Vad ska jag ha i mitt blivande kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eemmaa
    • November 2011
    • 24

    Vad ska jag ha i mitt blivande kar?

    Hej alla!

    Jag är ny här och ny i akvarievärlden. Eller ja, nästan ny i akvarievärlden. För tio år sen hade jag ett 60 liters akvarium med lite tetror o så. Men nu vill jag ha ett akvarium igen. Och denna gång ett stort. Eller ja, större Jag är spekulant på ett 300liters akvarium och väntar svar från annonsören. Får jag inte det så letar jag vidare. Men iaf 200liter vill jag nog ha.

    Anledningen till att jag ens ville starta upp va att jag blev kär i alla dessa vackra äppelsnäckor det finns. Först tänkte jag skaffa mig ett 60 liters igen o bara ha ett par olika färger men knappt inga fiskar alls. Men jag har ångrat mig...Det är svårt att låta bli att bli sugen ju mer man kikar runt och köper jag ett litet akvarium tror jag att jag kommer ångra mig.

    Men jag hade gärna velat ha lite hjälp från er med förslag på fisk. De får inte vara för svåra och de får inte vara för elaka mot snäckorna.

    Jag vill ha mörk botten så att snäckornas knalliga färger kommer fram. Vitt hade varit snyggt, men vet av erfarenhet att vitt lätt blir grönt
    Hela akvariet vill jag ha ganska dämpat med mörkare bakgrund, mörk grotta osv. Gärna lite blått ljus för det har jag fått för mig framhäver fiskars färger o ger en skön "känsla"?

    Jag vill (om det är möjligt att köpa fisk efter färg) helst hålla mig ifrån rött och för mycket gult. Jag tänkte att ett större stim blå danio kunde vara fint med deras pärlemoskimrande färger. De håller till i övre delen av karet o jag minns dom som både lätta och roliga att se på. Mycket fart o fläkt. De behöver inte heller ha så varmt i vattnet precis som äpplena föredrar.

    Men vad mer? Jag menar... 300liter är ju rätt mycket vatten haha Jag tänkte mig mellan 5 och 10 snäckor men behöver nog pansarmal eller något också? Albino eller panda kanske? Svart, vitt, rosa, lila, blå och pärlemo är favvisar o det jag gärna vill hålla mig till om det går.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, färger är nog inget som man i längden kan ta så stor hänsyn till, eftersom det finns andra saker att ta hänsyn till i första hand, som hur de funkar tillsammans, vad de kräver, och så vidare. Dessutom kan man nog falla ganska enkelt för fiskar med "fel" färg, om de uppfyller andra krav, som intressanta beteenden, och så

    Om det är nå´n större stimfisk du är ute efter, så finns det ju olika arter av regnbågsfiskar, och även större tetror, som t.ex Kongotetran, där hanarna har skimrande regnbågsfärger, och långa, böljande fenor. Vad det gäller fiskar i de undre vattenlagren, så är ju pansarmalar bra val. Själv har jag ett 20-tal Corydoras panda, ett 30-tal Corydoras pygmaeus, 13 Corydoras sterbai, och 10 Brochis splendens, i olika kar. Om du vill testa fiskar med lite "mer beteende" så att säga, t.ex ciklider (som finns i alla tänkbara storlekar, färger, och beteenden), kan jag rekommendera nyckelhålscikliden. Inte särskilt färgstark, men vacker ändå, med sina långa, utdragna fenor, och jag tycker att de är snygga ihop med just Corydoras panda, på grund av deras liknande färger och mönster. Scalaren är ju också en trevlig ciklid, som finns i många olika framodlade färger, även om jag, som med allt annat, tycker att vildformerna är vackrast. Mosaikgurami är ju också ett tips, eftersom du nämner pärlemor.

    Akvariet skulle alltså kunna se ut ungefär så här: minst 10 Kongotetror eller nå´n regnbågsfisk, 20-30 Corydoras panda, en hane och två eller tre honor av mosaikgurami, och ett nyckelhålsciklidpar. Nyckelhålen kan dock vara svåra att se könsskillnad på, så du kan behöva skaffa ca 6 ungfiskar till att börja med, och lämna tillbaka resten när du har fått ett par.

