Malawi Eller Diskus!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramer84
    • May 2010
    • 59

    Malawi Eller Diskus!!

    Hejsan,

    Jag har länge varit inne på att skaffa mig ett kar med Malawi och både jag o min fru har pratat om det, men nu har vi fastnat lite för diskus.

    Frågan är:

    Hur stor skillnad är de att ha ett malawikar jämfört med ett diskuskar?
    kräver diskus större kar?
    Vad rekomenderar ni?

    Tacksam för svar. Mvh Johan
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Om ni inte har haft mycket fisk förut så är nog malawi det bästa alternativet Jag skulle aldrig våga mig på diskus, men med rätt råd går det säkert..

    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Det är 2 helt olika sätt att ha ett akvarium men som Mathias säger KAN Malawi vara lite enklare och billigare.
      Akvariet för båda skall vara så stort som ni har plats och råd med. Men inte under 250 l för några Malawi och kanske 400 till diskus.
      För de senare måste det vara ganska högt också.
      När ni bestämt er så säg till, det finns många här som kan hjälpa till med båda!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det låter som ni inte har haft akvarium så länge(?),(inget ont om det) och i det fallet är Malawi nog ett bättre och enklare val. Sedan kan man alltid ändra inrikting när man känner sig varm i kläderna eller skaffa ett kar till...
        Oavsett vilket är det bara att fråga på och läsa så mycket man kan om både de olika sorternas fiskar, då de är ganska långt ifårn varandra i både beteende och vattenparametrar.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Skulle nog rekommendera malawis...de är fasen så mycket mera lättskötta än diskusar.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Kramer84
            • May 2010
            • 59

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det låter som ni inte har haft akvarium så länge(?),(inget ont om det) och i det fallet är Malawi nog ett bättre och enklare val. Sedan kan man alltid ändra inrikting när man känner sig varm i kläderna eller skaffa ett kar till...
            Oavsett vilket är det bara att fråga på och läsa så mycket man kan om både de olika sorternas fiskar, då de är ganska långt ifårn varandra i både beteende och vattenparametrar.
            Jag har haft akvarium sen jag va liten. Dock enbart guppy, mollys, svärdbärare, ja, de vanligaste fiskarna typ. Tetror och sånt. Men har nu viljan att starta upp ett större kar. Det är därför jag frågar.

            Mvh Johan

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av Kramer84
              Jag har haft akvarium sen jag va liten. Dock enbart guppy, mollys, svärdbärare, ja, de vanligaste fiskarna typ. Tetror och sånt. Men har nu viljan att starta upp ett större kar. Det är därför jag frågar.

              Mvh Johan
              Båda typer av fisk kräver bra vattenkvalité och en anpassad inredning fast på olika sätt.
              Om du tänker Malawi som ett akvarium utan växter så är det lite som ett saltvattensakvarium (enligt mig, andra har lite delade uppfattningar). Vad som krävs är kranvatten utan klor och att det ligger en bit över 7 i PH. Det skall vara ett filter med bra fart i och det skall vara inkört efter konstens alla regler. Eftersom man inte har några växter skall filterbakterier och alger ta hand om kvävet även kallat Ammonium, Nitrit, Nitrat. En cirkulationspump skadar inte heller. Sedan anser jag att det skall finnas grottor och andra gömställen i överflöd.
              Tänker du Diskus så är det nog att likna vid de akvarier du haft men det blir betydligt känsligare. Vattnet skall vara fritt från gifter såsom klor samt vara lite surare än ovanstående. Kanske neutralt PH eller lite under. Huvudsaken är faktiskt att det hålls relativt fritt från ammonium och Nitrit. Det måste finnas gott om gömställen och växter annars blir det lätt stressade.
              Så skillnaden är inredning och som jag ser det växter i massor eller inte.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Växter är fint även i en malawibalja, detta kommer jag förmodligen få mothugg för nu.

                Jag kör på vallis (gigantea) anubias och javaormbunke. Jag gillar detta (är från början en växtnörd, inte akvarist)
                Se bara till att de är väl förankrade, de blir skrotade annars, det är ju synd
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Växter är fint även i en malawibalja, detta kommer jag förmodligen få mothugg för nu.

                  Jag kör på vallis (gigantea) anubias och javaormbunke. Jag gillar detta (är från början en växtnörd, inte akvarist)
                  Se bara till att de är väl förankrade, de blir skrotade annars, det är ju synd
                  Jag har absolut ingenting emot växter i ett Malawiakvarium men man måste ha klart för sig att dom kan bli mat, leksaker och primalterapi.
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Jag har absolut ingenting emot växter i ett Malawiakvarium men man måste ha klart för sig att dom kan bli mat, leksaker och primalterapi.
                    Jag har flera gånger haft växter i malawiakvarium utan några som helst problem.
                    Malawiciklider (med något enstaka undantag) äter inte akvarieväxter - däremot så gräver många malawi. Därför om man vill ha växter i malawiakvarium så ha relativt kraftiga växter och plantera dom på ett sådant sätt att de inte kan bli uppgrävda - detta gäller egntligen bara den första tiden för när de väl rotat sig så sitter de även om man har grävande fiskar
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      får de även ett sjysst foder lär det säkert minska riskerna
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      Arbetssätt...