Vilka fiskar är de mest optimala?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddan803
    • July 2011
    • 241

    Vilka fiskar är de mest optimala?

    Hej! Jag har ettakvarium på 54L och funderar på att skaffa ett i 100-200L storleken och undrar om någon har tips på fiskar däri. Antagligen kommer det att hamna guppies och kanske ngn mer levandefödare däri så jag behöver en fredlig fisk och det gör absoulut inget om den äter yngel ;D

    HJÄÄÄLP

    Kram S.E
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Briljant tetror är riktigt duktiga på att äta yngel plus att de är trevliga att kolla på och snälla, är dock rätt vassa med maten och kan om (guppisarna har långa fenor) bita dem..
    Du kan också ha någon apistogramma om du vill..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • kryddan803
      • July 2011
      • 241

      #3
      Som t.ex. vilken apistrogramma?

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Kakadua brukar rekommenderas som en bra apistogramma att börja med, inte så hemskt känslig när det gäller vattenvärden som andra och lättlekt. De odlade varianterna är riktigt färgglada dessutom.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Sen är det bra om du faktiskt själv försöker kolla upp lite, sök på forumet och läs på så gott det går. Vi kan inte bara slänga ut massa förslag. Och det är väl roligare (tycker jag) att leta upp fiskar man blir intresserad av och fråga angående dessa!

          Finns en 80+ sidor stor tråd om just apistogramma, den kan ju läsa igenom och få hur mycket bra info som helst!

          Kommentar

          • kryddan803
            • July 2011
            • 241

            #6
            Ok jag får kolla på den då ;D
            Ok kolla in tråden och ställa frågor därefter, låter det bättre? ;D
            Jag undrade bara vad ni tycker ^^

            Kommentar

            • kryddan803
              • July 2011
              • 241

              #7
              Jag har oxå funderat på en siamesisk algätare är den fredlig? För jag har läst mkt om den och alla säger olika... :S

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Tycker nog att den blir lite för stor för det karet du planerat att ha, de kan bli 15 cm och är väldigt rörliga och snabba..
                Går de ensamma brukar de dessutom kunna ge sig på andra fiskar i burken för att de inte har någon att bråka med..
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • kryddan803
                  • July 2011
                  • 241

                  #9
                  Ok, men nu är ett 92L panorama akvarie inköpt och jag har fit grus/grov sand i det och har funderat på om den här blandningen funkar ihop:

                  * Fem rödmunstetror
                  * Någon sorts Ancistrus
                  * Två Kuhliiålar
                  * Guppy (kanske med tanke på att jag har en del guppies så det kmr nog åka i ngn där)
                  * Kanske ngn gurami?

                  Tack på förhand

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ta gärna typ tio-femton stycken rödmunnar.. :P
                    Visst kan du ju ha gurami, både honungs och dvärgguramis är fina och snälla även om de kan vara lite känsliga.. :P
                    Läppguramin är något tåligare, men inte lika stark i färgerna..

                    Istället för den vanliga ancistrusen (som jag tycker är riktigt tråkig och där i alla fall hannarna kan bli rätt grininga som vuxna) så kan du ju ha otocinclusar..
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Personligen tycker jag att ett 92 liters kar är för litet för Rödmunstetran, då finns det så många andra tetror och rasboror som passar bättre i ett såpass mindre kar.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • kryddan803
                        • July 2011
                        • 241

                        #12
                        Ok men det är så att jag redan har två rödmunstetror (kvar från ett gammalt stim) i mitt 54L akvarium och då är det väll bättre tt köpa typ 3 till och ha dem i 92L istället? eller? :S Men jag ska ta mig tid att kolla lite mer fakta om guramisar

                        Kommentar

                        • kryddan803
                          • July 2011
                          • 241

                          #13
                          Nu har jag kollat på de olika sorterna som Pikachu nämnde och jag gillar dvärgguramin starkt men detstod att den kunde vara rättså agressiv och att den hade anfallit en dels fiskars fenor... Men läppguramin låter bäst hittills. Me jag tror inte att min lokala djurbutik har sådana hemma, är det bara att be dem ta hem sådana eler något? :S

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av kryddan803
                            Ok men det är så att jag redan har två rödmunstetror (kvar från ett gammalt stim) i mitt 54L akvarium och då är det väll bättre tt köpa typ 3 till och ha dem i 92L istället? eller? :S Men jag ska ta mig tid att kolla lite mer fakta om guramisar
                            Jag skulle isf låta dessa två tetror gå i ditt 90 liters kar, och upptill dem skaffa ett stim av någon annan sort som bättre passar till det karet.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • kryddan803
                              • July 2011
                              • 241

                              #15
                              Så du menar att jag ska släppa över dem och ha andra fiskar däri (inga fler rödmunnar)?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...