Vilka fiskar ihop med Diskusar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Julle*
    • July 2007
    • 484

    Vilka fiskar ihop med Diskusar?

    Ett akvarium på 375 l.
    4 diskusar.
    5 scalarer.
    Massa små fiskar som neontetror m.m.

    De fiskar jag är sugna på att skaffa ihop med dessa är
    en del gurami (blå), kanske 5 st.
    En kampfisk med honor.

    Det jag tänker på är att alla dessa fiskar är lixom "revir" fiskar, de som gärna jagar bort andra fiskar om där skulle bli ungar. Jag menar vad händer om scalarerna och kampfiskarna och gurami får ungar samtidigt? Eller ägg villsäga.
    Då kommer det bli kaos i akvariumet eller?

    Hur kommer det fungera om där inte blir ungar?

    Har haft gurami hela livet och vill gärna ha det i mitt nya kar, diskusarna är nya för mig men hört att de kan vara kaxiga mot nya stora fiskar? Vill ha kampfiskar för jag bara älskar dom!

    Men säg vad ni tycker så jag vet!

    Kom gärna med tips till annat att ha ihop med diskusarna och scalarerna.
    msn: Julia_puma@hotmail.com
    Mvh Julle
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag har provat på att ha ciklider och labyrintfiskar förr och speciellt de gånger som jag har provat med skalarer så har det gått åt helvete..
    Det tror jag mycket har att göra med att både (i alla fall de) labyrintfiskar (som jag haft) och skalarer är ytlevade vilket gör att de konkurrerar om samma utrymme och då skalarer är mer aggressiva så åker labyrint fiskarna på stryk och blir ihjälstressade..

    Att guramisarna eller kampfisken ska få barn är inte så troligt då de måste ha en 100% stilla ytdel som ska vara rätt stor dessutom (kampisen behöver ju mindre men) för att kunna bygga sina skumbon..
    Tar du bort skalarerna så kan du alltid prova att ha guramis med diskus, kampfisken/arna tror jag skulle åka på spö av dina guramis när de blir större (blir ju ändå runt 10-15 cm)..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Julle*
      • July 2007
      • 484

      #3
      okej tack för svaret!
      så de fiskar jag kan köpa är alltså bara, om man säger så, "svagare" fiskar?
      Har just nu diskusarna och scalarerna ihop och de går super, de är ett helt eget stimm och simmar ihop med varandra över allt
      Men akvariumet är ju ändå på 375 l o 150 cm brett...går det ändå inte att ha iaf gurami?
      Vad finns det för andra fiskar man kan ha ihop med scalarer och diskusar annars?
      Är ju mest inne på färg glad fiskar
      msn: Julia_puma@hotmail.com
      Mvh Julle

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Du kan alltid prova någon ungfödare..
        Asså, jag tror faktiskt att skalarerna skulle ge sig på guramisarna, dock så finns de ju de här på zoopet som lyckas ha guramis och skalarer ihop..
        Fråga mig inte vad de gör för att lyckas bara..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        Arbetssätt...