Munruvande parfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargsyster
    • January 2010
    • 55

    Munruvande parfisk?

    Jag har fått en underlig förfrågan av en kund, och istället för att sätta mig och göra en stor research (google är inte ett alternativ just nu) så frågar jag experterna här inne istället.

    Fick en förfrågan om en "munruvande parfisk" som skulle kunna fungera i ett 40L akvarium tillsammans med ett par guppy. Har svårt att tro att det finns något som skulle funka, men lovade att kolla upp det.

    Finns det något eller ska jag säga till kunden att det inte är möjligt?

    /Anna
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hmm, munruvande parfisk som funkar i 40 liter? Nja, det blir nog svårt, cikliderna i släktena Benitochromis och Chromidotilapia (munruvande "paletter") är parbildande munruvare, men blir alldeles för stora för 40 liter, och ser nog guppy som mat. Finns ju några mindre labyrintfiskar som är munruvare, t.ex chokladgurami, men de bildar inte par.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1026

      #3
      Egyptiska munruvare kanske?

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Jo det finns. Egyptisk munruvare, pseudocrenilabrus multicolor. Ett par, kanske 1+2, bör funka fint i 40l.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Betta channoides http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1280&SOK=1
          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nja, Pseudocrenilabrus multicolor är inte parbildande, och den kräver, enligt zoopet, dubbelt så stort, det vill säga 80 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=163&SOK=1 Dessutom står det att den är aggressiv, så den är nog ingen hit med guppy. Men finns det inte en som kallas liten egyptisk munruvare? Eller är det samma? Hur som helst så tror jag inte den heller funkar så bra i 40 liter, med guppy.

            Kaj: ja, tänkte på munruvande Bettor också, men är de parbildande? Antar att när kunden sa "parfisk" så menade h*n parbildande.
            Senast redigerad av Shepard; 19 March 2012, 17:22.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Det finns ju tangyika ciklider som är parbildande och munruvande där båda könen hjälps åt, men inte heller de skulle funka med guppys i 40l..
              Tror att det KANSKE skulle kunna funka med någon hästnosart i typ 160-200l eller större..
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Nja, Pseudocrenilabrus multicolor är inte parbildande, och den kräver, enligt zoopet, dubbelt så stort, det vill säga 80 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=163&SOK=1 Dessutom står det att den är aggressiv, så den är nog ingen hit med guppy. Men finns det inte en som kallas liten egyptisk munruvare? Eller är det samma? Hur som helst så tror jag inte den heller funkar så bra i 40 liter, med guppy.

                Kaj: ja, tänkte på munruvande Bettor också, men är de parbildande? Antar att när kunden sa "parfisk" så menade h*n parbildande.
                Nej jag menar inte victoriae som du länkar utan multicolor multicolor. Finns två underarter och jo denna kallas "liten" eller "dvärg" i handeln. Nej kanske inte parbildande i den meningen att de hjälps åt i yngelvården men de går fint att hålla i par. Jag har mina i ett 60l (-filterhörn) tillsammans med 10 lyktögon vilket funkar bra hittills, lyktögonen har inga bekymmer med de få ganska harmlösa utfallen de får mot sig ibland. Men de är ju inga guppies... Har dock inte haft dem så länge men de verkar lättlekta, honan tuggar nu iaf efter bara 1,5 vecka i karet.
                Senast redigerad av Moving Waves; 19 March 2012, 18:44.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • kaj.p
                  • June 2002
                  • 2952

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Kaj: ja, tänkte på munruvande Bettor också, men är de parbildande? Antar att när kunden sa "parfisk" så menade h*n parbildande.
                  De fungerar både i par o i grupp men med tanke på karets storlek så är nog ett par lagom. Sedan har jag ju kört dem i så små kar oklart de är ju inte parfisk som många ciklider är. Men mycket trevliga o hålla samt kanonsnygga när de är i lektagen.
                  Nordiska Diskus Sällskapet
                  Hallandsakvaristerna
                  BAK Gcg Maf NCS

                  Kommentar

                  Arbetssätt...