Sällskap till jordätare och scalare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matosk
    • February 2009
    • 39

    Sällskap till jordätare och scalare

    Hejsan!
    kommer att dra igång mitt 600-literskar (200x60x50) nu i höst och önskar höra lite åsikter om vilka fiskar som ska få husera där.
    I dagsläget har jag ett 220-liters med 20 svarta neoner, 20 rödmunstetror, ett scalarepar,några pitbullpleco,några otocinclus och några siamesiska algätare. Dessa ska få flytta med till det nya karet är tanken. Men sen behöver jag ju lite mer! =)
    Skulle gärna fylla på med några fler scalarer nu när jag får plats.
    Sen är grymt sugen på någon jordätare, typ Orange Head Tapajos, altifrons eller proximus. Vad jag läst borde det inte vara några problem med det sällskapet jag redan har?
    Pansarmalar är även det nåt jag är sugen på, kanske 8-10 stycken?
    Sen kommer jag till den största frågan, går det att ha någon mer ciklid? Har kikat en del på Nyckelhålsciklider, Bolivianska fjärilsciklider och kurvciklider. Men blir det för mycket med en eller två små grupper av de arterna också?

    Alltså:
    ca 6 scalarer
    40 mindre stimfiskar
    ca 5 pitbullpleco
    ca 5 otocinclus
    4 siamesiska algätare
    10 pansarmalar
    4-6 jordätare
    4 nyckelhålsciklider
    4 kurvciklider/bolivianska fjärilar

    Låter det någotsånär vettigt eller blir det för mycket? Kanske lite mycket bottenorienterade fiskar?

    Vore mycket tacksam för reflektioner, åsikter och erfarenheter.

    Mvh Mathias
    Senast redigerad av Matosk; 17 October 2011, 14:15.
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Någonting typ det här som du har tänkt dig?



    Mitt kar är på 540 liter.

    Jag har Flaggciklider istället för Scalarer.

    Vinkeltetror som stimfiskar, inga 40 st utan ca 15.

    Några Biotodoma cupido istället för Nyckelhålsciklider.

    Sen finns det ett gäng Ancistrus i karet för att hålla efter alger.

    Även några pansarmalar, men de har det tufft i sällskapet eftersom Jordätarna finkammar botten på allt ätbart som de i normala fall skulle äta.

    Mitt råd är att vänta med Kurvcikliderna, Siamesiska algätarna och med Otocinclus tills du har kännt in övriga invånare. Skulle även ta det lite lugnt med antalet tetror, hellre lite större tetror typ Dolkstickstetror än massor av mindre arter.

    Jag känner att idag att det nästan är för mycket fisk i mitt kar och du planerar för bra mycket mer i samma volym.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Matosk
      • February 2009
      • 39

      #3
      Ursprungligen postat av c90368
      Film
      Tack för bra och konstruktivt svar, precis vad jag behövde läsa!
      Fantastisk film som jag kikat på när du postat den i forumet tidigare.

      Ursprungligen postat av c90368
      Jag har Flaggciklider istället för Scalarer.
      Har även jag kikat på flaggor, hade det för några år sedan och gillade dem skarpt, de lekte ofta och hade grymt fräck personlighet. Men eftersom jag nu redan har scalarer känns det bättre att utöka den populationen istället.


      Ursprungligen postat av c90368
      Vinkeltetror som stimfiskar, inga 40 st utan ca 15.
      Har som sagt dessa 40 redan nu i mitt 220 och därför får de flytta över. Blir de mat åt scalarerna eller någon annan när de växer till sig så får jag tänka om då.

      Ursprungligen postat av c90368
      Några Biotodoma cupido istället för Nyckelhålsciklider.
      Hur många cupido? Och förresten, hur många Geophagus har du?

      Ursprungligen postat av c90368
      Sen finns det ett gäng Ancistrus i karet för att hålla efter alger.
      Även några pansarmalar, men de har det tufft i sällskapet eftersom Jordätarna finkammar botten på allt ätbart som de i normala fall skulle äta.
      Sant det där med pansarmalarna, det har jag inte ens tänkt på. Bra input

      Ursprungligen postat av c90368
      Mitt råd är att vänta med Kurvcikliderna, Siamesiska algätarna och med Otocinclus tills du har kännt in övriga invånare. Skulle även ta det lite lugnt med antalet tetror, hellre lite större tetror typ Dolkstickstetror än massor av mindre arter.
      Jag känner att idag att det nästan är för mycket fisk i mitt kar och du planerar för bra mycket mer i samma volym.
      Siameserna och Ottosarna har jag redan och de kommer få flytta in bland de första just därför. Du har säkert rätt ang kurvcikliderna. Blir nog lite väl mycket.

      Någon som har några åsikter om valet mellan kurvor, nyckelhål eller bolivianska fjärillar, om jag nu bara skulle välja en av arterna?

