låter detta som en bra sammansättning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lina199o
    • January 2009
    • 90

    låter detta som en bra sammansättning?

    Jag har ett akvarium på 200 liter som nu är ett sällskaps kar, men nu vill jag byta inriktning.
    Jag vill ha ett SA kar, eventuellt att jag har några växter som inte följer temat...
    Så jag har tänkt mig följande:

    20-25 kardinaltetror
    2+2 fjärilsciklider
    1+2 kakadua ciklider

    Jag kommer inreda med ljus sand och 3-4 stora/ mellanstora rötter och många svarta flata stenar.
    svärdplantor, papegojblad, vattenspikblad och en jätte svärdplanta.
    Jag vet att dom behöver egna revir så jag kommer skapa detta med hjälp av inredningen

    Låter detta okej eller har ni några invändningar/förslag??
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Jag har själv ingen erfarenhet av fjärilarna, men jag vet att många här på forumet tycker dom är väldigt svåra. Även mycket kunniga akvarister med stor erfarenhet har problem med att få dom att överleva.
    Istället brukar den bolivianska fjärilscikliden rekommenderas, något att fundera på kanske

    Kommentar

    • lina199o
      • January 2009
      • 90

      #3
      Ja jag har förstått att dom kan vara svåra, men dom vanliga är så mycket finare :/
      tänker nog allt ge dom ett försök, funkar det inte så får jag byta till lite en tåligare fisk.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Den bolivianska fjärilen blir finare än de är när man ser dem som halvvuxna i butiken, där de inte är utfärgade. Hanen får vackra, lite dämpade, pastellfärger, och långt utdragna, röda fenstrålar i stjärtfenan. Starka färger är inte allt som gör en fisk intressant Är ju inget kul om de dör lätt, även om de är färgstarka. Tycker den bolivianska fjärilen är såpass mycket mer lättskött, långlivad, och lättlekt, och dessutom vacker den också, så jag har hellre den än den vanliga. Med det sagt, så har jag faktiskt både ett vanligt, och ett bolivianskt fjärilspar. Det vanliga paret har visat lektendenser länge, men har aldrig sett dem leka, det bolivianska paret har lekt flera gånger. Måste säga att det vanliga paret jag har nu nog är det tåligaste paret jag har haft, men som sagt, ingen lek än, vad jag har sett.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • kgj51
          • April 2012
          • 4

          #5
          Hej

          Jag har ett Juwel 240 liter med cirka 20 kardinal och 11 st fjärilar. De är inte specielt revir hävande. Har haft mindre antal förrut och för mig verkar det som när de blir en liten grupp så mår de bättre (färgar ut bra då. Var noga med vattenbyte var 14:e dag samt vattenberedningsmedel. De har en livslängd på cirka 1-1,5 år.

          MVH

          Klas-Göran

          Kommentar

          • lina199o
            • January 2009
            • 90

            #6
            tack för svar, Animaniac nu får du mig att tvivla på mitt val :P jag ska kolla upp bolivianerna lite mer

            ska ha det i åtanke klas-göran!!

            men var tror ni om kakaduerna ihop med dom då??

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tror faktiskt cacatuoides funkar bättre med bolivianerna än med vanliga. Vanliga fjärilsciklider kan vara lite hyper, känns som om de bolvianska är lite lugnare. Och eftersom de är lite större, så kanske kakaduorna får ha gömställen och växtsnår mer ifred.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • lina199o
                • January 2009
                • 90

                #8
                Vad bra, har du några förslag på någon större firre som kan passa in? eller tror du det snyggare med bara dvärgciklider?

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Förutom tetrorna och cikliderna så kan du kanske skaffa ett ancistruspar, och ett litet gäng (10 eller så) Corydoras, se´n är det nog rätt lagom
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...