Vilka fiskar passar guramis bra ihop med i ett 125 liters kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flicktrion
    • November 2010
    • 49

    Vilka fiskar passar guramis bra ihop med i ett 125 liters kar?

    Jag har förstått att det ska var två stycken hane och hona. Vad ska jag tänka på - när man skaffar sig en dvärggurami - kan man skaffa sig fler guramis från andra familjer? Eller kan man slänga in ett stim rasboror eller tetror (som härstammar från asien)?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    De ända två gurami jag skulle försöka sätta ihop med dvärggurami är honungs och pygmé gurami..

    Visst kan du ha i ett gäng rasboror..
    Jag är nästan säker på att det inte finns någon tetrasort från asien..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Som vanligt,
      Hur stort är akvariet? Se till att det finns gott om gömställen lummig med växter och gärna lite flytande sådana.
      Jag skulle köpa en grupp och låta dom bilda par. Hör med affären om du kan lämna tillbaks de som inte platsar.
      Det kanske vore kul med lite fisk på botten och kanske några mitt i eftersom guramis ofta håller till vid ytan.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • flicktrion
        • November 2010
        • 49

        #4
        Det blev ett 115 liters som vi föll för - ni vet rea och det finns inga fler invånare (fiskar).

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ber om ursäkt, jag läste inte rubriken.
          Gör i ordning akvariet med inredning eventuellt filter växter och så vidare. Tänk efter hur mycket växter du kan behöva
          dubla det sedan och köp dubbelt så många. Samma med rötter köp större än du tror går åt. Låt det hela stå ett tag. Tills växterna ser ut att ha tagit sig.

          Filter: Gurami gillar inte stormar i akvariet framför allt inte på ytan. Så se till att det blir ganska lugn filtrering.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • flicktrion
            • November 2010
            • 49

            #6
            Bra att veta. Vilka fiskar passar bra i en asien-inspirerad 115 liters kar med guramis?

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av flicktrion
              Bra att veta. Vilka fiskar passar bra i en asien-inspirerad 115 liters kar med guramis?
              Några ancistrus malar även om de inte är från asien. Kanske ett stim rasboror? 15 stycken Trigonostigma heteromorpha http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52&SOK=1
              kan bli fint och är min favorit.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • flicktrion
                • November 2010
                • 49

                #8
                Tusen tack - behöver inspiration =).

                Kommentar

                • ilzetas
                  • January 2011
                  • 278

                  #9
                  Jag har ett 300 liters som skulle bli asien. Ett år senare har jag följande:
                  5 st blå gurami
                  4 st guld gurami
                  14 st glödbandstetror (vara 4 st är minst 5 år gamla)
                  3 st siamesiska algätare
                  1 st kinesisk gul algätare
                  ett gäng rosa och vita äppelsnäckor

                  Jag var länge inne på att ha rasboror av nåt slag när glödbandstetrorna skulle bli gamla och dö. Men gav till slut upp och köpte flera glödbandare i stället. Jag är mycket svag för dom, vackra och mkt friska till motsats från sina populärare släktingar.

                  Den kinesiska gula algätaren är också "gammal", är nog 7 år nu. Dom blir ca 10 år.

                  Jag började med dvärgguramis i mitt gamla kar på 100 liter. Dom är otroligt vackra och pigga, men mina var inte sunda och levde inte länge.

                  Det var ingen som helst tvekan om att jag skulle ha guramis i mitt stora kar. Jag ÄLSKAR deras utseende och uttrycksfulla sätt!

                  Jag har ett dämpad flöde på mitt innerfilter, flytväxter (frogbit) och ganska mycket växter i övrigt (javaormbunke, vallisneria tiger, svärdsplanta) och några låga växter. Med stor öppen plats att simma på centralt i karet. Du kan se direkt när guramisarna trivs, när dom svävar lugnt omkring under ytväxterna och tar på varandra med sina spröt.

                  Lycka till!
                  300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                  Kommentar

                  Arbetssätt...