Fengädda m pictus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulven89
    • May 2012
    • 71

    Fengädda m pictus

    Jag har länge funderat på pictusar gåendes i samma kar som min fengädda men jag har kollat upp den ungefära längd en fengädda kommer upp i - 35cm, och pictusen runt 20 kommer pictusen sluta som förra ggn jag hade en pictus som var ca 5cm och fengäddan 8cm alltså i fengäddans mage eller tror ni det kommer funka vid den storleken på dom?

    Jag hade fyra pictusar och tre blev uppätna medans den sista tror jag stressade ihjäl sig över att vara ensam!
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Va det en endlicheri du hade? Om det va det så blir dom rätt mycket större än 35 cm...

    Kommentar

    • Ulven89
      • May 2012
      • 71

      #3
      Åh fan.. :P Hahah, jaja jag har ett stort akvarium.. men då kan jag med liltån räkna ut att det inte går.. Vad för annan "lustig" fisk kan jag ha? Jag har två stycken Fjärilsfiskar - vilket jag finner konstigt att dom inte blir uppätna då dom är bara är ty 7cm och min fengädda är ca 22cm!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av Ulven89
        Åh fan.. :P Hahah, jaja jag har ett stort akvarium.. men då kan jag med liltån räkna ut att det inte går.. Vad för annan "lustig" fisk kan jag ha? Jag har två stycken Fjärilsfiskar - vilket jag finner konstigt att dom inte blir uppätna då dom är bara är ty 7cm och min fengädda är ca 22cm!
        Fjärilsfiskarna klarar sig nog mycket på grund av att de ligger uppe vid ytan för det mesta, och fengäddor är mer bottenorienterade.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5


          min lilla flicka, hon är inte färdigvuxen än och ligger på ca 50 nu.. hon är inte heller den största fengäddan i det karet..

          och angående att lossa på käkarna så stämmer det inte, de har däremot bra kross-kraft i förhållande till sin storlek vilket innebär att det inte är några större problem att krossa varken kranium eller bröstkorg på en fisk i liknande storlek.. de brukar dock bli bättre runt 25cm.. då är de inte lika hungriga längre..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            Har en liten endli på 17 cm som går ihop med 3 st nandus nandus på 9-10 cm och det går bra. Tror det beror på att dom är så pass höga. Sen är väl hon inte den aktivaste heller.

            Kommentar

            • Ulven89
              • May 2012
              • 71

              #7
              Åh herre... jaa, det var mig en baddare! minst en meter mellan ögonen! ^^
              Jadu, kan man göra som med ormar tro, alltså mata den mindre och den stannar i växten eller kommer hon bara må dåligt?

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                du påverkar ju tiden det tar men inte slutstorleken.. visserligen tror jag att ett 540 fungerar även för ett par fullvuxna (som i 60cm, inte de enorma exemplaren de fått upp i 80cm) endlis livet ut.. jag har sett 2-3 stycken som är större än min och detta är marginellt.. folk är ju dessutom mer medvetna om att en urvuxen fisk numera har ett visst värde för en annan typ av akvarister (oss) och hade det funnits några bjässar hade man förmodligen vetat om det..

                saken med endlis är att de är periodare.. de kan matvägra i 3 månader för att sedan äta i 3 månader.. vara aktiva i 5 månader för att sedan ligga still 1,5 år.. och aktivt för endlis innebär att de kanske tar 3 långsamma rundor längs botten per dag och glider upp och hämtar luft 4.. jag skulle nog ge regnbågsfiskar mer plats än en fullvuxen endli..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Ulven89
                  • May 2012
                  • 71

                  #9
                  Hm, jag har haft min fengädda i cirkus ett år nu och jag kan då säga att hon har aldrig någonsin hungerstrejkat! :P tror inte det finns i hennes vildaste fantasi... om en fisk har nån...
                  Vet du hur gamla Endli kan bli?

                  Kommentar

                  • Ulven89
                    • May 2012
                    • 71

                    #10
                    Ps. tittade på din tube och såg "
                    150 gallons predatory", vad var det för liten fisk där mot slutet, hur sjutton kan den inte ha blivit uppäten än?!
                    Ds.

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      ge henne 2 år till.. efter 35-40cm är det inte ovanligt..

                      en liten kulfisk.. han var den ende som hade nyckeln till spritskåpet..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Ulven89
                        • May 2012
                        • 71

                        #12
                        Okey men det är inget beteende som kan faktiskt vara skadligt?

                        Jaa, han lär äga i det där akvariet! Eller så har fengäddan hittat sin polare! :P Först funderade jag på om det kunde vara nån blåsfisks variant eftersom den var så liten men fortfarande vid liv! :P

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          nä inte vad jag märkt iaf.. det är ju inte så att de hinner bli smala på 3 månader, de bara återgår till "sund" storlek..

                          han är inte kvar i det karet.. det var en temporär lösning..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...