Fiskbesättning till Juwel 240

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    Fiskbesättning till Juwel 240

    Mitt första "stora" akvarium och nu blev det iofs lättare....eller kanske svårare att välja fisk?
    Funderar lite på dessa:
    Pitbull-mal
    Sajica ciklider
    Purpurhuvudsbarb, nätbarb, odessabarb
    Stänktetra - copella arnoldi
    Polypterus senegalus - Fengädda

    Fengäddan är väl tveksamt om det går eller? Någon som har erfarenhet av den tillsammans med fiskar?
    Andra tips på fiskar som ni gillar?
    Hade velat ha 2-3 par ciklider tillsammans, går det? tips på ciklider som går ihop med sajica? Vill helt inte att dom gräver jättemycket heller...
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    #2
    Ciklider jag funderar på :
    Sajica
    Blå ciklid
    Röd ciklid
    Boliviansk fjärilciklid
    Lejonhuvudciklid
    Tuppkamciklid
    Scalare
    Nyckelhålciklid
    Delfinciklid - Krobia guianensis

    Andra tips och rekomendationer önskas. Tror ni man kan hålla några av dom här tillsammans. 2 par av varje

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Nyckelhål, bolivianer och skalare borde gå att ha ihop, då kommer du ju att ha 3 ciklid par..

      Tror nog att tetror och barber kan bli slukade, tetrorna är jag säker på att han kommer att käka upp.. :/
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        Fengäddor är häliga. Dom funkar i karet och tillsammans med de flesta fiskar. Har själv 8 st fengässor (4 delhezi's, 3 senegalusar och 1 endlicheri). Sen har jag en Clown knivfisk (Chitala ornata), en splendid snakehead (Channa lucius) och 1 flaggciklid. Funkar jättebra mellan dom.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          I mitt Juwel Rio 240 har jag just nu 7 Parkinsons regnbågsfisk, 4 F1-scalarer, 4 bolivianska fjärilsciklider, 4 Laetacara araguaiae, 4 pygméträmalar, fyra Ancistrus dolichopterus (blå antennmal, L183), 6 siamesiska algätare, och ett 20-tal Corydoras panda. Detta funkar bra. Hade ett nyckelhålspar som jag bytte in, och flyttade mina Laetacara till det akvariet istället, men nyckelhålen funkade också bra i detta sällskap.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Nitra
            • November 2005
            • 39

            #6
            Kan också bidra vad jag har i mitt 240 l juvel kar
            Där går det 1 par sajica
            Ett par eldbukar
            Och 4 stycken svärdbärare, tycker att det är så gott som fullsatt
            Har blivit totalt förälskade i mitt sajica par,dom är så ömsinnta med varandra(än så länge)
            Och hanen tar verkligen honan i försvar när eldbukarna kommer och kaxar sig
            Dom viker inte av från varandra alls
            Det är käärlek i mina ögon
            Totalt förälskad i deras "oskyldiga" runda feminina utseende också

            Värme

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Någon som vet vilka utav fiskarna jag skrivit i början av tråden som man kan släppa i först?
              Jag har iofs tagit både vatten filtergojs + en del inredning från akvarium som varit igång i över ett år.
              240litaren har gått igång 3 dagar nu.
              Skulle man kunna släppa i ciklider redan nu eller ska man ta dom andra fiskarna först?

              Kommentar

              • Falconer
                • November 2005
                • 786

                #8
                Ursprungligen postat av Auratusen
                Fengäddor är häliga. Dom funkar i karet och tillsammans med de flesta fiskar. Har själv 8 st fengässor (4 delhezi's, 3 senegalusar och 1 endlicheri). Sen har jag en Clown knivfisk (Chitala ornata), en splendid snakehead (Channa lucius) och 1 flaggciklid. Funkar jättebra mellan dom.
                Frågan är om dom kan gå med fiskar som håller sig runt 3-15 cm? Läste någonstans att man kunde ha dom med snabbsimmande fiskar. Vad tror ni? Vill inte riskera att dom käkar upp allt i akvariet heller...

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Du kan nog börja med lite vad du vill..

                  Låter som om du har en bra start i burken..

                  Som sagt så lär nog fengäddan käka dina tetror om inte annat, kanske barberna med (när den har växt på sig naturligtvis)..
                  Så du kanske ska skippa fengäddan..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • Falconer
                    • November 2005
                    • 786

                    #10
                    Kan jag köpa nästan allt med en gång?
                    Malar,ciklider,mittenfisk och ytfisk?

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu
                      Du kan nog börja med lite vad du vill..

                      Låter som om du har en bra start i burken..

                      Som sagt så lär nog fengäddan käka dina tetror om inte annat, kanske barberna med (när den har växt på sig naturligtvis)..
                      Så du kanske ska skippa fengäddan..
                      ... Eller tetrorna

                      Men tetrorna och barbrerna ligger i riskzonen

                      Kommentar

                      • Falconer
                        • November 2005
                        • 786

                        #12
                        Tror barberna är så pass snabba att det borde gå bra.....? :s

                        Det blev 1 Sajica par, 3 Boliviansk fjärilciklid, 12 Nätbarber och 2 Ancistrus.
                        Någon som har något bra tips på fiskar som lever i övre vattenregionen som skulle funka med dessa? Behöver inte vara stimfisk...
                        Hur mycket fisk kan jag ha utan att det blir för mycket?
                        Hur som helst supernöjd med det jag redan köpt in.

                        Kommentar

                        • Falconer
                          • November 2005
                          • 786

                          #13
                          det var visst 14 nätbarber...måste fått några på köpet.. nu går det 4 bolivianska fjärilar istället för 3. Hoppas dom kan para ut sig. Någon som vet om dom bildar par likt sajicorna?

                          Jag tycker det är lite tomt i övre delen av karet, då nätbarberna som jag trodde var i mellan-delen håller till i undre.
                          Någon som har tips på någon ytfisk som kan gå i en liten grupp på 6-7 st?

                          Har jag för mycket fisk tycker ni isåfall?

                          Tacksam för en hjälpande tanke...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...