Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fizk
    • September 2011
    • 17

    Diskus

    Hej!
    Jag har precis införskaffat 12 st diskus till mitt 600liter kar. I akvariumet finns 3st praktbotior, 3st plecomalar, ca 15st L144, 3 andra L-malar samt ett 30-tal pansarmalar av olika slag. Min fråga är om diskusfiskarna trvis tillsammans med dessa fiska? Har haft diskusarna i 2 dagar nu, de har inte börjat äta än. Men jag har redan sett att de verkar bli lite rädda för tex de livliga praktbotierna när de flyger förbi. Är detta någonting som försvinner när de börjar vänja sig vid den nya miljön eller borde jag flytta på någon/några fiskar?

    Mvh Marcus
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Kan inte väldigt mycket om diskus så ska inte gissa något i din tråd.
    Men finns många Diskus nördar (läs entusiaster) på http://diskusforum.se som garanterat kan hjälpa dig. Finns mycket matnyttigt att gotta in sig i på de forumet med när det gäller dessa underbara fiskar.

    Lycka till med dem!
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • fizk
      • September 2011
      • 17

      #3
      Tack för länken, har gjort ett liknande inlägg där så nu hoppas jag på hjälp från båda sidorna

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Tror att de inte kommer sluta vara stressade över botiorna, diskusar ska vad jag vet ha lugn och ro runt sig och det är ju allt annat än vad praktbotiorna ger dem..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Det är som vanligt alltid bättre att kolla sånt först INNAN man köper nya fiskar.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • fizk
            • September 2011
            • 17

            #6
            Jag har flera akvarium så det är inga problem mumin. Men om jag nu ska flytta på fiskar, kommer diskusarna bli rädda för mig efter det och tro att jag ska ta de också eller det kanske inte är några problem? Vill ju inte att de ska bli ännu räddare för mig äv vad de redan tycks vara:/

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #7
              Jag är absolut ingen expert på diskus, hade bara ett par stycken för närmare tio år sedan, så finns nog många andra som kan komma med expertråd.

              Ville bara säga att diskusar kan man få väldigt tama, jag handmatade mina och de blev så tama att jag kunde klappa på dem och att de nästan blev en plåga vid städning av akvariet.
              Så även om de är rädda för dig nu behöver de inte fortsätta vara det med lite tålamod.

              Mina stoppade jag ner i ett typiskt sällskapsakvarium, men ganska snart fick palettcikliderna och en dominant guldgurami flytta för jag märkte att de stressade diskusarna. Hade även en större mal av den vanligaste sorten (den som alla djuraffärer säljer som bra algätare, men som blir 30cm lång, vet inte vad den heter) med den funkade det hyffsat bra. Ibland kunde malarna sätta sig på diskusarnas sidor, vilket stressade diskusarna något men de vande sig ganska bra. Idag skulle jag däremot inte välja att ha stora malar ihop med diskus.

              Kommentar

              • woodlund
                • December 2011
                • 666

                #8
                Har själv 12st diskus i vårat kar och som de före mig i tråden skriver , diskus vill ha en lugn tank med så lite störmoment som möjligt då det är en väldigt känslig fisk vi pratar om , en diskus kan väldigt lätt bli stressad och det kan leda till att den t.o.m dör det är ett av skälen till att många inte väljer diskus förutom att de kostar en hel del .

                Ta väl hand om dina diskus och du kommer att ha fiskar som du kan sitta och njuta av i timmar de är helt klart värda det , lycka till och hoppas att du fått något svar på det du undrar
                1900Liter Diskusvatten


                Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                Kommentar

                • fizk
                  • September 2011
                  • 17

                  #9
                  Läste väldigt mycket innan jag skaffade de (tyckte jag) och vad jag har förstått så är det många som har diskus i sällskapskar! men jag får ta och flytta lite fisk från 600l karet till 375l och kanske bara behålla ancistrusmalarna och några pansarmalar tillsammans med diskusarna, vad tror ni om det? för några malar bör jag väl ha kvar, eller ska jag flytta på alla fiskar så att diskusarna är helt ensamma?

                  Att det är vackra fiskar råder det inga tvivel om Gör allt jag kan för att få de o trivas så bra som möjligt! Men det känns som att det kommer bli en utmaning helt klart!

                  Kommentar

                  • woodlund
                    • December 2011
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen postat av fizk
                    Läste väldigt mycket innan jag skaffade de (tyckte jag) och vad jag har förstått så är det många som har diskus i sällskapskar! men jag får ta och flytta lite fisk från 600l karet till 375l och kanske bara behålla ancistrusmalarna och några pansarmalar tillsammans med diskusarna, vad tror ni om det? för några malar bör jag väl ha kvar, eller ska jag flytta på alla fiskar så att diskusarna är helt ensamma?

                    Att det är vackra fiskar råder det inga tvivel om Gör allt jag kan för att få de o trivas så bra som möjligt! Men det känns som att det kommer bli en utmaning helt klart!



                    Att ha kvar malarna ska inte vara några som helst problem , själv har jag 2st ihop med diskusarna och de ser ut att trivas alldeles utmärkt , jag tror att du kommer att lyckas bra med dina diskus och vem vet du kanske får se några para sig längre fram
                    1900Liter Diskusvatten


                    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Mazzi
                      • October 2006
                      • 364

                      #11
                      Det ska räcka att flytta på botierna som är lite stirriga. Lycka till med discusarna

                      Du har inga bilder på discusarna? Dom är ju så fina!

                      /Mats

                      Kommentar

                      • fizk
                        • September 2011
                        • 17

                        #12
                        Tack för alla bra svar nu har jag flyttat på botierna o plecona strök också med det gick väldigt bra i samband med vattenbyte! Nu är diskusarna redan framme mkt mer ska försöka lägga upp bilder om jag lyckas ta några bra

                        Kommentar

                        • fizk
                          • September 2011
                          • 17

                          #13
                          Jag ska flytta om ett tag! Hur rekommenderar ni att man gör med diskusarna och akvariumet i samband med flytt? Påsar? spänner? rengöra filter eller inte? ja, hur ska jag gå tillväga när jag ska flytta på akvariumet helt enkelt Vill ju att fiskarna ska påverkas så lite som det bara går av flytten!

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Om du visste att du skulle flytta redan innan du köpte diskusarna så skulle du ha köpt dem efter flytten när du fått ordning på burken, det skulle varit bäst då de är lättstressade..
                            Så som det ser ut nu så vet jag inte riktigt..
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • fizk
                              • September 2011
                              • 17

                              #15
                              Haha jo, hade jag vetat att jag skulle få lägenhet så hade jag väntat! Nu är jag tyvärr inte synsk så jag undrar hur jag ska göra det bästa av situationen... Jag kan ju omöjligt vara den första diskus-ägaren som ska flytta?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...