vilka fiskar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irocz
    • August 2011
    • 18

    vilka fiskar???

    Jo nu när jag köpt hus har jag tänkt att dra igång mitt akvarie intresse igen, och jag var hemma hos en polare som har 4-5 pirayor o såg när han matade dom, fiskmaten var tillfäligt slut så han tog helt enkelt bara ett par köttbullar o kastade i. O då kom jag fram till att det hade varit smidigt med sådana fiskar så jag läste runt lite o kom fram till att pirayor var ganska tråkiga fiskar som mäst stog still och jag vill kunna ha mer än en sorts fisk i akvariet. Har hittat en sydamerikansk sötvatten stingrocka som inte blir så jätte stor som käkade kött (jag vet att man inte kan ge dom bara kött, dom ska ju självklart ha lite annat också) så jag undrar om jag kunde få lite hjälp och råd med några stycken olika söttvatten fiskar som är köttätare (om det finns några) samt vart man kan köpa dom i södra sverige (bor i blekinge). Har inget akvarie just nu så köper inte fisk till ett akvarie utan jag köper ett akvarie till fiskarna så om ni vet några kött ätande akvarie fisk så kan ni gärna säga hur stort akvarie dom fiskarna kräver så man vet vilket akvarie man ska köpa.


    Tackar på förhand för hjälp med detta
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av irocz
    Jo nu när jag köpt hus har jag tänkt att dra igång mitt akvarie intresse igen, och jag var hemma hos en polare som har 4-5 pirayor o såg när han matade dom, fiskmaten var tillfäligt slut så han tog helt enkelt bara ett par köttbullar o kastade i.
    Har hittat en sydamerikansk sötvatten stingrocka som inte blir så jätte stor som käkade kött (jag vet att man inte kan ge dom bara kött, dom ska ju självklart ha lite annat också) så jag undrar om jag kunde få lite hjälp och råd med några stycken olika söttvatten fiskar som är köttätare (om det finns några)
    Visst det finns massvis med arter som är köttätare men det är stor skillnad mellan kött och kött. Fiskar som är rovfiskar äter nämligen kött från vattenlevande djur (fiskar, räkor etc.) men inte kött från däggdjur (som t.ex. köttbullar som du nämner). Det senare fodret har en helt annan smältpunkt och är därför olämpligt som fiskföda
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • irocz
      • August 2011
      • 18

      #3
      Jo det har du ju iofs rätt i nu när jag tänker på det, men man hade kunnat mata dom med lite frysta räkor eller någon fiskbit ifrån någon fiskfille när man ändå typ ska laga till sig lite mat

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Räkbitar, vit fisk osv kan du ge till de flesta carnivora arter så frågan känns lite svår att svara på. Är det "häftigheten" med en stor fisk som slukar ett köttstycke du är ute efter finns det en del fisk i sektorn "monster" (är ett dåligt uttryck tycker jag) dom kan vara värt att kolla upp. Den vanligaste är väl påfågelciklid men det finns massor av centralamerikaner och annat att kika på.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Kolla på http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
          Det finns många olika monsterfiskar.
          Fengäddor, Channor (ormhuvudfiskar), Gars (bengäddor), Dats (datoionides), Rovmalar (Red tail catfish, Shovelnose m.m), Rovtetror (vargtetra, Hujeta gädda, Hepsetus odoe m.m) Knivfiskar (Black ghost, Clown knivfisk, Afrikansk knivfisk m.m).

          De flesta av dessa fiskar kan man ha i ett akvarium på 250-300 l tills de är 20-30 cm innan de behöver större kar. Men i slutändan behöver man iaf ett kar på minst 700 l.

