Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fizk
    • September 2011
    • 17

    #16
    Jag skulle kunna vänta med att flytta akvariet då det står hos föräldrarna. Är detta något ni rekommenderar då fiskarna nyligen kom dit? Eller är det bättre att flytta på det så fort som möjligt innan de har hunnit vänja sig?

    Kommentar

    • woodlund
      • December 2011
      • 666

      #17
      Ursprungligen postat av fizk
      Jag skulle kunna vänta med att flytta akvariet då det står hos föräldrarna. Är detta något ni rekommenderar då fiskarna nyligen kom dit? Eller är det bättre att flytta på det så fort som möjligt innan de har hunnit vänja sig?
      Jag skulle nog vänta ett tag så att dina diskus får lugna ner sig och vänja sig vid den miljö de är i nu , att flytta diskus som redan är lite stressad är en stor risk då de kan bli så stressade att de dör för dig , det är risk att du kommer att förlora några ändå under uppväxten om det är ung fisk vi talar om så därför är det dumt att öka risken med en för snabb flytt .
      1900Liter Diskusvatten


      Medlem i NDSS www.diskusforum.se

      Kommentar

      • fizk
        • September 2011
        • 17

        #18
        Nu verkar det som att de börjar vänja sig vid miljön, dem är framme mycket mer och är inte rädda för mig längre. Jag kan inte påstå att de äter så bra. Innan jag skaffade dessa 10 individerna på ung7-11 cm hade jag två stycken ung 9cm diskus som inte åt. Nu, när jag enbart har diskus, l-144 och pansarmalar i akvariet äter de två "älsta" bra men de andra nyare fiskarna äter knappt något vad jag har sett. Jag matar varierat med frysta larver (röda,svarta) artemia, oxhjärta, krill, diskus basic (olika varianter). Förutom all frysfoder matar jag även med torrfoder. pH ligger på 6,5. Temp 29 grader, nitrit mindre än 0,01. Jag undrar vad det kan vara som gör att de inte äter så bra? Är det något jag ska ändra på eller är det fiskarna som behöver ÄNNU mer tid på sig? En annan fråga, hur ofta bör jag göra rent ytterfiltret? Ett unimax 500 till ett 600-liters!

        Kommentar

        Arbetssätt...