    Jag har rätt ljus botten, och det brukar hålla sig rätt snyggt. Helt vit botten kan innebära kalk, och det höjer pH, och passar inte de fiskarna. Vill avråda från svart botten också, har haft det en gång, och har för mig att det mest såg grått ut efter ett tag.
    Senast redigerad av Shepard; 08 November 2011, 20:31.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • källebacken
      • February 2006
      • 574

      #3
      Boliviansk Fjärilsciklid http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193&SOK=1 är rosaskimrande på fenorna, skulle nog passa bra med det mörka och dämpade det gillar dom.
      Moskitotetra är ljusblå och lite vilda tetror...: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=418&SOK=1 har själv 7 st och dom livar upp karet bra
      Annica

      Kommentar

      • Stefan_olausson
        • August 2011
        • 97

        #4
        Ingen fisk men bra med sniglar är dvärgklogrodor, båda kräver en bit från kanten till vattnet. Jag har en äppelsnigel stor som en golfboll och 6 grodor och de funkar fantastiskt bra ihop. Sedan så är de flesta malfiskar bra med dem.

        Kommentar

        • Eemmaa
          • November 2011
          • 24

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Tja, färger är nog inget som man i längden kan ta så stor hänsyn till, eftersom det finns andra saker att ta hänsyn till i första hand, som hur de funkar tillsammans, vad de kräver, och så vidare. Dessutom kan man nog falla ganska enkelt för fiskar med "fel" färg, om de uppfyller andra krav, som intressanta beteenden, och så

          Om det är nå´n större stimfisk du är ute efter, så finns det ju olika arter av regnbågsfiskar, och även större tetror, som t.ex Kongotetran, där hanarna har skimrande regnbågsfärger, och långa, böljande fenor. Vad det gäller fiskar i de undre vattenlagren, så är ju pansarmalar bra val. Själv har jag ett 20-tal Corydoras panda, ett 30-tal Corydoras pygmaeus, 13 Corydoras sterbai, och 10 Brochis splendens, i olika kar. Om du vill testa fiskar med lite "mer beteende" så att säga, t.ex ciklider (som finns i alla tänkbara storlekar, färger, och beteenden), kan jag rekommendera nyckelhålscikliden. Inte särskilt färgstark, men vacker ändå, med sina långa, utdragna fenor, och jag tycker att de är snygga ihop med just Corydoras panda, på grund av deras liknande färger och mönster. Scalaren är ju också en trevlig ciklid, som finns i många olika framodlade färger, även om jag, som med allt annat, tycker att vildformerna är vackrast. Mosaikgurami är ju också ett tips, eftersom du nämner pärlemor.

          Akvariet skulle alltså kunna se ut ungefär så här: minst 10 Kongotetror eller nå´n regnbågsfisk, 20-30 Corydoras panda, en hane och två eller tre honor av mosaikgurami, och ett nyckelhålsciklidpar. Nyckelhålen kan dock vara svåra att se könsskillnad på, så du kan behöva skaffa ca 6 ungfiskar till att börja med, och lämna tillbaka resten när du har fått ett par.

          Jag har rätt ljus botten, och det brukar hålla sig rätt snyggt. Helt vit botten kan innebära kalk, och det höjer pH, och passar inte de fiskarna. Vill avråda från svart botten också, har haft det en gång, och har för mig att det mest såg grått ut efter ett tag.
          Nej det va därför jag flera gånger skrev "om det är möjligt" ang. färger. Men kalk måste jag ha i karet med tanke på alla snäckorna så fiskarna får inte vara känsliga mot kalk i vilket fall ju? Och mörk botten vill jag ha i vilket fall hehe. Därför va kongotetran ett bra tips. De gillar tydligen mörkare bottenmaterial och dämpad belysning. Och himla fina är de också. Ph ska vara 6-7,5 och jag vet inte ens om det är mycket eller lite. Jag måste som sagt ge bra med kalk till snäckorna.

