sprutfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ruwster
    • September 2011
    • 2

    sprutfiskar?

    Hej! Har fått intresse om sprutfiskar då jag såg dem i zooaffären, vad skulle ni rekomendera för vänner som.jag redan har?
    1) akvarium på 150liter med en afrikansk jätteklogroda, en guldfisk och fyra små slöjstjärtar, har även en segelfens pleco i akvariumet. Guldfisken och slöjstjärtarna bor i en utomhusdamm under sommarhalvåret.
    2) akvarium på 270-300liter med en mauremys sköldpadda som är fredlig och aldrig rört mina ciklidyngel jag fått i samma akvarium med sina två föräldrar. Har även en liten ancistrus på ca 5cm i det akvariumet.sköldpaddan bor oxå i utedammen under sommarhalvåret.

    Tror ni mina fiskar/sköldpaddan passar med sprutfiskar? Isåfall i vilket akvarium ska de få bo i?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Då sprutfiskar kan bli 30cm, gillar lågt vattenstånd och fria simytor så röstar jag på kar nr2. Hur den kommer överens med sköldpaddan är en annan femma...

    Kommentar

    • ruwster
      • September 2011
      • 2

      #3
      okej, så du tror att de skulle gå ihop med cikliderna?

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Inget av karen är lämpligt bland annat eftersom sprutfisk trivs bäst i bräckvatten.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          finns en art av sprutfisk som går alldeles utmärkt i sötvatten.. de är rätt bra jägare även utan sprutfunktion så du kan nog glömma att ha ciklidyngel med dem.. har aldrig sett en sprutfisk i närheten av 30cm, varken på typ aquaria eller hos privatperson.. skulle säga 20-25 vilket är rätt stor skillnad med tanke på hur mycket höjd och bredd varje cm bygger.. 200L är för litet även i mitt tycke.. skulle vara ballt med ett 540 eller något annat mindre kar med sprutfiskar och bygga upp miljö och allt möjligt..

          googla fresh water archer fish så borde du hitta latinskt namn på den som funkar i sött.. dock rekommenderar jag ett större kar..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Dahlberg här på forumet har fyra st. sötvattenssprutfiskar i sitt 540, prata med honom. Vad det än står på zoopet om sprutfiskar så är det inte helt korrekt. Hans sprutfiskar betar även på botten såsom på ytan och spruter på saker som är flera meter ovanför ytan.

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #7
              De finns på rätt djupvatten med. Här var det ett par meteri allfall.
              Bifogade filer
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • Berserken
                • December 2005
                • 472

                #8
                Jag har haft sötvattenssprutfiskar och de blev inte större än 15cm De är fredliga men går nåt in i munnen så äts det upp

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Finns flera arter i sötvatten swom blir olika stora och ser olika ut. Det finns en artbestämningsnyckel nåpnstans på nätet.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...