Malawi + Tigerbarb = ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andrean
    • April 2011
    • 20

    Malawi + Tigerbarb = ?

    Hej!

    Har ett kar på 374 l med hongi, golden och rödzebra. Har även några siamesiska algätare. Kom på häromdagen att det vore snyggt med ett gäng tigerbarber som kan stimma fint. Vad tror ni om kombon? Känner till att barber vill ha lägre ph än ciklider, men det vill ju även siameserna och de verkar ha det jättebra med cikliderna. Har ingen aning om vad jag har för ph i mitt kar, men alla fiskarna äter, simmar runt, gräver, leker och pysslar på så jag antar att de måt fint.
    Min tanke är att barberna ska stimma snyggt och tätt när de är övervakade av några halvgriniga ciklider.
    Vad tror ni? Någon som testat? Är det en skitdålig idé eller kan dt funka?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag säger nej. tycker inte man ska blanda malawi med andra fiskar.( visst siameserna kanske går fint) risken är stor att dina tigerbarber får stryk. samt att det hela känns helt fel bara. inte så snyggt. men det är ju bara min åsikt

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Jag säger lite som hannesc, malawierna skulle troligen ge tigerbarberna på käften..
      Dock så kan man ha både tangayika, viktoria och andra afrikanska ciklider ihop med malawi, förutsatt att de har ryggrad och kan säga ifrån..
      Rent tempramentmässigt så funkar även en hel del både syd och centralamerikanska ciklider, däremot så vill dessa ciklider ha ett lägre ph och mjukare vatten än malawierna..
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • andrean
        • April 2011
        • 20

        #4
        Jag förstår vad ni menar. Är det storleksskillnaden som skulle få malawisarna att spöa barberna? För mina siameser var inte speciellt stora när jag släppte ner dem (typ precis på håret att de inte gick in på höjden i största rödzebrans mun) och det har aldrig varit några problem. Har även satt i goldenyngel som varit ganska mycket mindre än genomsnittlig barb och de stora fiskarna har bara jagat om de små försökt stjäla mat framför nosen på de störra, typ.
        Alltså, jag tror ju inte att mina malawis är snällare än andra, men om det är just barbernas litenhet som skulle göra så att de får stryk så vet jag inte om det behöver stämma. Men det finns kanske andra orsaker för en malawiciklid att ge tigerbarber på nöten?

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Vad jag vet så är Malawis rätt aggresiva och har inte fisken ryggrad eller är duktig på att hålla undan så åker den på käften..
          Tyvärr så är inte tigerbarber vad jag vet så duktiga på att hålla sig undan och inte har de någon vidare ryggrad heller..
          Dock så är ju inte den som vet mest om varken Malawi ciklider eller Tigerbarber.. :P
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            ne det har nog inte så mycket med storleken, utan mer beteende från malawi-hållet.

            Kommentar

            • andrean
              • April 2011
              • 20

              #7
              Okej. Tack för era svar. Det enda som gör mig tveksam är att ingen av mina ciklider är griniga mot andra än varandra. De har aldrig varit irriterade på de fredliga siameserna. Men det är klart, de snällare fiskarna hänger ju lite för sig själva och duckar undan för cikliderna. Det är ju inte säkert att barberna har vett att göra det.
              Som sagt, tack för era svar!

              Kommentar

              • andrean
                • April 2011
                • 20

                #8
                Förresten, känner ni till någon anna mindre stimfisk som skulle kunna gå att ha i mitt malawikar?

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Zebrafisken borde ju klara sig galant tycker jag då den är mycker snabb och van att ducka undan faror/hot..
                  Det finns ju såklart andra danios också..
                  Utöver danier så kan jag inte komma på något annat lämpligt..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • andrean
                    • April 2011
                    • 20

                    #10
                    Oj, ja zebror har jag ju redan ett gäng, fast i ett annat kar. Trodde de var alldeles för små? De skulle kunna simma rakt in i största rödzebrans gap. Men det är klart, de är ju väldigt kvicka och håller ju till uppe vid ytan mest... Bra idé! Ska fundera.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...