Vad för sorts gurami och ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lorvimorven
    • August 2011
    • 146

    Vad för sorts gurami och ciklid?

    Hejhej!

    Jag hade tänkt skaffa gurami och/eller ciklid till mitt akvarium.Vad för sorter och hur många borde jag ha för att de ska trivas?

    MVH,
    Sofia.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej igen!

    Har du gjort dig av med botierna?

    Annars bör du fortfarande göra det innan du slänger i guramis eller ciklider..

    I gurami-väg finns bland annat dvärg och honungs gurami som skulle kunna funka, dessa kan du ha i en triogrupp..

    I ciklid-väg så skulle jag nog rekommendera nyckelhål eller boliviansk fjärilciklid, börja med 4, låt de bilda par och ta bort de två som blir över..
    Gör du inte det så kandu få problem..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • lorvimorven
      • August 2011
      • 146

      #3
      Ursprungligen postat av pikachu
      Hej igen!

      Har du gjort dig av med botierna?

      Annars bör du fortfarande göra det innan du slänger i guramis eller ciklider..

      I gurami-väg finns bland annat dvärg och honungs gurami som skulle kunna funka, dessa kan du ha i en triogrupp..

      I ciklid-väg så skulle jag nog rekommendera nyckelhål eller boliviansk fjärilciklid, börja med 4, låt de bilda par och ta bort de två som blir över..
      Gör du inte det så kandu få problem..

      MVH// Patrik
      Ja! Jag har en kompis som kunde ta över dem!

      Tack för förslagen! Jag förståd däremot inte vad du menade med cikliderna.. Ska man köpa 4 och sen ta bort 2? Hur ska man veta vilka som har bildat par mm.?

      Tack för all hjälp hittills!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hur stort är akvariet? Anledningen till att man bör köpa en liten grupp (6 kan vara lagom) är att de dels kan vara svåra att se könsskillnad på, särskilt som outfärgade ungfiskar, som de ofta är i butikerna, och för det är större schans att man får ett par som trivs tillsammans, och lyckas bättre med lekarna, om man har några extra så att de har fler att välja på när de bildar par. Man ser på deras beteende att de har bildat par, att de tillbringar mer tid tillsammans, och visar upp sig för varandra genom att vibrera, och spänna upp fenorna. De som blir över efter parbildning brukar man kunna lämna tillbaka till butiken.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • lorvimorven
          • August 2011
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Hur stort är akvariet? Anledningen till att man bör köpa en liten grupp (6 kan vara lagom) är att de dels kan vara svåra att se könsskillnad på, särskilt som outfärgade ungfiskar, som de ofta är i butikerna, och för det är större schans att man får ett par som trivs tillsammans, och lyckas bättre med lekarna, om man har några extra så att de har fler att välja på när de bildar par. Man ser på deras beteende att de har bildat par, att de tillbringar mer tid tillsammans, och visar upp sig för varandra genom att vibrera, och spänna upp fenorna. De som blir över efter parbildning brukar man kunna lämna tillbaka till butiken.
          Tack för ditt svar! Mitt akvarium är 120 liter och jag har redan 2 platy och 10 neontetror. När jag skulle göra mig av med mina botior gick jag till affären och där fick jag inte lämna tillbaka dem. Vad borde jag göra om jag inte får lämna tillbaka dem på den andra affären heller?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Kolla med dem om du får göra det, de butiker jag handlar i tar emot fiskar. Tja, du kan ju stå och studera dem i butiken, och se om du kan se skillnad på dem, så kan det räcka med att köpa två. Om butiken tar emot eventuella yngel se´n, vilket väl de flesta gör, så borde de kunna ta emot vuxna fiskar också.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • lorvimorven
              • August 2011
              • 146

              #7
              Okej tack! Jag hoppas att de kan ta emot fiskar!! Jag bor utomlands så det är därför allt kanske kan vara lite annorlunda.. Är det någon skillnad på fjärilsciklider och bolivianska fjärilsciklider?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ok, ja, hur det funkar i zooaffärerna i andra länder har jag dålig koll på, hehe. Tja, det är ganska stor skillnad mellan dem, personligen tycker jag den bolivianska fjärilen ser mer ut att tillhöra släktet Biotodoma. Den är större än den vanliga, inte alls lika känslig, den lever längre, och är lättare att få lyckade lekar av. Jag föredrar den bolivianska framför den vanliga.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • lorvimorven
                  • August 2011
                  • 146

                  #9
                  Okej tack! Jag håller tummarna för att de tar tillbaka dem!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, men det är kanske bäst att fråga först
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • lorvimorven
                      • August 2011
                      • 146

                      #11
                      Läste lite om fjärilsciklid står att man ska ha fin sand, att man ska ha dämpad belysning och platta stenar. Jag har inte det.. Funkar det ändå?

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Tja, jag tycker rent allmänt att fin sand är snyggare, och ofta är bättre för många fiskar, än grus. Har du grus, eller grövre sand? Tja, har du rötter och så´nt som de kan lägga äggen på, så funkar det också. Många sydamerikanska fiskar gillar dämpat ljus.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Danelius
                          • February 2012
                          • 79

                          #13
                          Det funkar. Jag har det. Kanske inte det absolut optimala för lek men "Fjärilarna" kommer trivas mycket bra ändå.
                          /Danelius


                          Kommentar

                          • lorvimorven
                            • August 2011
                            • 146

                            #14
                            Okej vad bra! Har du fått några yngel?

                            Kommentar

                            • Danelius
                              • February 2012
                              • 79

                              #15
                              Nej det kan som sagt vara nackdelen, men samtidigt har jag haft väldigt kaviar belägna fiskar som sclararer och botior. Till mitt nya kar kommer jag ha finkornig sand. Vill du ha bästa möjliga lek förhållanden för cikliderna får du väl byta ut sanden.
                              /Danelius


                              Kommentar

                              Arbetssätt...