Fiskmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddan803
    • July 2011
    • 241

    Fiskmix

    Hej!
    Jag ska få nio fiskar av min faster och hennes sambo som har tröttnat på sitt akvarium... Och de bor just nu i ett 55-60-L (förlitet jag vet) och nu ska jag få dem.
    Fiskarna är:
    1x Skäggnosmal (tror jag)
    4x Slöjstjärt
    3x Mässingsbarb
    1x kardinaltetra

    Skäggnosmalen är ganska stor så den ska få bo med våra större fiskar.
    Men då är min fråga:
    Kan man ha guppies, platys, kinesiska algätare och rödmunstetror med dessa tre andra sorter? Eller är det någon som kommer att fara illa? Jag tänkte att det är väll ingen risk att de äter upp guppiesarna och platysarna när de bor med en kardinaltetra nu? För den e ju mycket mindre... Men de kanske biter på guppiesarnas (ev. platysarnas) fenor?

    Tacksam för så snabba svar som möjligt...

    KRAM!
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Slöjstjärtarna kommer att decimera antalet yngel från dina guppies och platys. Så mycket är säkert i af..
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #3
      Ok, tack för svar Men de skulle inte kunna vara ngn annan fara för de andra fiskarna om barberna och söjorna är tsm med platysarna och guppiesarna (+ rödmunstetrorna) ??

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Slöjstjärtar är ju inte snabba, men blir ju 20 cm som vuxna och käkar ALLT som får plats i käften och går att tugga sönder..
        Dessutom så ska ju gärna slöjstjärten ha max 20 grader i burken..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • kryddan803
          • July 2011
          • 241

          #5
          Ja, jag vet att de blir 20cm ovh har en djuraffär som är villig att ta över dom när dom e så stora, nu är den minsta ca 5cm och den största ca 10cm Men de bor tsm med kinesisk algätare och räkor..
          Men en fråga till:
          Går det att ha dessa tillsammans i ett 92-Liters panorama utan att nitriten/andra värden blir skyhöga och alla dör?
          * 2x Rödmunstetra
          * 3x Platy (1 vuxen, 3 halvvuxna)
          * 5x Guppy
          * 5x Guppyyngel (väldigt små, flyttar när de blir större)
          * 3x Mässingsbarb
          * 1x Neontetra

          ??? :S

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Det ska gå bra en kortare period. Guppyynglen är nog risk för att de blir uppätna. Resten får vara ifred. Det där med att slöjisar äter allt som får plats i käften är lte överdrivet kan jag säga. Får de bara mat så är det ingen fara. Men man får vara beredd på att de kan växa till sig väldigt snabbt och behöver då större utrymme. Likaså att de ska ha som högst 20 grader i karet. Upp till 25 är inga problem. Hur skulle de annars kunna överleva i sommardammar ute?

            Jag har själv 2 slöjisar tillsammans med neoner och sebrafiskar. Inga problem alls..
            De går just nu i 100 liter... ska bytas upp till 180 mot hösten.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Ursprungligen postat av MonkanS
              Det ska gå bra en kortare period. Guppyynglen är nog risk för att de blir uppätna. Resten får vara ifred. Det där med att slöjisar äter allt som får plats i käften är lte överdrivet kan jag säga. Får de bara mat så är det ingen fara. Men man får vara beredd på att de kan växa till sig väldigt snabbt och behöver då större utrymme. Likaså att de ska ha som högst 20 grader i karet. Upp till 25 är inga problem. Hur skulle de annars kunna överleva i sommardammar ute?

              Jag har själv 2 slöjisar tillsammans med neoner och sebrafiskar. Inga problem alls..
              De går just nu i 100 liter... ska bytas upp till 180 mot hösten.
              Det där med högst 20 som stående temperatur i karet stämmer väldigt bra..
              Guldfiskar (slöjstjärtar) är gjorda för att ständigt leva i 25 grader..
              Sommaren varar bara i tre månader, sedan (naturigt sätt) så ligger de i typ dvala under månader under isen så det jämnar ut sig..
              Och nej, det är inte överdrivet med att de käkar allt som får plats i munnen (även om de huvudsakligen är växtätare), för skulle en fisk eller räka komma framför nosen dem så skulle den ryka..
              Fiskarna vet dock att hålla sig undan så det löser sig oftast, plus att den riktiga guldfisken inte är en utpräglad rovfisk utan tar vad den får tag i..
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • kryddan803
                • July 2011
                • 241

                #8
                Hmm... Jag har räkor tillsammans med slöjjisarna... Något jag borde plocka ur? :S

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Du kan ju alltid chansa på att det går bra, du gör som du vill..
                  JAg skulle inte haft slöjjisar och räkor ihop..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • kryddan803
                    • July 2011
                    • 241

                    #10
                    Ok men då plockar jag ur dom sen ^^ Men ni tror inte att dee ngn fara med sp många fiskar i ett 92-Liters? :S

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Det finns ju alltid en risk ja, speciellt med tanke på att guldfiskar kallas för akvarieväldens grisar..
                      De käka och bajsar rätt duktigt minst sagt..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...