Snäckätande fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Apex

    • January 2012
    • 1

    Snäckätande fiskar?

    Finns det några bra och fredliga fiskar som äter snäckor men inte småfisk?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    praktbotia.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Finns nog andra botior som också äter snäckor, men inte blir fullt lika gigantiska som praktbotian

      Som t.ex denna:


      Men både den och praktbotian äter troligtvis småfisk, men det beror väl lite på vad man menar med småfisk.
      Senast redigerad av Shepard; 16 February 2012, 16:37.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        Praktbotior växer inte särskilt snabbt så man behöver inte oroa sig om att dom kommer växa ur karet på några år.

        Kommentar

        • emelej
          • March 2010
          • 3

          #5
          Pakistanbotior är riktigt roliga fiskar. Livliga, vackra, och kommer alltid till en när man pysslar i akvariet. Riktiga matvrak, äter allt som får plats i munnen. Inte bara flitiga snäckätare, utan käkar yngel också.. så vill man ha yngel kvar bör man nog satsa på t ex snäckätande snäckor (Anentome helena). De förökat sig inte i samma takt som "skräpsnäckor" så det blir inte alls samma invasion som det kan bli med t ex physor om man övermatar.

          Är inget av dessa något alternativ, bör man bli riktigt hård med matningen så det blir så lite rester som möjligt, och på så vis svälta snäckorna så de inte förökar sig lika snabbt, samt mekaniskt ta bort de snäckor du ser.

          Kommentar

          • zvärd
            • May 2010
            • 89

            #6
            Badis Badis tar snäckor och funkar med småfisk.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Kulfiskar, men många arter kan vara svåra eller elaka. Makropoder.

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                Dvärgbotior tycker jag är trevliga och aktiva

                Kommentar

                • Rebah
                  • January 2012
                  • 410

                  #9
                  Botia kubotai funkar med, blir inte mer än 10-12cm, men de tar oftast inte större snäckor. Kan nog ta yngel de med dock.
                  Botior är rätt aktiva och småklumpiga saker, så ska nog inte ha dem med lugna känsliga fiskar En del kan vara fenbitare med, speciellt om de är för få.
                  Nyckelhålscikliderna jag hade åt en del snäckor med, men inte alls i samma takt som botiorna.
                  "The trees move... do you not see it?"

                  Kommentar

                  • Bobby
                    • March 2002
                    • 351

                    #10
                    Ja gillar mina Botia Striata kallad för zebrabotia.
                    De busar alltid med varandra och ser nästan alltid ut som de har kul ihop.
                    De vill inte vara färre än 4-5 stycken dock då kan de bli lite elaka.
                    Har aldrig sett mina röra räkor eller småfisk.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...