Fengädda (senegalus) med malawi?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Fengädda (senegalus) med malawi?

    Funkar det att ha en fengädda senegalus med malawi? Typ zebror mm...10-15 cm fiskar.
    Akvariet är 240 liter.
    Vh J
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    Nu är jag absolut ingen expert av någon av fiskarna (inte andra heller för den delen) Men kollade på artbeskrivningen lite snabbt och ph verkar ju stämma bra överrens iaf och även graderna. Men jag vet inte hur det funkar med aggressivitet osv!

    Kommentar

    • robidobban
      • March 2009
      • 652

      #3
      Det kan hända att cikliderna blir mat.

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Om inte senegalusen är någon form av rekord-fisk och malawin är dvärgväxt ska det inte vara några problem, skulle snarare säga att ett möjligt problem lutar åtbandra hållet då små senegalus inte har nåågot att försvara sig med.. eventuella yngel lär dock inte bli långlivade..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Kan bli stryk för senegalusen. Alla senegalus jag har haft har varit lite mesiga, om jag får säga det själv. Ofta har de fått backa undan för andra fiskar i karet.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Vill också tillägga att det är en foderfråga.. jag såg i någon tråd att det tydligen ska vara problem att mata malawi med kraftigare foder och eftersom senegalusar är utpräglade rovfiskar måste de ha mat därefter.. alltså, senegalusar är rätt slöa fiskar så det blir nog att selektiv-mata den om du int3 vill att malawin ska gå på rov-foder.. detta om man då är petig.. personligen hade jag testat..
            Senast redigerad av ettfettbranamn; 07 October 2011, 13:09.
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • RobFrazie

              • May 2010
              • 842

              #7
              Jag kan oxå hålla me de andra, en Senegalus är rätt slö och "mesig" jag har inga problem i mitt kar.
              Men kan inte mkt om ciklider, men vissa är rätt tjuriga av sig, så en alltför liten senegalus kan säkert stryka med vi fel fisk. Men Ettfett har mer kunskap än mig.

              Jag har 3 fengäddor på 10-12 cm med en Parachanna Pulchra på ca 23 cm. inga problem, dom är polare och delar goseställe vid pumpen. Men så matar jag oxå.
              Så det är säkert en foderfråga åt båda håller gällande Senegalus och Ciklider.
              720L Soppa
              200L Asien
              Räkvas
              65L Betta

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Hmm...Tanken att ha ett litet monster smygandes omkring tillsammans med fiskarna känns spännande tycker jag. Men frågan är om akvariet blir för litet? Iofs blir väl inte senegalusen mer än typ 20?
                Vad ska dom ha att äta då? Räkmix för mesigt? :/

                Kommentar

                • RobFrazie

                  • May 2010
                  • 842

                  #9
                  Senegalen äter räkmix, den äter det mesta, där emot vågar jag inte säga vad du kan ge dina ciklider. om det var Malawi du hade så kan jag ingenting. Andra Ciklider äter väl det mesta, men vågar inte säga något då jag inte är säker.
                  720L Soppa
                  200L Asien
                  Räkvas
                  65L Betta

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Ursprungligen postat av Falconer
                    Hmm...Tanken att ha ett litet monster smygandes omkring tillsammans med fiskarna känns spännande tycker jag. Men frågan är om akvariet blir för litet? Iofs blir väl inte senegalusen mer än typ 20?
                    Vad ska dom ha att äta då? Räkmix för mesigt? :/
                    jag tycker du har helt rätt tänk.. många som är alldeles för försiktiga i mitt tycke.. många "monsterfiskar" är betydligt snällare än många sällskapsfiskar.. det som gäller för alla fiskar är ju att de äter det som går in i munnen, det handlar bara om hur stor den munnen är.. just fengäddor delas upp i "upper jaws" och "lower jaws" där anatomin skiljer sig en del.. upper jaws har längre överkäke än underkäke och lower jaws har tvärtom (då ser det ut som att de har kyssmun).. upper jaws är snällare (med undantag för P. Ornatopinnis som har blivit misshandlad som liten eller nåt) och blir mindre (mellan 20-30cm) och fungerar generellt med större sällskapsfiskar.. de är även mer aktiva och frisimmande.. jag har råkat få lek på senegalus så de är även möjliga att odla..

                    du kan köra med någon kraftigare pellets, jag är partisk mot hikari, dels pga lojalitet och dels för att det funkar, cichlid gold sinking brukar funka på fengäddor.. vanliga frysta räkor, fiskfilé, etc.. de behöver inte heller mat varje dag även om det är fördelaktigt när de växer..

                    de planar ut runt 20cm men kan nog bli 30-35 om man ger det 10-20 år.. hur som helst.. om du kan leva med att dina ciklider får ett foder som enligt vissa är för kraftigt skulle jag absolut testa en senegalus.. har du tur kan du få tag i en som är 10-15 cm så inte dina ciklider är elaka mot den.. du har även P. Delhezi att titta på..

                    jag har suttit via mobilen tills nu så jag har inte orkat skriva en uppsats.. men är det något du undrar över är vi några här som har lite koll iaf..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • RobFrazie

                      • May 2010
                      • 842

                      #11
                      P. Delhezi är snäppet grymmare än vad P.Senegalus är.
                      Lite mer frammåt, lite mer tuffare och lite glupskare om jag får säga min mening.
                      Vist mina 2 små senegaler äter rätt mycket, iaf den ena som får redig buk när den ätit.
                      Mina P.Delhezi tycker jag varit mer frammåt och lite tuffare, men det är inte så mycket, där emot så växer dom snabbare och jag tycker dom är lite finare oxå.
                      720L Soppa
                      200L Asien
                      Räkvas
                      65L Betta

                      Kommentar

                      • Falconer
                        • November 2005
                        • 786

                        #12
                        Tack till alla er som svarat. Mycket bra svar och känner mig ännu mer peppad att testa.
                        Kommer åka bort ett tag men när jag kommer hem blir det antagligen att fixa allt så jag lär ju skriva här vid ett senare tillfälle.
                        Tänkte på om Pollyn klarar ganska strömt vatten? Malawi vill väl ha lite tryck i vattnet?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...