vad för fiskar passar ihop med scalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    vad för fiskar passar ihop med scalarer?

    Nu är det såhär att jag köpte ett 540L kar lite hastigt o plötsligt, tanken va att det skulle bli monster tank MEN jag tycker mina scalarer hade det lite trångt i 325L karet så jag kommer att flytta dom till 540it.

    Så nu undrar jag vad man kan ha med scalarer?

    Fungerar dessa med scalarer?

    Skivtetror/silverdollar

    Blåciklid

    sen vad kan man mer ha kom med massa olika tips så man har något att välja på, minst storlek ska va 10cm gärna större
    http://myraakita.blogspot.se/
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, skivtetror och blåciklider funkar nog med scalarer, har själv blåciklider med scalarer. Men tänk på att skivtetror äter växter, så vill du ha så´na så är inte de så lämpliga. Vet dock inte om det finns växter som de lämnar ifred. De blir även större än den genomsnittliga neontetran Runt 15 cm eller så har jag för mig.

    Andra förslag, tja, en av mina favoritciklider är nyckelhålscikliden, en enligt min erfarenhet charmig och framåt ciklid, som gärna tar kommandot i ett akvarium, om inte de andra fiskarna är för tuffa. Tycker de är fina med sina långt udragna fenspetsar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • david87
      • June 2005
      • 710

      #3
      Jag har mina 3 scalarer med 4 svärdbärare, 1 kardinaltetra, 1 siamesiskalgätare, 1 segelfens pleco och ett gäng pansarmalar.
      Har funkat bra för mig

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        #4
        Men jag vet av erfarenhet att man ska passa sig för att stoppa ner fiskar som går in i munnen på scalarerna. minns när jag var liten och vi hade rätt stora scalarer och så hade vi köpt nya fina guppy. efter 5 min så kikade jag till de och såg en guppyfena sticka ut u munnen på en av de :/

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Jag har 45 koppar tetror med mina 6 scalarer. O då är de 15cm höga. Inga tetror blivit uppkäkade

          Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Problemet jag ser är väl mer 15-17 cm fet Blåciklid vs en ciklidsort som inte har samma tempo. Det kan kanske bli jobbigt i slutändan?

            Blåcikliderna leker ju i ett snappsglas fyllt med tändvätska om de måste, det är konstant yngel i akvariet. Nu är burken stor så det borde funka, det skulle ändå vara tråkigt om det väl smäller kanske?
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            Arbetssätt...