Passar dessa fisker ihop ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiceFool
    • June 2011
    • 154

    Passar dessa fisker ihop ?

    ska snart köra igång mitt 244L som har måtten 45x45x125 lite går bort från djupet eftersom jag ska ha i slimline med filter bakom.

    det som jag vill veta är lite om hur mycket av dessa fisk jag kan ha och om det kommer gå bra med dom ihop.

    ett stim med glödbands tetra 15-30 st ca.
    ancistrus 2-3 st jag kommer ta så små jag kan få.
    corydoras av någon sort 5-8 st ca

    och sen frågan med hur mycket och om det fungera att blanda dvärgciklider ?
    jag ska ha en sort helt klart och vill jag ha kakadua eller dom som heter Inka ?
    kan man ha båda eller ska jag satsa på bara en sort ? det står jo man kan ha flera hanar om man har störa akvarium än 60 cm & 60 liter och det har jag jo men kan jag blanda Inka och kakadua så vill jag helst ha båda men annars tager jag gärna 2 hanar och 5-6 hona ? tacksam for lite tips om detta

    men inka kan jag inte läsa om här inne på Zoopet jag måste väl betala en summa för jag kan det vilket jag nog också gör väldigt snart när min projekt tråd starter om detta akvarium.

    och hur ser fisk mixen ut ?
    sen lite info till hur mycket och vilka plantor jag ska ha är jag tacksam för också.

    €dit: och sen hur mycket tryck ska jag ställa min pump på med dessa fisker ?

    tempen tror jag rundt 24-25 ?
    / Dansken
  • NiceFool
    • June 2011
    • 154

    #2
    • Svar:
    • Visningar: 19

    hmmm ingen som kan något om detta als eller ?
    / Dansken

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Ursprungligen postat av NiceFool
      ett stim med glödbands tetra 15-30 st ca.
      ancistrus 2-3 st jag kommer ta så små jag kan få.
      corydoras av någon sort 5-8 st ca ?
      Jodå, alla funkar ihop.

      Dvärgciklider går att ha flera olika ihop, bara man har grottor och gömställen så det räcker, och gärna avskilda från varandra på något sätt.

      Vad gäller växter, så kan du gärna ha växter från central- och sydamerika, som t ex svärdsplantor, cabomba, ludwigia.

      Pumpen kan du ha på fullt blås, och en temp på omkring 25 grader låter bra.

      OBS! Sedan, Läs på om akvarieuppstart! Du kan inte sätta i all fisk redan första dagen, utan att filtren hunnit bygga upp sig! Läs t ex i nybörjartråden härinne, så undviker du risken för massdöd senare.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Inka, menar du inkastenfisk då? Vi har ett par stycken lekpar i lokalen, inte världens mest färggranna ciklid, men sjukt intressant beteende. De blir griniga när de har rom och yngel och de behöver en "strykfisk" under tiden så de inte tappar fokus på att vara föräldrar.
        Verkar lättlekta och de måste ha lösa blad då de lägger romen på ett blad och simmar runt med det i munnen. Skulle inte rekommendera dom tillsammans med någon annan ciklid egentligen om man inte har ett stort kar. Går utmärkt att ha med guppy, småtetror, ancistrus, corydoras spp. och annat fredligt.

        Det är mina erfarenheter av den i alla fall.

        Tempen du siktar på funkar fint, och ha ett ytterfilter på ca 1000-1200 l/h. Det klarar du dig fint på. Se bara till att ha bra material i filterkamrarna bara.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Med Inka menar han Apistogramma baenschi. Inkastenfisken heter Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • NiceFool
            • June 2011
            • 154

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Jodå, alla funkar ihop.

            Dvärgciklider går att ha flera olika ihop, bara man har grottor och gömställen så det räcker, och gärna avskilda från varandra på något sätt.

            Vad gäller växter, så kan du gärna ha växter från central- och sydamerika, som t ex svärdsplantor, cabomba, ludwigia.

            Pumpen kan du ha på fullt blås, och en temp på omkring 25 grader låter bra.

            OBS! Sedan, Läs på om akvarieuppstart! Du kan inte sätta i all fisk redan första dagen, utan att filtren hunnit bygga upp sig! Läs t ex i nybörjartråden härinne, så undviker du risken för massdöd senare.
            vet du hur många jag kan ha ca av dvärgciklider ? typ 2 hanar av samma eller olika ? eller går det ha 3 kanske ?
            tack for lite tips på plantor
            sen kommer jag inte ha i alla på en och samma dag det vet jag alt om jag kommer nog köra i ca 5 tetra som for gå där 1-2 veckor och sen lite flera efterhand.
            ancistrus kommer först i när det finns lite start alger som dom kan äta av.

            Ursprungligen postat av malfunkshun
            Inka, menar du inkastenfisk då? Vi har ett par stycken lekpar i lokalen, inte världens mest färggranna ciklid, men sjukt intressant beteende. De blir griniga när de har rom och yngel och de behöver en "strykfisk" under tiden så de inte tappar fokus på att vara föräldrar.
            Verkar lättlekta och de måste ha lösa blad då de lägger romen på ett blad och simmar runt med det i munnen. Skulle inte rekommendera dom tillsammans med någon annan ciklid egentligen om man inte har ett stort kar. Går utmärkt att ha med guppy, småtetror, ancistrus, corydoras spp. och annat fredligt.

            Det är mina erfarenheter av den i alla fall.

            Tempen du siktar på funkar fint, och ha ett ytterfilter på ca 1000-1200 l/h. Det klarar du dig fint på. Se bara till att ha bra material i filterkamrarna bara.
            Apistogramma baenschi menar jag och nej jag ska inte ha ett ytterfilter när jag har filter bakom bakgrunden det är lite onödigt tycker jag.

            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Med Inka menar han Apistogramma baenschi. Inkastenfisken heter Tahuantinsuyoa macantzatza.
            precis men jag vet som sagt inte något om dom als eftersom jag inte kan läsa om dom här inne men jag har läst lite på hmm vad hette den sidan (fishbase ? ) eller något sånt men stod inte så mycket om deras beteende.
            Senast redigerad av NiceFool; 23 January 2012, 16:08.
            / Dansken

            Kommentar

            Arbetssätt...