Roligare med ciklider än sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Roligare med ciklider än sällskapsakvarium?

    Många som hållit på ett tag verkar vara sålda på Malawiciklider.

    Nu har jag beställt ett 530-liters akvarium och står inför 2 val;
    - Antingen kopiera konceptet jag så sakteliga börjar lära mig rörande sällskapsakvarium. Mycket växter och litet olika levandefödare, tetror och malar
    - Eller testa på cikiderkonceptet med ett ganska rent kar och vackra stora ciklider.

    Vad skulle ni säga är för respektive nackdelar med respektive koncept? Kort sagt, vilket är roligast?
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Varför tycker du att du bara har de två valen, finns ju massor av ciklider som funkar i ett kar med växter och annan fisk..?
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Jag tycker de ciklidakvarier jag sett är ganska rena. Typ de som akvarieleasing ställer ut. Stenhögar och någon enstaka Vallisneriasamt ett 10-tal maffiga 10-15 cm ciklider.

      Men menar du typ fjärilsciklid i ett sällskapskar?

      Sen är det väl en fråga om PH också eller?
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #4
        Klart du kan ha massa växter i ett ciklidakvarium, eller så kallat biotopakvarium. Konceptet sällskapsakvarium tror jag bara betyder att man blandar fisk från de olika biotoperna. Sen finns det ju mer är Malawi, det finns t.ex. ävan Sydamerika, Asien och Tanganyika.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          de steninredda "cleana" karen är nog malawi-kar. men detta är ju bara ciklider från en viss sjö i afrika. det finns ju ciklider från andra sjöar i afrika, sydamerika, centralamerika ( nordamerika till viss del) och asien. precis som mr logic säger.

          levandefödande kan du ju ha med ciklider från SA och CA tex. rätt lika vattenvärden. de kommer ju från samma världsdel.

          slänger in två videor på mina kar. ena är ett SA-kar med cikliderna: Scalarer, Multispinosus, Bolivianska fjärilar och Ap.Vejita. ( o lite pansarmalar o ett stim tetror) o sen ett kar med malawi-ciklider.



          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Det andra akvariet var snyggare!
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av Kapten Zoom
              Det andra akvariet var snyggare!
              därom tvistar nog ganska många.

              men smaken är som röven....dvs klöven....


              jag personligen skulle slå ett slag för ett SA-kar.

              Där man väljer en av tvåp huvudinriktningar:

              A)
              Scalarer som huvudtema, med en och annan dvärg på botten, mycket rötter (svartvatten)
              En hel hög med blommor, ex vallisar, svärdisar, en och annan crypto kanske.
              Samt en interessant corymal längst ner.

              D)
              Discus som huvudtema. Med isf nästan enbart de platta som invånare, kanske en mal
              eller så på botten, shitload med rötter och stenar, och kanske en enstaka vallis i hörnan.


              svårt att få det snyggare än så.......





              .




              eller...varför inte vara lite udda, leta upp några snygga centralamerikanare, inred efter art.





              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Ja med 530l är jo möjligheterna näst intill oändliga. Vad vill du uppnå? Vackert och harmoniskt? Färgglatt och fartfyllt? Ett myller av fisk eller några få större som blickfång? Intressant lekbeteende eller produktiva yngelmaskiner? Lättskött med enkla växter och kranvatten eller trixande med vattenvärden och näring?

                Allt har sin charm, det är upp till var och ens smak och tycke vad man väljer.

                Akvariehobbyn är långt mycket bredare än vad man kan tro om man går in i närmsta butik...
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                  Det andra akvariet var snyggare!
                  för mig går det i vågor. just nu är favoriten det översta. pyssar rätt mycket med det. men sen går det över mer till malawi igen så pimpar jag upp det ordentligt osv.

                  men jag o kensa tänker väldigt lika när det kommer till det här. finns inte mycket som slår ett snyggt SA-kar.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    tja....övergurun himself, dvs Kjelleboys nanokar på 3000 liter är ju ett SA-kar.

                    det mest interassanta med det karet är att det innehåller inga stora firrar....inga skalarer,
                    inga discus, inga rockor, inga jordätare, bara en shitload med småfisk, typ tetror, apisto, dvärgisar.


                    så....


                    man kan fixa det mesta utan att det blir fel....




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      true story

                      Kommentar

                      • Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

                        #12
                        Hmm, tål att funderas på. Mitt nuvarande 260 liters har prunkande växter som går från botten till vattenytan på sidor/bak. Ett gross med fisk, där allt växer sig större och levandefödarna förökar si som kaniner.

                        Ett clean malawi är ju en helt annan grej, ganska coolt faktiskt. Funderar nästan på en sån variant. Ska tänka på att lägga liggunderlag innan gruset dock.
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                        Kommentar

                        • ilzetas
                          • January 2011
                          • 278

                          #13
                          [QUOTE]
                          slänger in två videor på mina kar. ena är ett SA-kar med cikliderna: Scalarer, Multispinosus, Bolivianska fjärilar och Ap.Vejita. ( o lite pansarmalar o ett stim tetror) o sen ett kar med malawi-ciklider. [QUOTE]

                          Tack för att du filmade dina akvarier, hannesc Det översta är bara SÅ fint! Jag beundrar dig o alla andra som får till det så bra. Visst är jag ganska nöjd med mitt asienkar men så där bra ser det verkligen inte ut.

                          Blir hur som helst sugen på att utöka invånarantalet, mitt ekar tomt om jag jämför med dina som är fulla av liv

                          Sorry att jag kapade tråden.
                          /Carina
                          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                          Kommentar

                          • GlennWiberg
                            • May 2011
                            • 301

                            #14
                            Jag har ett 450l malawi. Jag tycker malawi akvarium är stilrena och snygga. Har haft några afrikanska ciklider förut och dom var en elaka jäklar. Bet en så fort man stoppade ner handen. Fast då var dom en 15cm stora.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              [QUOTE=ilzetas;1537814]


                              Tack för att du filmade dina akvarier, hannesc Det översta är bara SÅ fint! Jag beundrar dig o alla andra som får till det så bra. Visst är jag ganska nöjd med mitt asienkar men så där bra ser det verkligen inte ut.

                              Blir hur som helst sugen på att utöka invånarantalet, mitt ekar tomt om jag jämför med dina som är fulla av liv

                              Sorry att jag kapade tråden.
                              /Carina
                              a detta är ju bara två av dom. men tack så mycket. dock ska växterna växa till sig lite. de är lite små just nu. måste fylla upp co2-tuben igen o lite så

                              Kommentar

                              Arbetssätt...