FlyingFox äter Scalarens fenor, varför???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camilla71
    • September 2011
    • 9

    FlyingFox äter Scalarens fenor, varför???

    Hej alla akvarister!
    Jag har nu för andra gången provat på att skaffa tre stycken, ca 3 cm stora, Flying Fox (m genomskinliga fenor). För andra gången erfar jag också att någon av dem ger sig på Scalarens fenor, äter av först "mellanrummet" mellan "kärlen" i fenorna, sedan också det jag kallar kärlen. Fenorna "blöder" (blir röd/blodfärgade) och söndertrasas! En efter en får jag sen ta bort Foxarna. Ska det verkligen vara så här? Varför gör de så?
    Känt problem?
    Akvariet är på 60 liter, jag har 4 scalarer varav den enda KOI-Scalaren blir angripen båda gångerna.
    Fler som har erfarenheter?
    Tacksam för svar!
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till forumet..

    Eh, ett akvarium på enbart 60 liter är på tok för litet för skalarer för permanent boende.. :O
    Har du inte en större burk för dem borde du ge tillbaka dem till zoobutiken genast.. :/
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Camilla71
      • September 2011
      • 9

      #3
      Tack för välkommen-önskan! Men..
      Nu var det ju inte Scalarerna jag undrade över!! Dem har jag haft i fyra år i samma akvarie och helt utan bekymmer! Har bara de fyra Scalarerna som är ca 6cm i diameter över kroppen, två små malar o en stor, fem rosentetror o en algätare o så två flyingfox till då. Akvariet är högt/ djupt varför det ansågs att max fyra scalarer kunde funka, vilket det alltså gjort! Det är inte de som är problemet, utan foxarna som äter av fenorna från min KOI-scalar!!!!

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Akvariet är trångt, Scalarerna tröga och flyingfox extremt livliga så det är inte konstigt att det blir problem. Risken är att även Scalarerna tappar sitt snälla lynne efter en viss ålder och blir bråkiga om de bor så trångt. Pikachu har faktiskt rätt i att de bor alldeles för trångt för att det ska vara helt ok så han vill bara väl.

        Själv har jag problem med en gurami som terroriserar min scalarer och han skall därför flytta när jag lyckas ordna något och du bör planera något liknande om du vill ha dina Scalararer hela, och då helst skaffa ett störra kar. För fiskarnas bästa helt enkelt.

        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1
        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274&SOK=1
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          vem i he***te har sagt att 60L funkar bra till 4 scalarer?! det är ju ungefär som att säga att ett koncentrationsläger är ett behagligt boende för människor.
          nedu. här pratar vi en bra bit över 200L och minst 50cm högt. byt in de fiskarna omedelbums eller skaffa ett större kar.

          av de fiskar du har så är bara rosentetrorna lämpade för den storleken på kar.

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Här försöker jag vara mild och diplomatisk så går hannesc in i "full rage-mode" och slänger sanningen likt en bok i ansiktet. Jag älskart!
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              rageface...





              vi jobbar olika VD. men oftast med samma åsikt

              Kommentar

              • Camilla71
                • September 2011
                • 9

                #8
                Har varit lite småsugen på guppy...men de går inte ihop med Scalarer ju...kanske vore det bra att byta scalarer mot Guppy då, för större akvarie har jag inte möjlighet att ha! En hård sanning rakt i facet, ja!! Novis som jag är så lyssnade jag på djuraffären, "4 scalarer gick bra"!! Vad tror ni om guppy ihop med foxar då??

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Det kommer bli trångt för Flyingfox i ett 60l när de växt till sig då de är aktiva fiskar, men bättre än scalarerna i alla fall. Foxarna kommer nog bli lite vilda även för guppys i ett så litet kar. Men tja, jag är ingen expert på FF precis så invnta andra.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Det kommer bli trångt för Flyingfox i ett 60l när de växt till sig då de är aktiva fiskar, men bättre än scalarerna i alla fall. Foxarna kommer nog bli lite vilda även för guppys i ett så litet kar. Men tja, jag är ingen expert på FF precis så invnta andra.
                    Du har helt rätt även gällande FF och dessa glömde jag i chocken över skalarerna..
                    FF:en är en väldigt livlig fisk som lätt kan bli uppemot 10 cm i ett kar på 60 liter och vid den storleken ska man inte ha dessa med något annat än stresståliga fiskar..
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Camilla71
                      • September 2011
                      • 9

                      #11
                      Men vad är stresståliga fiskar, som samtidigt är vackra att titta på?? Förslag?
                      Och tror ni inte FF kommer att äta på dem också???

                      Kommentar

                      • Camilla71
                        • September 2011
                        • 9

                        #12
                        Crossocheilus oblongus är det!!!

                        Jaha, då har jag också förstått att de fiskar jag har, som jag köpt under namnet Flying Fox, på latin heter Crossocheilus oblongus, alltså Siamesisk algätare! Det som här på Zoopet kallas Flying Fox hade annat latinskt namn!!??
                        Blir läget ett annat då? Är det mer udda att siameser anfaller mina scalarer???

                        Nu när jag tagit bort den som hängde fast i KOI-scalaren, så har en annan, den näst största siamesen tagit över, fast inte med samma kapacitet än. Jag måste göra något, snabbt!!!

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Det är ungefär samma fiskar så skillnaden är minimal. Hör med butiken om de tar tillbaka dessa och skaffa något mer passande. Det får nog både ni och fiskarna mer nöje utav. De flesta av oss har råkat försätta oss i samma situation som du någon gång.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • Camilla71
                            • September 2011
                            • 9

                            #14
                            Tack för alla tips!!
                            Nu har jag omplacerat mina scalarer till stort kar. Hemma i mitt 60-liters bor nu istället en Ancistrusmal på ca 10 cm, 2 pansarmalar, 6 rosentetror, 1 algätare albino, 2 siamesiska algätare och numera också 1 guppyhane o två honor samt ett par fjärilsciklider! Allt verkar harmoniskt i akvariet och det finns nu gott om plats för alla... tja kanske inte Ancistrusmalen...men den rör sig inte så mycket, vill bara ha en plats att "hänga på"... ;-)
                            Jag vill ha några fiskar till, några fler guppy tror jag.... Dvärggurami???
                            Kan man ha fler fjärilsciklider eller är karet för litet för fler par av den sorten??
                            Tack på förhand!
                            Camilla

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              ööh tycker fortfarnade du har alldeles för mycket fisk i det lilla karet.

                              pansarmalar är stimfiskar så minst 5-6 st bör man ha

                              ancistrus vill ha 100L kar.

                              du bör inte ha ett par till fjärilar i då karet är litet nog redan. de är revirhängande så de kommer bli fajt om den lilla ytan isåfall.

                              du ska INTE ha mer fisk i det karet. ne satsa hellre på ett större kar på runt 200L så kan du ha mer roliga fiskar.

                              hoppas du inte tar det här som att jag är otrevlig eller så. för det är inte så jag vill framstå. jag fattar bara mig kort för jag itne orkar skriva :P

                              tänk igenom alla fiskköp innan o läs på vad de behöver innnan du köper. tex här på forumet.

                              använd artregistret för att hitta info om fiskarna
                              Senast redigerad av hannesc; 03 October 2011, 23:34.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...