Lämpliga fiskar i 300 liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Lämpliga fiskar i 300 liter.

    Hej.

    Jag har ett 300 liters akvarium som ska startas om, och jag tänkte att 2 av mina söner (blivande akvarister på 9 och 11 år) skulle få ha ett finger med i spelet vad gäller fiskar som ska vara i karet

    De har en hel del ideer, men mycket av det de vill ha är klart olämpligt för ett såpass litet akvarium ändå ......Och morsan är så taskig så hon säger nej till tex Redtailmalar, hajmalar o.l arter ....

    De vill gärna ha "Fräna" eller "coola" fiskar ......Och jag har slut på ideer. Jag har en förhoppning om att någon här inne kanske kan komma med lite roliga tips om "coola" eller "fräna" fiskar som passar in i ett 300 liters akvarium, och naturligtvis arter som kan gå tillsammans.

    De såg bild på dats och tyckte de var jättefräna, men jag har för mej att 300 liter blir för trångt i längden, så jag tipade om Asiatisk klätterfisk, som är ganska lika Datsen, och den tyckte de om.

    Kan man ha Guldfisk i "vanlig" akvarietemnperatur ?? Det var de också inne på ....jag har noll och ingen erfarenhet av guldfiskar, men jag har för mej att de ska ha väldigt kallt vatten ??? Nu menar jag alltså inte Slöjstjärten, utan den som kallas för Guldfisk ....

    Egentligen borde jag skämmas, jag har haft akvarium i över 20 år, och måste få råd och hjälp med ett sällskaps-/mixakvarium Men jag har helt slut på ideer som kan funka i ett 300 liters. Jag har ju snöat in på ciklider, och det vill de inte ha .....
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Kanske nå´n av de mindre, eller mellanstora pilnäbbarna? En fisk jag själv är lite sugen på är Garra flavatra. Se´n finns det ju gott om malar, en liten grupp Pimelodus pictus kunde vara fint kanske. En eldstjärt kanske? Som ju då får gå med lite robusta fiskar, med tanke på eldstjärtens griniga humör. Nå´t som rör sig i de mellersta och övre vattenskikten vore ju trevligt också, får återkomma
    Senast redigerad av Shepard; 22 January 2012, 17:03.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Eldstjärt vill de ha, jag har en rätt stor i mitt stora akvarium, och den är de jätteimponerad av Pilnäbbar har jag ingen erfarenhet av, men det kan jag ju kolla upp. Ska leta rätt på artbeskrivningen och visa pojkarna

      Återkom gärna med förslag på mitten och ytskicktet .....
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Några så´na här kanske?

        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Nåt såbt där skulle de jubla över, det ska jag fundera mer på

          Kollade även Pilnäbben, men rekomendationen där är ju 375 liter, och det här är bara 300 liter. Vet inte om det skulle gå bra ??
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Pilnäbbar finns som sagt i storlekar från ca 10 cm, upp till en meter. Mastacembelus circumcinctus (zoopet har skrivit circumcintus, vilket jag misstänker är en felstavning) blir runt 15-20 cm, det är jag som tagit bilden på artbeskrivningen

            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              11 åringen blev eld och lågor över den senaste, så det lär nog kanske nbli nån sån Ska de vara fler, eller ska de vara ensam ??
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                De brukar väl hållas ensamma, och kan vara lite bråkiga inbördes, men i ett såpass stort kar tror jag man kan ha fler. Jag brukar köpa 4-6 stycken, i nå´n sorts önsketänkande, att då kanske man kan få lek av dem Om man bara köper en finns ju inte chansen alls, även om de troligtvis inte leker ändå. Man bör ha fin sand till dem, eftersom de gillar att gräva ner sig, så bara huvudet syns.

                Pimelodus pictus, som jag nämnde:
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Knivfisken har jag erfarenheter av och jag tror att det borde gå bra att hålla den med eldsjärt, de är väldigt fredliga så det kan få det jobbigt med griniga och aggresiva fiskar..
                  Du ska tänka på att de om du har två knivfiskar så måste de ha tillgång till varsin grotta..
                  De är riktigt roliga på ett sätt, ibland kan de vara värsta polarna och ligga brevid varandra och ibland kräver de varsin..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • ciklidtok
                    • March 2005
                    • 1466

