Lämpliga fiskar i 300 liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av ciklidtok
    Paddfisk vet jag att de vill ha, men jag trodde inte den var så lämplig i ett mindre akvarium, de har även sneglat på Chaka-Chaka, grodmunsmal....tror jag den kallas. Men jag har inte hunnit gå igenom artbeskrivningarna med dem ännu. Jag har lagt dessa i favoriterna nu, så ska de få kolla imorron efter skolan, om det är något de kan tänka sej ha i karet

    Jag har noll och ingen erfarenhet av Bräckvattenfiskar, är det bara att man får salta på vattnet regelbundet eller är det annat man måste tänka på ?? De ville jättegärna ha Pilnäbben som Animaniac visade bild på ...kan den gå tillsammans med de här ??

    Jag inser ju att vill de ha Kulfisken, så får de ju välja bort de andra....den blir ju mat i annat fall

    Det var MYCKET länge sedan jag hade bräckvatten och har bara haft argus, månfisk och sprutfisk. Resten tycker jag bara ser lite grabbiga ut. Jag har ett barnbarn som gillar lite udda fiskar och är lycklig som har en mor med lite samma intresse. Min tokiga uppfostran. Hon växte i princip upp i en fiskodling.
    Fabian mitt barnbarn Bytte in mammas scalarer mot ett stort stimm kardinaltetror som morfar talade om skulle bli scalarmat till det kvarvarande paret men han påpekar stolt att han hade rätt och det är fortfarande 30 kvar.... Tror han ser dubbelt den rackarn.
    Så nu vet jag ingenting om fisk vilket gör att Diskusar som är hans favoritfisk absolut skulle trivas i hans akvarium, trots mina protester. Han anser också att jag borde stå för fiolerna eftersom jag lurade honom med kardinalerna.

    Nåväl, du får plugga på om fiskarna jag kan inget om dessa. Vatten är inte så konstigt. Du köper salt till saltvattensakvarium sedan blandar du till det och häller i. Du gör det samma när du byter vatten. Det som dunstar fyller du bara på med vanligt vatten.
    Du behöver ha ett bra filter som du kör in ordentligt och sedan får du kolla om du kan få tag på växter som tål lite salt om du vill ha det i. Kanske du kan få tag på mangrove skott? Det skulle passa ihop med många av fiskarna och lite lägre vatten nivå och inget täckglas.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #17
      Jag tog inte illa upp du är inte den första som har tagit fel på mej....jag har ett fiskinteresse, som de flesta tycker att ett fruntimmer inte ska ha ...

      Jag ska visa pojkarna när de kommer hem från skolan, och innan dess ska jag själv läsa på lite om de olika. Förhoppningsvis så kan de introduseras ...fiskarna alltså.....så de kanske kan klara av "vanligt" akvarievatten, med en viss mängd sal tillfört bara. Jag har Ektozonsalt hemma för jämnan, det använder jag iofs, bara om det är skador på fiskarna, eller om jag misstänker svampangrepp ....men jag skulle ju kunna använda det vid varje vattenbyte också....som sagt OM det går, att fiskarna mår bra, även fast det inte blir riktigt Bräckt vatten ...
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #18
        Ursprungligen postat av ciklidtok
        Jag tog inte illa upp du är inte den första som har tagit fel på mej....jag har ett fiskinteresse, som de flesta tycker att ett fruntimmer inte ska ha ...

        Jag ska visa pojkarna när de kommer hem från skolan, och innan dess ska jag själv läsa på lite om de olika. Förhoppningsvis så kan de introduseras ...fiskarna alltså.....så de kanske kan klara av "vanligt" akvarievatten, med en viss mängd sal tillfört bara. Jag har Ektozonsalt hemma för jämnan, det använder jag iofs, bara om det är skador på fiskarna, eller om jag misstänker svampangrepp ....men jag skulle ju kunna använda det vid varje vattenbyte också....som sagt OM det går, att fiskarna mår bra, även fast det inte blir riktigt Bräckt vatten ...
        Om man som dyslektisk gammal gubbe skall komma med en ursäkt så skulle det kanske stått ciklidtoka som nick. Nåja vi lämnar detta! Jag behandlar alla akvarister lika oavsett kön.
        Om du skall hålla brackvatten fiskar skall du nog ha bräckvatten för att de skall trivas. Inga större problem du kan köpa saltvattens salt i en välsorterad akvarieaffär.
        Du kan lägga pengarna du spenderar på Ektozon på det i stället. Det saltet eller för all del det du har i köket funkar minst lika bra. Enligt mig så är Ektozon = orm olja.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #19
          Ett par utav bräckvattenfiskarna blev de lite interesserade av, och paddfisken då ...men det visste jag ju Problemet om det måste vara Bräckvatten, så kan de ju inte ha....som jag har förstått det...pilnäbben tex. Och det var ett väldigt hårt slag, för den hade de mer eller mindre bestämt sej för.

          Jag lovade att vi skulle lämna det öppet, men det ser ut som om endast bräckvatten inte går hem hos pojkarna
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av ciklidtok
            Ett par utav bräckvattenfiskarna blev de lite interesserade av, och paddfisken då ...men det visste jag ju Problemet om det måste vara Bräckvatten, så kan de ju inte ha....som jag har förstått det...pilnäbben tex. Och det var ett väldigt hårt slag, för den hade de mer eller mindre bestämt sej för.

            Jag lovade att vi skulle lämna det öppet, men det ser ut som om endast bräckvatten inte går hem hos pojkarna
            Den här pilnäbben gillar lite salt i vattnet

            men den blir kanske lite stor.
            Annars får du skippa bräckvatten och skaffa sånt som pojkarna vill ha. Men ofta är koola fiskar svåra att ha med andra fiskar.
            Du var ju inne på chaca. Ser ganska kul ut och jag hade en sån i många år. Men det blir ganska tomt i akvariet då den inte rör sig så mycket och den stoppar i sig allt som får plats i munnen och lite till.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #21
              Jo jag tror nog att den Pilnäbben blir lite väl stor Vi får forska vidare, det ska inte ner någon fisk i vattnet än på ett tag iaf Det startades upp igår. Med endast inredning, växter och vatten. Även pump och värmare är inkopplad, och går för fullt. Har dock inga vattenberedningsmedel i karet just nu.
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              Arbetssätt...