          De mindre arterna av ormhuvudfisk (Channa bleheri, C. Gaucha) kan man hålla i ett klar på 200 l. Hujeta gäddor (Ctenolucius hujeta) går bra att hålla i ett kar på 250-300 l. Storleken på kar beror helt på vad för typ av fiskar du vill ha. Men helst inte under 200 l (om det typ inte ska vara grow-up kar)


          Här har du några exempel på vilka arter jag har i mina kar:

          240 l
          Fengäddor
          3x Polypterus senegalus 13-16 cm
          4x Polypterus delhezi 15-17 cm
          1x Polypterus endlicheri 14 cm

          Ormhuvudfisk
          1x Channa lucius 13 cm

          Knivfisk
          1x Clown knivfisk (Chitala ornata) 15 cm

          Ciklid
          1x Flaggciklid


          250 l
          Rovtetra
          1x Hepsetus odoe 18 cm


          250 l
          Rovtetra
          6x Ctenolucius hujeta 10-15 cm

          Knivfisk
          1x Black ghost 22 cm


          310 l
          Ormhuvudfisk
          2x Channa pulchra 20 cm


          Jag matar mina fiskar med skalade räkor, pellets, röda mygg och levande småfisk
          Senast redigerad av Auratusen; 19 August 2011, 18:32.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Räkbitar, vit fisk osv kan du ge till de flesta carnivora arter så frågan känns lite svår att svara på. Är det "häftigheten" med en stor fisk som slukar ett köttstycke du är ute efter finns det en del fisk i sektorn "monster" (är ett dåligt uttryck tycker jag) dom kan vara värt att kolla upp. Den vanligaste är väl påfågelciklid men det finns massor av centralamerikaner och annat att kika på.
            Ja det finns flera hundra arter i Zoopets artregister som man kan mata med fisk och räkbitar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • irocz
              • August 2011
              • 18

              #7
              Jag har hittat ett kar på 750 liter är 200*75 cm botten så är ett ganska rejält kar, är inte häftigheten jag är ute efter utan smidigheten att kunna mata dom med lite räkor o fiskbitar som blir över som man ändå har i frysen när fiskmaten är slut då jag har långt till närmaste affär som säljer fiskfoder. sen vill jag ha lite udda/ovanliga fiskar, sen har jag fastnat för rockorna av någon anledning så är ute efter fiskar som inte är allt för agressiva men ändå inte allt för revirhävdande (mellan/ytfiskar) för då slutar det bara med att en fisksort står i ena hörnet av akvariet o en annan sort i det andra hörnet, vill ha lite rörelse och liv i karet. Har även funderat att ha någon räka eller snigel av lite större modell (så dom inte blir uppätna) som hjälper till o städa på botten eller är det en dålig ide?

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                När fiskmaten tar slut? Det är för det mesta räkor och fiskabitar som är fiskmaten :P

                Fengäddor är visserligen bottenfiskar, men de ärväldigt aktiva. Iaf när man har ett gäng.
                Dats ska ju vara riktigt roliga att ha. Jag har ingen själv, men jag är på jakt efter en.
                Arowana är ju en ytfisk, rätt aktiv och skulle kunna gå i ett 700 l kar till den iaf är 60 cm.. Hujeta gäddor är rätt ytaktiva, men funkar inte ihop med fengäddor, då fengäddorna gärna är på dom. En Clown knivfisk är fräna och relativt aktiva. Annars är dom ju riktigt snygga.

                En räka eller snigel är inte att rekomendera. Kommer försvinna innom någon minut (speciellt räkan).

                Kommentar

                • irocz
                  • August 2011
                  • 18

                  #9
                  jo jag tänkte mäst på att slippa alla fling foder o pellets m.m.. ska ta mig en liten kik på dom du rekomenderar Auratusen
                  Så länge fiskarna inte är allt för stora så borde det i min värld funka med någon räka som går på botten o städar finns ju stora sötvatten räkor som blir en 15-20 cm så dom borde väl få va i fre så länge fiskarna inte är så stora eller är jag helt ute o cycklar?

                  Kommentar

                  • Auratusen
                    • March 2010
                    • 874

                    #10
                    Visst om fiskarna är mindre än räkan kan det gå.
                    Men de kan ändå dra av armar och ben för dom. Den risken är rätt så stor.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...