Fiskar och grodor sitter i samma kar....eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan_olausson
    • August 2011
    • 97

    Fiskar och grodor sitter i samma kar....eller?

    hej jag har kollat runt på artbeskrivningar och så men blir inte klok på vilka som passar med mina grodor. Karet jag skall ha dem i är 57h och 150l och rymmer 400l.
    Har i dagsläget en äppelsnäcka, två helenor, en eldål, en större mal, en mindre simmande mal samt 6 grodor.
    Tankarna går runt att köpa in ytligare 5 grodor, 1 äppelsnäcka och 1-2 Zebrasnäcka, några Leverett´s grönling eller liknande sugproppar. Men nu är frågan vad mer jag skall ha för att få mer liv i akvariet?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jaaaa det var en mix det... Eldålen blir ordentligt stor och äter fisk. Antar at 'grodor' är afrikanska dvärgklogrodor, de kan ha svårt att hävda sig mot framfusiga fiskar. Är det vanlig klogroda blir de stora och äter fisk. Leverett's Grönling är en forsfisk som har svårt att hävda sig vid matdags och lätt svälter ihjäl. "En större mal" och en "mindre simmande mal" kan vara vadsomhelst.

    Menmen.

    Vad vill du ha för "liv"? Den uppenbara lösningen vore annars nån stimfisk, förslagsvis då nåt som är stort nog att inte bli foder åt eldålen och malarna, t.ex. jättedanio, nån lite större barb, eller regnbågsfiskar.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Stefan_olausson
      • August 2011
      • 97

      #3
      Ålen var lite av ett fel köp som troligen kommer säljas eller få eget kar när den blir större. Angånde malarna så är jag osäker på vad de heter, den större är en klasisk sugmunsmal och den mindre är vit med ett svart sträck mitt på kroppen. Grodorna är dvärgklogroder så blir inte så stora. Det är just problemet att grodorna är så långsamma i sitt ätande. Tänkte ha ett ganska lungt akvarium med någon lämplig ytfisk och sedan några få i mitten samt malar då de inte konkurerar med groderna om fodret. Men om vi bortser från ålen så är nu frågan vad jag skall ha. Hur är tetror när det kommer till utfodring?

      Kommentar

      • Stefan_olausson
        • August 2011
        • 97

        #4
        Funderar på om dessa skulle funka Astyanax jordani tror ni?

        Kommentar

        Arbetssätt...