                    #10
                    De är osäker på Pictusmalen, så man får väl se hur det blir. 11 åringen vill ha en Chokladmal. Jag har ju en gammal som han är jätteförtjust i, men den vågar jag inte släppa ner där, för den tuggar i sej allt som den f¨år in i munnen ....Men det finns väl mindre modeller har jag för mej ?? Jag har ju en Platydoras costatus.
                    720L SA-/CA. Övriga
                    375L Biotop, skalarer
                    275L Malawi
                    240L Blandat


                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu
                      Knivfisken har jag erfarenheter av och jag tror att det borde gå bra att hålla den med eldsjärt, de är väldigt fredliga så det kan få det jobbigt med griniga och aggresiva fiskar..
                      Du ska tänka på att de om du har två knivfiskar så måste de ha tillgång till varsin grotta..
                      De är riktigt roliga på ett sätt, ibland kan de vara värsta polarna och ligga brevid varandra och ibland kräver de varsin..
                      Knivfisken viste de inte hur de skulle göra, de ville ju helst ha en Clownknicfisk, men där sa jag blankt nej. de blir alldeles för stor för 300 liter.....Men de skulle fundera om de skulle ta en mindre istället De ville bygga upp 3 eller 4 grottor i karet, och plantera massa växter därimellan ....Ska bli spännande att se vad detta månde blir ...
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Clownknivfisken blir inte bara stor, har för mig att den kan vara aggressiv också. Därför är det ju bra, med knivfiskar och pilnäbbar t.ex, att det finns liknande arter, som blir mindre, som är mer lämpliga, och som man kan ha istället.

                        Om de vill ha nå´t som påminner om chokladmalen, så finns ju Amblydoras hancockii (tror jag läste att den egentligen heter nautila eller nå´t så´nt), den är mindre, men har inte det brunvitrandiga mönstret. Jag tycker de är fina ändå, jag har tre stycken.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Varför inte snegla lite på bräckvatten?
                          Det finns en hel del liteovanliga och koola fiskar där.


                          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=968&SOK=1 eller




                          Inta sagt att man kan ha alla i samma akvarium men lite annorlunda och koola är dom allt.
                          Inreder man rätt kan deras beteende helt överglänsa det kufiska utseendet somliga har.
                          Många är inte direkt nybörjarfiskar men pappa kan nog ge en stöttande hand! Sedan kan ju veckopengen vara lite snålt tilltagen!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • ciklidtok
                            • March 2005
                            • 1466

                            #14
                            Paddfisk vet jag att de vill ha, men jag trodde inte den var så lämplig i ett mindre akvarium, de har även sneglat på Chaka-Chaka, grodmunsmal....tror jag den kallas. Men jag har inte hunnit gå igenom artbeskrivningarna med dem ännu. Jag har lagt dessa i favoriterna nu, så ska de få kolla imorron efter skolan, om det är något de kan tänka sej ha i karet

                            Jag har noll och ingen erfarenhet av Bräckvattenfiskar, är det bara att man får salta på vattnet regelbundet eller är det annat man måste tänka på ?? De ville jättegärna ha Pilnäbben som Animaniac visade bild på ...kan den gå tillsammans med de här ??

                            Jag inser ju att vill de ha Kulfisken, så får de ju välja bort de andra....den blir ju mat i annat fall

                            Många är inte direkt nybörjarfiskar men pappa kan nog ge en stöttande hand! Sedan kan ju veckopengen vara lite snålt tilltagen!
                            Jag skulle inte våga låta pappa styra så mycket med det här, han vet INGENTING om akvarium, den biten är det mamma som sköter Och jag kommer att ha full översyn över akvariumet. Så länge de sköter det bra och på ett sätt som är bra för fiskarna, får de hållas, men börjar de missköta det....Då är det tvärt slut på det roliga Men veckopengen blir nog lite naggad i kanten ja ...
                            Senast redigerad av ciklidtok; 22 January 2012, 23:20.
                            720L SA-/CA. Övriga
                            375L Biotop, skalarer
                            275L Malawi
                            240L Blandat


                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av ciklidtok
                              Jag skulle inte våga låta pappa styra så mycket med det här, han vet INGENTING om akvarium, den biten är det mamma som sköter Och jag kommer att ha full översyn över akvariumet. Så länge de sköter det bra och på ett sätt som är bra för fiskarna, får de hållas, men börjar de missköta det....Då är det tvärt slut på det roliga Men veckopengen blir nog lite naggad i kanten ja ...
                              Jag gör en hovnigning och ber om ursäkt! Skall inte göra om könsförvecklingen. du har ju en av de fiskar som är lite luriga att bestämma kön på som avater. Dålig ursäkt men i alla fall!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...