Fiskar i 54L + 180L, passar dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    Fiskar i 54L + 180L, passar dom?

    Jag har två akvarier, i 180L va planen att ha bla. dessa:

    Skalarer 1+1 (fast får ju börja med ca 5 små)
    Agazissii 1+1
    Koppartetror xx st
    Pansarmalar xx st
    Ancistrus 1 eller 2 (har 2 för tillfället, antagligen får båda flytta över)

    Låter detta som att det kan funka?

    Nästa problem är då 54L akvariet, där skulle jag vilja ha någon AP, tex kakaduor samt mina sterbai. Vilket jag hoppas på ska gå bra. Problemet är bara att jag har 3 st Otociclusar som vad jag förstått är väldigt känsliga, så jag vill inte flytta över dom till mitt 180L då det är nystartat sen 2½ vecka. Kommer otosarna åka på megaspö av ett par AP?

    Det jag hade lite i tanken va :

    AP (kakaduor kanske) 1+1
    Otocinclus
    Ancistrus 1 (tills den blivit större och flyttas till 180L)
    Sterbai

    Kan jag ha dessa, och kan jag ha något mer eller är det bäst att hålla sig till dessa? Ingen av fiskarna gillar ju de övre partiet i ett akvarie så mycket, så det hade kanske varit lite roligt att ha något högre upp, tetror eller nåt. Har ni förslag på detta isf?
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    #2
    Ja, det verkar väl bra. Kan bara berätta att mina Ap agassizii har tagit över hela 50l karet. Går inte att ha ner någon annan fisk där nu. Hade redan 2st guld-ancistrus där o det går bra men annars har dom hela karet i revir....

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Ja, agazissii har jag förstått kan vara rätt elaka, men dom ska jag inte ha i 54L, utan i det större karet isf

      Det jag undrar mest är väl om otocinclusarna klarar av att vara i samma 54L som tex kakaduor?

      Kommentar

      • Vanish
        • April 2011
        • 900

        #4
        Ingen som har någon åsikt?

        Kommentar

        • Millis71
          • August 2011
          • 225

          #5
          Dåligt med svar här... Jag har mina AP med ancistrusar i det lilla karet o med Borellisarna har jag Pansarmalar så det borde väl inte vara några problem. Prova!

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Ja, jag fick visst inte så mycket svar Men tack för att du svara iaf!

            Okej, det som jag känner är lite chansning det är att om jag skaffar AP och så funkar det inte så måste jag flytta otocinclusarna, men då de ska ha ett väl inkört akvarie så tror jag inte de kommer klara flytten till mitt nya 180L... Jobbigt

            Känns som att jag får, som du säger, testa och se. Och så satsar jag först bara på de fiskarna i 54L som jag skrivit.

            Sen till 180L vill jag köra dom jag skrev, men vet inte om det kommer bli överbefolkat med den uppsättningen. Vad tror folket, är det för mycket i akvariet?

            Kommentar

            • Millis71
              • August 2011
              • 225

              #7
              Jag kastade om lite o tog över agassiziisarna till stora karet. Men oj vilken tabbe... Hannen jagar allt o alla. Inte får jag tag i honom med håven heller.

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Ursprungligen postat av Millis71
                Jag kastade om lite o tog över agassiziisarna till stora karet. Men oj vilken tabbe... Hannen jagar allt o alla. Inte får jag tag i honom med håven heller.
                Jaså :O Det va ju illa. Vilka andra fiskar har du i det karet då?

                Kommentar

                • Millis71
                  • August 2011
                  • 225

                  #9
                  Boliviansk fjärilciklid, scalarer, panda pansarmalar och ett par segelfensmolly men han är på "alla". Nåja, fick tag i honom i gårkväll. Han sitter tillfälligt i yngelkaret men känner mig lite taskig. Skulle behöva hitta ett nytt hem till både honan o hanen faktiskt. Borellisarna går nu i lilla karet så där kan jag inte släppa tillbaka dem. Hur går det för dig? Köpt något nytt?

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Japp, idag va jag iväg så nu blev det lite fisk Det blev kakaduor, dyra tyckte jag men vet inte riktigt vad dom brukar kosta. På herkules tog dom 159kr paret. Sen blev det två sterbai till för att fylla upp lite, dom va ju bara 5 innan!

                    Och så skaffade jag 10st koppartetror till 180L, mycket fina! Så om ca 3-4 veckor är det dags att fösa ur BM och införskaffa mer fiskar av den sort jag vill ha i det akvariet, längtar!

                    Kommentar

                    • Millis71
                      • August 2011
                      • 225

                      #11
                      Ja, visst är det kul med lite nytt o få pyssla o planera. Det var nog ett ganska normalt pris på dina AP. Gav själv 250kr paret på akvarielagret här i Stockholm.

                      Kommentar

                      • källebacken
                        • February 2006
                        • 574

                        #12
                        Tror otocinclusarna kommer att fixa det, jag har pygmepansarmalar med mina kakaduor och det går bra dom brukar inte bråka så mycket med andra arter iaf gör inte mina kakaduor det
                        Annica

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Än så länge verkar det lugnt iaf! Kakaduorna verkar vara lite förvirrade fortfarande men dom delar med sig till pansarmalarna vid matning iaf

                          Tetrorna stimmade i några timmar innan de slutade, får se om det blir skillnad när man skaffar ännu fler + skalarer, så att dom får något litet hot

                          Nu är bara frågan hur jag ska göra med mina BM, dom ska ju så småningom ut, pappa ska kanske ta över en del. Men alla yngel?! Någon som vill ha?

                          Kommentar

                          • källebacken
                            • February 2006
                            • 574

                            #14
                            BM är det Black Molly du menar, så tack men nej tack
                            Hur många tetror har du ?
                            Kakaduorna lär inte bry sig om pansarmalarna när dom inte är i lek...har du kokosnötter till dom ? Du kommer märka när dom leker iaf för då kommer det vara helt tomt i ena änden av akvariet och fullt med alla andra fiskar i det andra
                            Annica

                            Kommentar

                            • Vanish
                              • April 2011
                              • 900

                              #15
                              Ursprungligen postat av källebacken
                              BM är det Black Molly du menar, så tack men nej tack
                              Hur många tetror har du ?
                              Kakaduorna lär inte bry sig om pansarmalarna när dom inte är i lek...har du kokosnötter till dom ? Du kommer märka när dom leker iaf för då kommer det vara helt tomt i ena änden av akvariet och fullt med alla andra fiskar i det andra
                              Haha ja det är det jag menar Som sagt kommer pappa ta över en del är tanken.

                              Jag har just nu 1 kokosnöt, och fullt med växter. Ska även byta ut den nuvarande stenen till ett litet röse med stenar + en ny rot om jag får plats med allt Funderade på 2 kokosnötter men jag vet inte om jag har möjlighet att få ner det i karet! Tycker du jag borde försöka?

                              Jag skaffade 10 koppartetror. Tänkte sikta på ca 20st, men får ha iväg BM först bara. Sen funderar jag på vad jag ska tillsätta som nästa fisk. Blir antingen agassiziin eller skalarerna!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...