Gangesbiotop snurrar i mitt huvud, men behöver hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #16
    Ursprungligen postat av brang
    I så fall skulle jag ändå vilja ha något bottenlevande. Har också varit förtjust i kuhlii-ålarna ett tag, men känner att jag vill se över mina alternativ först...
    Om man kan tänka sig tänja på Ganges och vill ha en mesta dels bottenfisk är Badis Badis (kameloentfisken) en intressant fisk - skiftar färg efter humör - hannen tar hand om yngelvården. Lite av en dvärgciklid från asien - fast ändå inte.



    Kanske inte helt enkla att få tag i även om de hittar sig till affärer ibland.
    Senast redigerad av fisheye; 24 April 2012, 12:53.

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      Ursprungligen postat av fisheye
      Om man kan tänka sig tänja på Ganges och vill ha en mesta dels bottenfisk är Badis Badis (kameloentfisken) en intressant fisk - skiftar färg efter humör - hannen tar hand om yngelvården. Lite av en dvärgciklid från asien - fast ändå inte.



      Kanske inte helt enkla att få tag i även om de hittar sig till affärer ibland.
      Den såg ju lite intressant ut, frågan är om mitt akvarium är för litet dock :S

      Det var svårare än jag trodde att försöka planera ett sånt här projekt :P

      Kommentar

      • fisheye
        • November 2010
        • 488

        #18
        Ursprungligen postat av brang
        Den såg ju lite intressant ut, frågan är om mitt akvarium är för litet dock :S
        Näe 80 liter är inte för litet för badis badis (storleksangivelsen på akvarium i artbeskrivningen är väl tilltagen tycker jag). Det är viktigt med mycket gömställen eftersom de dels gillar och glida runt, och dels kan jaga varandra. De är ganska beskedliga och lugna. Våra har lekt i 40 liters. Kolla in tråden om Badis Badis i Eklöv.
        Man måste ju kunna testa lite.
        Badisen får en enormt vacker lekfärg.

        Kommentar

        • trilobite
          • December 2005
          • 60

          #19
          Ursprungligen postat av brang
          Jag vet faktiskt inte hur viktigt det är med algätare i ett akvarium, men jag trodde någon form av städare var mer eller mindre ett krav. Det kanske inte stämmer?
          Städare kan du använda en näve posthornssnäckor, funkar utmärkt och förökar sig efter hur mycket du övermatar eller hur mycket alger du har.
          Uppsala Akvarieförening
          Finns också på Facebook

          Kommentar

          Arbetssätt...