Vilka fiskar borde jag köpa???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simros96

    Vilka fiskar borde jag köpa???

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Gäst; 21 June 2013, 11:30.
  • kurteinar
    • October 2011
    • 21

    #2
    Jag är själv nybörjare men jag skulle aldrig ha bara 1guppy. Kan ha fel men är inte dom stimdjur? Själv har jag fastnat för black molly och platy. Tycker dom är väldigt vackra. Iaf när man får tag på dom fina exemplaren. I de flesta djuraffärer har dom bara tråkiga sönderavlade exemplar.

    Kommentar

    • simros96

      #3
      --
      Senast redigerad av Gäst; 21 June 2013, 11:30.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        scalarer är inte alls lämpliga i 112 liter. på tok för litet kar, att de sedan inte skall vara ensamma är en annan femma....

        Gurami kommer från asien, guppy från sydamerika/karibien/centralamerika, neontetran från sydamerika, malen
        kan man ju inte säga nått om, men förmodligen sydamerika.

        Du har en fiskblandning som kanske inte är den mest lyckade.

        Jag skulle vilja råda dig att fundera igenom vad du vill att karet skall ge dig, läs sedan igenom de artiklar
        som beskriver olika miljöer (finns här på zoopet), när du har hittat den del av världen som har uppfyllt
        de flesta av dina önskningar, så lusläs alla artbeskrivningar om firrar från den delan av världen.

        gör sedan upp en lista

        läs igenom beskrivningarna igen, och välj de fiskar som verkar trivas ihop när det gäller mat, beteende, storlek, etc


        då vet du hur det skall se ut, och då vet du vilka fiskar di skall köpa.



        min favvo är förresten en renrasig montezumasvärdbärare.....



        sedan en spetsnosskalar.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          du ska inte ha scalare i så litet kar.

          de behöver 275L kar o minst 50 cm högt
          http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

          s
          amt att de är stimfiskar ( som unga iaf) o därför inte bra att bara ha 1.
          så den skulle jag lämna tillbaka om jag var du.

          sen skulle jag nog köpt en 4-5 tetror till o som du sa 2 honor o 1 hanne till guppysarna.

          sen är det nog bra så i det karet du.

          edit: kensa han före o säger bra saker

          edit2: har många favoriter men olika Manacapuru-scalarer står högt på listan

          Kommentar

          • simros96

            #6
            --
            Senast redigerad av Gäst; 21 June 2013, 11:30.

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Ursprungligen postat av simros96
              Jag ska lämna tillbaka scalaren imorgon, skulle det funka med ett sydamerikanskt/asien akvarium
              Jodå

              Kommentar

              Arbetssätt...