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Ska du ha både jordätare och pansarmalar avråder jag från bolivianer, de är också starkt bottenorienterade och kan faktiskt ses som små jordätare då de både ser ut och beter sig en aning som sådana. Nyckelhål och kurvor är båda lugna och trevliga ciklider så det är en smaksak vilken du väljer för jag håller med om att det är bättre att börja med endast en till ciklidart.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Det är fem Geophagus, en föll bort ganska tidigt. Två cupido det var fyra från början, de var vuxna redan när jag köpte dem så jag tror att de börjar bli lite gamla.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Matosk
            • February 2009
            • 39

            #6
            Tack för de svaren! =) Blir lite att fundera på!
            Har i det stora hela planen för karet klar, har lagt två stora och riktigt häftiga al-stubbar i blöt som ska bli huvudinredning i karet. Dessutom ska jag ha Aquaterra Rockwall som bakgrund. Ska bygga två filterhörn också med ett Hydor Pico 1200 i varje hörn. Borde ge tillräcklig cirkulation? Räcker det med 6 liter filtermatta i varje filterhörn eller ska man kanske öka det något?

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #7
              Jag kan rekommendera at titta på Tahuantinsuyoa Macantzatza som är orienterade ganska högt. De är små men kan hävda sig mot de större jordätarna, jag skulle undvika bolivianer med så stora jordätare. Även om de är "snälla" så är tar de sin yta och har en del tuffa saker för sig.

              Om du skaffar pansarmalar tro jag nog det är ok även ur matkonkurenssynpunkt, men håll ögonen öppna. Tänk ockå på att Jordätare kan snappa åt sig en liten corydoras, därmed ska de inte vara de minsta arterna eller för unga då de läggs i. När de väl vuxit på sig är de så pass taggiga att de spottas ut i de flesta fall.

              Jordätare håller huvudakligen till i stilla vatten, åtminstone Geophagus, men klarar de strömmar man kan åstdkomma i ett akvarium.

              En annan erfarenhet jag har av Geophagus, Orange head tapajos, är att de kan vara känsliga under munruvningsperioden och då behöver bra med utrymme för att våga släppa ut sina yngel. Det kan säkert variera, men ha det i åtanke. ett jordätarkar gör sig allra bäst då det är rymligt.
              Checking out...

              Kommentar

              • Matosk
                • February 2009
                • 39

                #8
                Tack DaRe, ska absolut kolla upp Macantzatza lite mer, verkar intressant.
                Nu är planen:
                Från start:
                2 scalarer
                40 tetror
                3 siameser
                5 otocinclus
                5 pitbullpleco

                Efter hand:
                4 scalarer till
                4 Nyckelhål/kurvor/Inka
                4-6 geophagus
                ev. ett gäng pansarmalar

                Kanske utvecklar tråden, eller startar en ny projekttråd när karet är på plats och allt ska fixas!

                Kommentar

                • Matosk
                  • February 2009
                  • 39

                  #9
                  Hej igen!
                  Har undersökt sand/grusmarknaden i staden idag! Har hittat Rådasand för ok pris, dock fanns bara en dimension, 1,2-3mm. Är det för grovt för att Geophagusarna ska kunna gå runt och sila? För ögat tror jag 1,2-3mm är perfekt, känns även bra att plantera växterna i.

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Det är i grövsta laget, max 2 mm. Helst mindre.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Matosk
                      • February 2009
                      • 39

                      #11
                      Har nu hittat säckar med 0,3-0,8 också. Dock inte Råda utan något annat, danskt märke. Det tycker jag personligen känns lite för smått, men man kanske kan blanda? hälften 0,3-8 och hälften 1,2-3 borde kanske duga?

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Jag kör Julas. Blandar du i ett jordäatar kar som kommer du inte att få den stilen du tänkt från början de silar och gräver i massor.

                        Dessutom kommer de större kornen riskera att fastna i gälarna för jordätarna inte för att det inte försvinner men det blir obehagligt för dem.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Matosk
                          • February 2009
                          • 39

                          #13
                          Okej, tack ska du ha! Då får jag leta runt lite till! =)

                          Kommentar

                          • Matosk
                            • February 2009
                            • 39

                            #14
                            Idag har jag fått hem en order med lite prylar till karet. Bakgrunden som från början va tänkt att vara en Aquaterra Rockwall är utbytt mot två BTN-moduler som skall innehålla filter. Köpte två Hydor Pico Evo-Mag också.. 1200 liter/h styck. De va helt sjukt små! Är nästan så jag funderar på om det kommer räcka eller inte. Skulle jag känna att det är för lite så har jag Fluval 405 ytterfilter på 1300l/h att komplettera med.
                            Karet står för närvarande på övervåningen hos min mor och far så innan jag går vidare med bygget måste det ner därifrån och transporteras hem. Blir nog rätt tufft.
                            Senast redigerad av Matosk; 17 October 2011, 14:25.

                            Kommentar

                            • Matosk
                              • February 2009
                              • 39

                              #15
                              Akvariet flyttat till mitt garage, rengjort och provfyllt! Allt verkar helt och rent!
                              Har även sågat till mina moduler så de passar och inhandlat svart film till resten av bakrutan.
                              Nästa steg blir nu att göra hål i modulerna för insug till filterhörnet. Planen är att göra oregelbunda hål ca 5x5cm stora i mörka, skymda delar av modulen och sedan sätta en bit filtermatta i hålet. Blir två-tre sådana hål i varje modul och sen kompletterar jag med ett antal 2mm-hål i mörka delar av modulerna. Borde räcka för mina 1200 liter/h i varje modul. Modulerna ska jag sedan fylla med filterkuber.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...