kostar ca 800:- o är 99% alltid vildfångade. mig veterligen finns det ingen i världen som lyckats odla på dom i fångenskap. men det kan vara honey blue scalarer då de ofta sätter altum i namnet för att sälja mer. men det är inte äkta altum.

    men skitsamma.
    äggen läggs på ett utvalt ställe. sen fläktar föräldrarna över äggen för att de inte ska mögla. efter 2-3 dagar kläcks äggen o ynglena läggs i en grop som föräldrarna grävt ( eller sitter de kvar på bladet/roten/stenen, berorende på vad det är för ciklid)

    de är inte frisimmande än då de måste förbruka sin gulesäck. detta tar typ 2-3 dagar. sen är de frisammande.

    detta var generelt för substrat ruvande ciklider

    just scalarer är rätt duktiga på käka upp sina ägg då de är rätt sönderavlade. de kan behöva rätt många gånger på sig för att fatta hur man ska göra

    oddsen att de lägger ägg är ju inte så små. det är ju vanligt. i min kub på 350L har jag 3 st scalar-par, 2 st Multispinosus-par och 1 Ap.Vejita par. o alla lägger ägg om vart annat. just nu har jag en svärm med 300 yngel från multispinosus i karet. föräldrarna mobbar upp alla andra fiskar i ett hörn :P

    Kommentar

    • BroTTarN
      • December 2010
      • 6

      #3
      okej, nä då är det nog inte riktiga altum jag fått tag i, mina kostade 200kr st, men dom såg verkligen ut som altum.
      när cikliderna är självsimmande, ska jag flytta dom till ett eget kar eller ska jag bara låta dom va kvar? tror att mina hungriga scalarer lär ta dom flesta?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ja vill du verkligen föda upp dom så flytta dom till eget kar. lättast är att ta en slang o suga upp ynglena i en spann. som när man gör vattenbyte. o sen ner i ett eget kar. men det krävs mycket matande o täta kontroller av vattenkvaliten.

        jag låter alltid mina vara kvar i karet. orkar inte föda upp mer nu. hade en jävla massa kar ett tag, men nu låter jag bara de vara. vissa yngel lyckas gömma sig bland växterna o bli fullvuxna

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Det finns EN, säger EN, dokumenterad lek på altumskalarer, en svensk som fick spontan lek.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          Arbetssätt...