Passar sebra fiskar bra ihop med ex mosaikgurami? O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flicktrion
    • November 2010
    • 49

    Passar sebra fiskar bra ihop med ex mosaikgurami? O

    Eftersom min dotter har en ca 60 liters SA, då tänker vi skicka över hennes åtta danio rerio (sebra fiskar) till vårt nystartade Asien på 125 liter. Idag har vi skickat över fyra sebra fiskar till Asienbiotopen. På att sebrafiskarna ska förbereda vattenkvaliteten.

    !Eftersom vi är intresserade av guramis. Den vi gillar är Mosaikguramis (en hane med 2 eller 3 honor), då är min fråga kommer dessa arter att passa varandra? Vad skulle ni göra?
    Kan vi slänga in några alg ätare också? Vad ska vi ha?
  • rasermusen
    • October 2011
    • 258

    #2
    Jag skulle nog tro att guramisarna skulle passa med zebrorna
    /Rasmus

    Kommentar

    • flicktrion
      • November 2010
      • 49

      #3
      Tack, för snabbt svar.

      Kommentar

      • rasermusen
        • October 2011
        • 258

        #4
        Sen skulle jag nog ha 3-4st kuhlii ålar som städar botten och EN kinesisk algätare som äter alger
        /Rasmus

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Ursprungligen postat av rasermusen
          Sen skulle jag nog ha 3-4st kuhlii ålar som städar botten och EN kinesisk algätare som äter alger
          +1 på kuhli, men gärna fler än 3-4. Kanske 7-8, då har du lagom många. Men absolut INTE en kinesisk algätare. De blir sura och riktigt aggressiva när de blir lite större. Och de slutar inte växa för än de är i alla fall 20cm. Pitbull pleco, typ 4-5, inte färre. Grym på att äta alger, blir inte stor och absolut inte aggressiv av sig.
          Vill ni ha det strikt asien så köp ett gäng amanoräkor istället för pitbull.

          Kommentar

          • lollo99
            • January 2012
            • 9

            #6
            Det ska nog funka bra,men var beräd på att zebra fiskar kan vara lite agreseiva mott andra fiskar!

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Ursprungligen postat av lollo99
              Det ska nog funka bra,men var beräd på att zebra fiskar kan vara lite agreseiva mott andra fiskar!
              Är du helt säker på att du vet vad du pratar om?

              Kommentar

              • rasermusen
                • October 2011
                • 258

                #8
                Jag tycker inte Zebrafiskar är aggresiva mot andra.. Jag har zebror i mitt sällskaps
                /Rasmus

                Kommentar

                • malfunkshun
                  • September 2008
                  • 394

                  #9
                  Ursprungligen postat av rasermusen
                  Jag tycker inte Zebrafiskar är aggresiva mot andra.. Jag har zebror i mitt sällskaps

                  Helt riktigt. Oerhört fredliga fiskar. Inte det minsta aggressiva mot andra.

                  Kommentar

                  • flicktrion
                    • November 2010
                    • 49

                    #10
                    Nu är alla våra åtta sebrafiskar (som kommer från dotterns fd fisksoppa numer SydAmerika biotopen) i Asienbiotopen själva för att förbereda för de andra fiskarna (de första vi kommer att slänga i kommer först om ngra veckor) som vi ska introducera (Mosaikguramis, kuhliiålarna samt kanske räkorna). Det verka bli spännande.

                    I morse blev vi förvånade de hade tydligen gömt sig för oss efter en liten stund kom sebrorna fram. Vi trodder att de hade fastnad någonstans i det stora akvariet.
                    Senast redigerad av flicktrion; 07 January 2012, 19:18. Anledning: ej fullständig mening

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Jag personligen tycker att akvarium på under 200 liter är för små för mer än 1 Trichogaster-gurami, visst är väl mosiken lugnare än de andra i familjen men jag tror ändå att det skulle bli jobbigt för honorna..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • rasermusen
                        • October 2011
                        • 258

                        #12
                        I mitt kar är det jobbigt för hanen Honan är 2cm större.
                        /Rasmus

                        Kommentar

                        Arbetssätt...