54L akvarium, fiskförslag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solregn
    • March 2012
    • 4

    54L akvarium, fiskförslag?

    Jag har ett 54L akvarium där det just nu bor:
    3 ottos
    3 dvärgklogrodor
    3 äppelsnäckor
    kanelbullesnäckor och malaysiska sandsnäckor

    ev kommer det bo en filterräka där också(råkade få med en när jag köpte amanos till ett annat kar idag, lägger upp en annan tråd om det)

    Vattenvärden mätta med sticka: No3 10, No2 0, GH ca 14, KH 3, PH ca 7. (funderar på att köpa medel för att få ordning på GH/KH)
    20-25% vattenbyte med slamsug 1ggr/v med beredningsmedel
    Det är gott om växter och det finns två krukor som grottor.


    Vad kan jag ha för frisimmande fiskar? Jag vill inte ha stimfisk och inte levandefödare, de är så fladdriga. Jag vill ha någon fisk med lite mer "värdighet" (om ni förstår vad jag menar).

    Jag att den ska vara lite färgglad och inte plåga mina grodor eller snäckor. Och jag vill helst ha ett par eller ett harem.

    Skulle det funka med tex kakaduaciklid eller fjärilsciklid?

    Eller ska jag ge upp och inse att akvariet är för litet för att ha "fina" fiskar. (har tyvärr inte plats för större i dagsläget)
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Du skulle ju alltid kunna ha honungsgurami, en hane och två honor eller så..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • solregn
      • March 2012
      • 4

      #3
      Jag har tänkt på dem men de har så tråkiga färger.... Och filterräkan behöver ha lite fart på pumpen och det uppskattar ju inte labyrinterna så dvärggurami är ju inte heller på tal.

      Jag har pumpen riktad mot ytan så det är mest där det är en aning strömt, längre ner är det mer stilla. Därför jag tänkte på små ciklider... De håller sig ju längre ner.

      Kommentar

      • Dippen98
        • March 2012
        • 67

        #4
        Kanske nån form av ciklid? Typ fjärils eller dvärg ?
        54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

        Kommentar

        • Dippen98
          • March 2012
          • 67

          #5
          Jag har två typ dvärgciklider i mitt 54Liters eller om det är fjärils Vet ej vilken sort men iaf två ciklider
          54L med lite olika små vanliga fiskar + Liten burk på ca 5L med liten kampfisk

          Kommentar

          Arbetssätt...