Var se fullvuxna fiskar IRL?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Var se fullvuxna fiskar IRL?

    Hej!

    Jag har en liten annorlunda fråga, kan jag tänka mig. Jag undrar var man kan få se fullvuxna "vanliga" akvariefiskar av de större arterna?
    Jag är så trött på att vara inne i diverse djuraffärer och bara se t.ex. Praktbotior och Silverhajar på runt 5 cm, när de kan bli hur mycket större som helst. (Jag bor i Stockholm och har varit inne i åtminstone 4 av de större djur/akvarieaffärerna.) Men var kan man se dessa fiskar? Eller finns de bara hos privatpersoner?
    Diverse Aquarium som Skansen, Kolmården etc har väl mer saltvattenfiskar och större pirayor, rockor m.m.

    Arter som jag skulle vilja se i större storlek är Praktbotia, Silverhaj, diverse malar som King Tiger, Synodontis Petricola, vanlig ancistrus sp och liknande arter.

    Jag vet att jag har sett stora Silverhajar på någon Restaurang för en massa år sedan men kan omöjligt minnas vilken. Jag kan inte åka runt och kika in i varje Restaurang i förhoppning att se ett stort akvarium med just de fiskarna jag är nyfiken på.

    Hembesök hos någon kanske?


    Någon som har något tips? Att titta på en linjal ger inte mycket


    (Vet ej om denna fråga hamnade rätt kategori dock.)
    Senast redigerad av Likan; 17 May 2012, 09:32.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • sauser
    • May 2009
    • 133

    #2
    Ursprungligen postat av Likan
    Hej!

    Jag har en liten annorlunda fråga, kan jag tänka mig. Jag undrar var man kan få se fullvuxna "vanliga" akvariefiskar av de större arterna?
    Jag är så trött på att vara inne i diverse djuraffärer och bara se t.ex. Praktbotior och Silverhajar på runt 5 cm, när de kan bli hur mycket större som helst. (Jag bor i Stockholm och har varit inne i åtminstone 5 av de största djur/akvarieaffärerna.) Men var kan man se dessa fiskar? Eller finns de bara hos privatpersoner?
    Diverse Aquarium som Skansen, Kolmården etc har väl mer saltvattenfiskar och större pirayor, rockor m.m.

    Arter som jag skulle vilja se i större storlek är Praktbotia, Silverhaj, diverse malar som King Tiger, Synodontis Petricola, vanlig ancistrus sp och liknande arter.

    Jag vet att jag har sett stora Silverhajar på någon Restaurang för en massa år sedan men kan omöjligt minnas vilken. Jag kan inte åka runt och kika in i varje Restaurang i förhoppning att se ett stort akvarium med just de fiskarna jag är nyfiken på.

    Hembesök hos någon kanske?


    Någon som har något tips? Att titta på en linjal ger inte mycket


    (Vet ej om denna fråga hamnade rätt kategori dock.)

    vilka butiker har du kikat på?
    vart på aquaria vettenmuseum och kikat? hört det ska vara bra! dock ej vart där själv
    Mvh Robin Brännström

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Jag tänkte ringa dem och kolla om de har någon av de jag vill se, kan inte minnas att de haft det förr när jag varit där.
      Oj var har jag varit? Hmm.. Barkarby Zoo, Vinsta Zoo, Bromma Zoo, Akvarielagret, några mindre butiker. Fick ett tips om Akvarieleasingen i Sundbyberg så åker nog dit i helgen och kikar, hittade ingen av "mina" arter på deras artlista dock.
      Jag har inte utforskat södra/nordöstra sidan av stan än, det blir när jag har vägarna förbi

      Jag har även hittat nån privat uppfödare av diverse fiskar men som inte haft de arterna jag vill se.
      Senast redigerad av Likan; 17 May 2012, 09:32.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Offentliga akvarier brukar nog oftast satsa på riktigt stora fiskar i jättekar, som redtail-malar och rockor, eller små färgglada fiskar i små kar. "Mellanklassfiskar" som praktbotia och silverhaj är nog varken tillräckligt färgglada eller tillräckligt imponerande för att vara bra fiskar för offentliga kar, och går inte att blanda med vare sig småttarna eller jättarna. Bara min misstanke.

        Universeum (Göteborg) och Aquaria (Stockholm) har nog bäst odds att ha några "mellanklassare". Zooaffärer har inte fisk för visning, utan köper in unga fiskar som de snart säljer, så det är nog ingen idé att leta efter stora & gamla exemplar i zooaffärer. Det finns inga svenska odlare av de här arterna heller.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Jo, jag glömde skriva det, att jag inte förväntar mig att hitta något stort exemplar i Zooaffärer just för att de säljer unga söta fiskar.
          Men vet inte var jag ska leta någon annanstans

          Kanske någon har sett någon av dessa i t.ex. en Simhall eller något och kan tipsa?

          Tack för ditt svar Azur!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • billy.g
            • February 2011
            • 45

            #6
            Du kan juh börja med att kika in på http://mfksweden.forum24.se/ så ser du vilka som har dom stora exemplaren det är juh iallafall en början
            www.Rovfisk.se

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              jadu.. silverhajar har du ett stim av på fjärilshuset, praktbotior finns lite överallt.. jag tex har haft ett gäng som jag skulle klassa som fullvuxna (nästan 30cm) även om jag vet att några har blivit 40cm och vägt som en tax.. men det finns ju ytterligheter på allt..

              varför detta intresse?
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #8
                Tack för tipsen! Ska kolla sidan

                Fjärilshuset tänkte jag besöka snart ändå så då får jag hålla ögonen öppna när jag väl är där

                Intresset ja, jag har en Praktbotia just nu (ärvt akvarium med tillhörande fiskar) och den kanske är 7cm eller så och funderar över dennes framtid bl.a. (Gällande storlek på akvarium, skaffa kompisar till den etc.) Sen har jag gått och blivit "kär" i Silverhajar så det kanske blir sådana i framtiden när det finns tid, plats och pengar till ett stooort akvarium Likaså med malarna.
                I Djuraffärerna hittar man ju bara ynglingar och det är svårt att uppskatta hur stora de blir senare i livet, just med tanke på det akvarium jag har nu och så.

                Dumt att köpa en Grand Danois-valp utan att veta hur den ser ut och hur stor den blir som vuxen.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Jag hittade en fullvuxen L066a hos Fridhems Akvarieaffär iaf, skoj skoj
                  Skam den som ger sig!
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...