Hur mycket fisk är för mycket?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CarroAnn
    • August 2011
    • 110

    Hur mycket fisk är för mycket?

    Jag vet hur många centimeter fisk man kan ha per cm2 osv, men undrar nu (eftersom, även om man kan ha väldigt mycket fisk så vill jag inte tänja på gränsen, jag vill mina fiskar den bästa miljön jag kan ge dem), för jag har just nu ett 240liters akvarium och har däri 4 levandefödare (2 guppy, 2 svärdbärare) och ett stim på 15 neontetror. Det är verkligen inte för mycket, men har nu även 10 svärdbäraryngel och väntar guppyyngel... Vill gärna behålla dem, men blir det för mycket med 40 fiskar sammanlagt om man nu ser till fiskarnas bästa och inte till någon matematisk uträkning???
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Cm per liter är en rätt dålig regel eller kalkyl, den tar nämligen inte i beaktan fiskens kroppsvolym och foderkrav som säger mer om belastningen än fiskens längd eller antal för den delen.

    Dina fiskar är klent byggda och belastar inte filtrena speciellt mycket, så med lagom matning och regelbundna vattenbyten så skall det inte vara nåt större problem.
    Du kommer dock inte att ha lyxen med utrymme altför länge med levandefödare i karet, dom är inte så duktiga på familjeplanering nämligen

    Inget bra svar måste jag medge men ta det som ett tipps på vad man får ta i beaktan...

    //NiXoN

    Kommentar

    • CarroAnn
      • August 2011
      • 110

      #3
      Tack för svaret! Uppskattas alltid!! Menar du att de kommer bli väldigt många väldigt fort? Går verkligen det? Om det finns så mycket fisk så äter de väl upp alla yngel tillsammans? Min svärdbärare fick nämligen yngel igår (stolt) men jag har endast hittat 10 överlevande... Hon var väldigt tjock och slår vad om att hon bar på närmare 30! Yngeln har jag nu i ett 60l. akvarium...

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Har dom gömställen så klarar några sig alltid och efter ett tag så börjar du få rätt fullt.
        Mitt tipps är att skaffa ett "snällt" rovdjur som gillar riktigt små fiskar med låter bli o störa dom vuxna...

        //NiXoN

        Kommentar

        • CarroAnn
          • August 2011
          • 110

          #5
          Har rätt gott om gömställen... Förslag på snällt rovdjur???

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Ciklider av någon lite mesigare sort som fjärilar eller någon annan mindre apistogramma har fungerat för mig genom åren.


            Men det brukar räcka med nåt som har en lite större mun

            //NiXoN

            Kommentar

            • CarroAnn
              • August 2011
              • 110

              #7
              Åh okej!! Tack!

              Kommentar

              • kryddan803
                • July 2011
                • 241

                #8
                Vad är det för apistogramma du har haft NiXoN?
                Kan man ha kakaduormed guppies och tetror?

                Kommentar

                • VeoliaOfScania
                  • July 2011
                  • 48

                  #9
                  Min kampfisk, numera mina kampfiskar - de har precis flyttat ihop en hane och en hona, håller ordning på antalet Endlers - så att de inte blir fler.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    om man nu skall ge sig på att räkna (vilket enbart ger en fingervisning), så tycker jag att man kommer
                    ganska nära sanningen om man räknar ut volymen på fisken.

                    ex, en guppyhona, 5 cm lång X 0,5 cm hög X 0,5 cm bred = 1,25 Kubikcentimeter.

                    sedan tar man 1 kubikcm / liter vatten.

                    men man skall ta i beaktande att man i ett 240 literskar, inte har 240 liter,

                    räkna bort sten, grus, pump, rötter, blommor, etc etc, så kanske du har
                    i runda slängar 180-200 liter vatten.


                    .'
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      samt att man måste ta i beaktande hur stora firrarna bli i slutskedet.

                      ex en liten söt slöjjis på 3 cm, kan bli 40 cm lång, 15 cm hög, 15 cm bred, den skitar ner något så in i h-e.


                      gigantiskt mycket mer än en ål som är 40 cm lång och 1 cm hög och bred.......



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        nu är ju jag rätt öppen för vad som är mycket och lite fisk men jag tycker oftast att det faller på filtreringen..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          klart det gör, men i de flesta fall här inne så har folk normalt med filter till den storleken som deras kar har.

                          ex, mitt enda kar som är i gång just nu har kanske 125-150 endlers, 25 dvärgtandkarpar,
                          och vid sista räkningen.....60-75 anicstrus....


                          jag har med andra ord en gigantiskt överbelastning, jag har en filtermassa som motsvarar 10%
                          av vattenvolymen, dvs 6 liter, skulle i ett mostvarande medium sized på 250 liter ha 25 liter filtermassa,
                          vilket skulle motsvara kanske 4-6 ytterfilter.

                          ändå får jag byta 25-30% var tredje dag, samt varje vecka rensa filter.

                          så blir det när man ärver ett kar från sin svägerska..............................


                          måste köpa mig en yngelätande firre eller lägga ner det snart,,,,,,




                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...