          Mycket hellre kongotetror än regnbågar känner jag. Cikliderna håller jag på o kika lite på så det är inte omöjligt. Men det går kanske inte då pga kalket. Vilka fiskar gillar kalk då och vad ska det stå ang ph-värde i så fall? (kollar mycket på artbeskrivningarna här på zoopet tex)

          Kommentar

          • Eemmaa
            • November 2011
            • 24

            #6
            Tack för tipset! Särskilt bolivianerna va himla vackra så de ska jag läsa på mer om

            Kommentar

            • Eemmaa
              • November 2011
              • 24

              #7
              Ja dvärgklogrodor har jag kikat lite på också. Men är lite tveksam. Får se. Kanske om jag får tag på ett albino-par eller något. Annars kan jag tycka de är ganska intetsägande o inte syns så mycket i ett mörkare akvarium. Men det kan vara jag som har fördomar bara

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                äggskal är bra mat för "äpplena"
                innehåller massa ämnen som stärker deras skal osv...

                angående fisk så håller jag nog med föregående talare, nån labyrintfisk, typ gurami eller regnbågsfisk. finns mycket fina färger å former där.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • källebacken
                  • February 2006
                  • 574

                  #9
                  Bolivanerna kan ju gå i ph 6.5-7,5 och äppelsnäckorna i 6-8,5 så i runt 7 borde ju båda trivas. Kalk höjer ju ph´t...så kolla vad du har i kranen först....
                  Annica

                  Kommentar

                  • Eemmaa
                    • November 2011
                    • 24

                    #10
                    Ursprungligen postat av MrH
                    äggskal är bra mat för "äpplena"
                    innehåller massa ämnen som stärker deras skal osv...

                    angående fisk så håller jag nog med föregående talare, nån labyrintfisk, typ gurami eller regnbågsfisk. finns mycket fina färger å former där.
                    Ja det finns många kalkkällor och äggskal är smidigt. Trodde först inte det dög (jag har massa olika arter av landlevande snäckor o där duger bara äggskal som en nödlösning en kortare tid).
                    Åh nej inte gurami eller regnbågar ;( Mamma har alltid haft massa gurami och jag har fortfarande inte fattat tjusningen. Regnbågarna ser hemska ut med sina pucklar o uppåtnäsor. Blir väl lätt trista i färgen med tiden? En kompis regnbågar blev väldigt fula i färgen ju äldre de blev. De röda blev nästan helt silvriga.
                    Varför tycker ingen blå danio va ett bra förslag?
                    Haha jobbiga jag X-)

                    Kommentar

                    • Eemmaa
                      • November 2011
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av källebacken
                      Bolivanerna kan ju gå i ph 6.5-7,5 och äppelsnäckorna i 6-8,5 så i runt 7 borde ju båda trivas. Kalk höjer ju ph´t...så kolla vad du har i kranen först....
                      Vad bra. Då ska jag fortsätta kika på dom. Finns det andra cilkider som är någorlunda lätta och kan passa tror du? Eller vet någon annan? Det finns himla massa fina ciklider... Roliga att glo på också om de inte är för "vaktiga".

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Eemmaa
                        Nej det va därför jag flera gånger skrev "om det är möjligt" ang. färger. Men kalk måste jag ha i karet med tanke på alla snäckorna så fiskarna får inte vara känsliga mot kalk i vilket fall ju? Och mörk botten vill jag ha i vilket fall hehe. Därför va kongotetran ett bra tips. De gillar tydligen mörkare bottenmaterial och dämpad belysning. Och himla fina är de också. Ph ska vara 6-7,5 och jag vet inte ens om det är mycket eller lite. Jag måste som sagt ge bra med kalk till snäckorna.

                        Mycket hellre kongotetror än regnbågar känner jag. Cikliderna håller jag på o kika lite på så det är inte omöjligt. Men det går kanske inte då pga kalket. Vilka fiskar gillar kalk då och vad ska det stå ang ph-värde i så fall? (kollar mycket på artbeskrivningarna här på zoopet tex)
                        Sydamerikanska fiskar vill ofta ha ganska lågt pH (ca 6-7), och bör väl inte utsättas för särskilt mycket kalk, inte kalkhaltig sand i alla fall. Malawi och Tanganyika, och även centralamerikanska ciklider trivs i lite högre pH (ca 7-8). Men många av dessa skulle nog vara lite väl nyfikna på snäckornas antenner. Cryptoheros sajica är en av de fredligare och mindre centralamerikanerna.

