Få stim med neon tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lampa
    • February 2012
    • 20

    Få stim med neon tetror

    Hej jag hade tänkt mig att ha mosaik gurami och ett stim neon tertor som båda är fredliga, då de inte vakar över deras rom, i ett 150 liters kar. Men ofta bildar inte tetrorna något riktigt stim om de inte är lite "hotade" på ett eller annat sätt.

    Så jag undrar då om det finns någon lite aggressiv fisk som man kan ha i som får upp stimmet lite. Eller vore det dumt med tanke på att de båda trivs bäst med andra fredliga fiskar.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Herre jösses, välj då en annan fisk som stimmar bättre!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      sällan i akvarium som stimfiskar faktiskt stimmar så som man ser i naturen. visst. en större ciklid skulle kunna skrämma dom lite , men efter två dagar är de vana vid den o kommer återgå till samma sak som innan. så tyvärr kommer det nog inte lyckas.

      rödmunnstetran är nog den som stimmar bäst.

      hur många har du?

      Kommentar

      • rudy
        • January 2012
        • 275

        #4
        jag tycker ju att det är det man ska sträva efter ... att fiskar simmar överallt lugnt och harmoniskt
        inte i ett stimm längst in längst bort i ett hörn och är livrädda...
        har 6 lyckttetror och 7 koppartetror i ett 170 l och det är inga fiskar som går ihop utan att alla är på varsitt håll och kikar

        dom ända fisk som jag har som är konstant i stimm är mina odessa barber men dom är ju oxå ensamma "fri simmare"
        alla andra är på botten

        Kommentar

        • Lampa
          • February 2012
          • 20

          #5
          Okej tack för svaren. Får väl då ha dem fri simmande så att säga.
          Jag satsar på att ha 20-30 då jag fått i alla fiskar i karet.

          Och rudy det är klart att jag inte vill att de ska vara liv rädda men tycker det hade varit snyggare om de hade stimmat lite. Alltså att de kunnat på ett harmoniskt sätt simmat tillsammans. Och inte bara trycka i ett hörn.

          Har nyligen startat karet men jag minns som att de tidigare inte simmat i ett stim så väl. Och varför jag då trodde att de skulle stimmat bättre om de var hotade var mer baserat på saltvattens fisk som simmar i stim av anledningen att inte bli uppätna.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Kan tipsa om vitfenade rosentetror (troligtvis är de vanliga rosentetrorna likadana i det avseendet), jag har ett 20-tal vitfenade rosentetror, som visserligen inte "stimmar omkring" men de håller sig oftast samlade i en lös grupp i mitten av akvariet, där de ägnar sig åt små imponerstrider. De verkar gilla att hålla sig hyfsat tätt ihop, istället för att sprida ut sig över hela akvariet.

            Sällskapet består av bl.a av scalarer, bolivianska fjärilsciklider, marmorerade bilbukar, och pansarmalar, så det är inga farliga typer de delar akvariet med.
            Senast redigerad av Shepard; 01 May 2012, 16:31.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Lampa
              • February 2012
              • 20

              #7
              Ja de var inte helt fel men jag gillar neon tetrors teckning mer. Men om nu rosen tetrorna stimmade eller var mer samlade så får det kanske bli en liten sak att tänka på

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Jag tycker de är ett fint blickfång, särskilt de vitfenade, med sina vita "vimplar" Även de vanliga är fina (de är väl lättare att få tag i), där honorna har vit kant på ryggfenan, och båda könen har vita spetsar på analfenorna och bukfenorna.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Lampa
                  • February 2012
                  • 20

                  #9
                  Jag får se vad som finns i affärerna runt omkring kanske till nästa kar (när det nu blir ett till) att de blir invånarna för jag gillar deras ryggfena, den är en aning speciell

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Lampa,
                    Dra i gång akvariet och stoppa i 20 eller nått neoner och se hur det blir. Troligtvis får du den effekt du eftersträvar.
                    Ser du sedan till att ha mycket växter, även på ytan samt lite fritt simmutrymme längst fram kommer både mosaiker och neoner att älska dig.
                    BTW Mosaikgurami bygger skumbo vilket hanen vaktar. Han kommer då att mota med både hona och tetror.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Lampa
                      • February 2012
                      • 20

                      #11
                      Jo det är något sådant jag tänkt, mycket växter på vissa ställen (i bakre delarna av karet) och en öppen yta i framdelen. Ska även fixa så jag har bra med gömställen av sten och rötter då jag tänkt ha skäggmunsmal (L144) i med.
                      Sen ska jag väl inte ha i 20 på direkten? Jag har i 5 stycken nu tills akvariet gått igång lite (så alla bakterier etablerat sig) sedan fyller jag på med mer efter hand.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Stoppar du i rejält med växter så kan du ha i alla på en gång. Men håll koll på nitriten med dropptest inte stickor.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Lampa
                          • February 2012
                          • 20

                          #13
                          Ja okej så fall får det väl bli lite fler växter innan jag skaffar ett par neon tetror till. Och nitriten har jag redan koll på med dropp testen.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...