Vilken stimfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfan 4
    • March 2012
    • 22

    Vilken stimfisk?

    Har ett 375 l med 5 silverhajar och 2 praktbotior, ca 1 dm stora. 1 mal, 2 dm (Pleco) Har varit i valet o kvalet om jag skulle avveckla mitt kar, men bestämt mej för att satsa på nytt. Ville ha lite mera färg i karet, så jag köpte 30 neontetror. Jättesnyggt, tills dom försvann en efter en... Köpte rödmunstetror.... har 2 kvar... I affären misstänker dom att botiorna äter upp dom. Blir dyr fiskmat........Vill ha lite mer färgglada fiskar och gärna ett stim. Någon som har något bra tips? Ska i morgon göra en storrengörning för att få bort alla tofsalger som växt till sej när jag har haft noll intresse för karet. Sen kör jag igen!
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    #2
    hahaha, botiorna? nenene, det är dina hajar som står för det skulle jag tro. Hade jag varit dig skulle jag letat större tetror, min favorit är kejsartetran, blå och härlig, ska själv köpa in ca 20 st snart.

    Kommentar

    • smurfan 4
      • March 2012
      • 22

      #3
      Trodde inte heller att det var Botian som var syndabocken..... Kejsartetran verkade inte så värst färgglad på artbeskr. Men kanske är bättre i verkligheten?! Tack för tipset! Mera tips någon?

      Kommentar

      • Berserken
        • December 2005
        • 472

        #4
        Har haft silverhajar som ätit svärbärare som var ca 7-8 cm

        Kommentar

        • Rebah
          • January 2012
          • 410

          #5
          Huh, har silverhajar som går med kilfläcksrasboror sen ett år tillbaka.. Plecon kanske skulle kunna glufsa i sig några under natten, men 30+ st? Aja, kejsartetror är riktigt fina tetror ja, skulle skaffat själv om jag hade plats. Annars är dolkstickstetror fina med, färgglada och lite större tetror dom med.

          (Ca 3år gamla hajar kanske ska tilläggas, så inga småsaker.)
          "The trees move... do you not see it?"

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Jag gillar brilljant och colombia tetror, dessa är också höga i kroppen..

            Jag tror att det kan vara så att dina hajar och botior var för starka i konkurensen om mat..
            Mina erfarenheter säger mig att varken neon eller rödmunnen är vidare duktiga på att konkurera om maten, så de dukar rätt fort..
            Briljanten och colombian är mycket bättre på att ta för sig..

            Du vet om attt hajarna vill ha en större burk än 375l va?
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • smurfan 4
              • March 2012
              • 22

              #7
              Briljanttetran var skitsnygg. Jag vet att det är för litet för hajarna, men tidigare bodde dom hos en granne i ett 100 l. Tyckte dom fick det bättre hos mej. Förstår inte hur en affär kan säga att det är ok med 5 hajar i ett 100 l! Vill bara tjäna pengar... Har funderat på ett gäng Platy, både för färg och att dom käkar alger. Kommer dom också att "duka under"?

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Det finns en risk för det ja..

                Vad matar du dina fiskar med?

                Det är ju det att dina övriga fiskar (räkna bort plecon) är ju (troligen) rätt stora och jag kan säga som så, jag tror att även briljanten kan få det tufft och är inte alltför dåliga på att ta för sig..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Kongotetra? Eller nå´n regnbågsfisk i släktet Melanotaenia kanske? De lär inte bli mat.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • smurfan 4
                    • March 2012
                    • 22

                    #10
                    Det blev idag köp av 11 st Rosentetror.Utbudet var inte så stort, och dolkstickstetran kostade 45 kr/ st. Tyckte det var lite för dyrt... Hoppas det är 11 st kvar när jag vaknar i morgon.... Har planterat mera växter som dom kan gömma sej i om det behövs. Bara att hålla tummarna

                    Kommentar

                    Arbetssätt...