                        Kongotetran tror jag vill ha lite lägre pH.
                        Senast redigerad av Shepard; 08 November 2011, 21:54.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • källebacken
                          • February 2006
                          • 574

                          #13
                          Dom är mest vaktiga vid lek....finns en del men dom här var dom jag tänkte på när du nämnde rosa nyckelhålsciklider är fina med...har dom själv...kolla på Dvärgciklider och se vad dom vill ha för ph och se om du kan få till nåt medelvärde...mina snäckor går i ph 7 och det fungerar fint, snäckbebbarna jag fått verkar få fina skal med...dom får broccoli och ätror som tillskott av mina dvärgciklder har rört snäckorna...kakaduorna har försökt jaga bort dom men aldrig skadat dom...bara puttat på dom
                          Annica

                          Kommentar

                          • Stefan_olausson
                            • August 2011
                            • 97

                            #14
                            Där har du fel, mina grodor (markerar att jag har de små brunprickiga) är väldigt aktiva och nyfikna men ha inte förfå för då blir de blyga. Finns en tråd som är bra under amfiber som ger lite mer info. Jag skulle ha minst 6 st i ett kar större än 54l och sedan mal och andra lugna fiskar, någon trevlig ål och lite ytfisk för att få mer liv i akvariet.

                            Kommentar

                            • Eemmaa
                              • November 2011
                              • 24

                              #15
                              Tusen tack alla för era tips! Jag har varit sjuk så jag har inte varit inne förrän nu. Jag har kikat på massa olika ciklider men inte riktigt fastnat för någon av dom.

                              Nej vad synd om kongotetra inte funkar Jag vet att vi inte har särskilt mycket kalk i kranvattnet här men jag ska köpa så jag kan ta ett test. Men hur mycket kalk fäller äggskal må tro? De där kalktabletterna i form av sköldpaddor osv kan nog fälla en hel del kalk. Men just äggskal kanske inte fäller ut så mycket att jag måste vara jätte noga med ph:t? På appelsnackor.webs.com står det att pH värdet bör ligga neutralt (pH7) eller hårt (pH8).

                              Enligt zoopets artbeskrivning för Kongotetra bör pH ligga på 6-7,5.

                              Jag vill så gärna ha blå danio (Brachydanio albolineatus) men den har samma krav på pH som Kongotetran så då går det inte heller?

                              När jag fick rådet att jag kunde ha regnbågsfiskar sa jag blankt nej. Tänkte på de där puckelryggade med "uppåtnäsa" som jag tycker ser för räliga ut. Men så kikade jag runt lite iaf och hittade några jag gillar: Pseudomugil gertrudae, Pseudomugil signifer och Marosatherina ladigesi. Den sistnämnda har min mamma haft och jag tyckte de va himla trevliga att titta på när de "klippte" med sina fina fenor o så. De verkar vilja ha ett pH upp till 8 så så sett borde de kanske funka.

                              Det blev ett akvarie som rymmer 165 liter. Jag är så rädd att jag ska ha för många fiskar i men samtidigt hoppas jag på att kunna få plats med några av de jag hittat.
                              Och jag vill så klart ha lagom stora stim av de fiskar jag köper. Men det är svårt. Frågar man i zoobutikerna kan man nästan ha hur många som helst låter det som. Kanske ska åka till åled o kolla vad de har. De borde ge mig ett ärligt råd. Men min erfarenhet är att det brukar vara så sjukt mycket folk att det är svårt att komma till o fråga sina korkade frågor.

                              Nu försöker jag också lista ut om jag behöver någon frigolitskiva under mitt 165 liters som ska stå på en bänk. Det är ett äldre akvarium med de där hårda plastramarna under o aluminium gavlar. Hoppas bänken håller med bara. Mycket o tänka på hehe.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...