Var får folk tag i dom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #61
    Just nu har Imazo enbart P. motoro i lager så är man ute efter den arten så bör man kunna beställa den genom de flesta akvarieaffärer i Sverige eftersom Imazo levererar till de allra flesta.

    Sedan har det varit svårt att få tag i rockor i handeln under flera år pga av "exportförbudet" på rockor från Brasilien och det var ju därifrån som de flesta rockor exporterades till Europa för några år sedan. Som jag tidigare har rapporterat på Zoopet så har det pratats om lättnader för exporten och CITES har legat på om detta, men än så länge har det mest bara pratats och inget konkret har hänt.
    Sedan är ju också ett allmänt problem med många fiskarter från Sydamerika att de bara kan fångas under torrperioderna (omöjliga att fånga under regnperioden) och visserligen lagerhåller en hel del grossister i Sydamerika även torrperiodsfångade fiskar under regnperioden, men utbudet är självklart ändå sämre samtidigt som kvalitén är lägre. Speciellt gäller detta för lite större och ömtåligare fiskarter.

    Så exportförbudet från Brasilien i kombination med säsongsvariationer gör som sagt att utbudet av rockor idag är betydligt sämre än vad det var förr
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • VeoliaOfScania
      • July 2011
      • 48

      #62
      Tycker visserligen att rockan i Sandby bor på väldigt litet utrymme med så mycket sällskap, men den verkar inte lida heller.


      JAG HAR DELETAT STÖRRE DELEN AV DETTA INLÄGG EFTERSOM DET INTE HÖLL SIG TILL ÄMNET - STARTA EN EGEN TRÅD OM NI VILL DISKUTERA NÅGOT ANNAT
      Kjell Fohrman
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 August 2011, 15:34.

      Kommentar

      • Freke
        • December 2006
        • 159

        #63
        Men det är ju inte bara brasilien som har rockor & alla arter i brasilien är inte föbjudna, det är några få arter bara. Dom andra går att köpa så länge det fins kvoter att fiska på.

        Men marble, flower, tiger, motoro, marble, castexi ja typ alla arter utan dom svarta & pearl går att få tag ifrån colombia, peru osv. Men vill man ha en svart/mörk rocka är det inga problem idag då det inte är förbud på dom förutom itaituban. Sen stämmer det ang tiden på året under högvatten fiskas inte alla arter samma sak gäller torrtiden. Det är svårare att få tag på fisken vi högvatten men vissa fiskar ynglar inte av sig då så man måste ta under högvatten. Men detta gäller inte rockor.

        Men jag tycker trådskaparen skall satsa på en scobina, motoro eller liknande då dom e lite billigare å lätta att få tag i eller som i scobinans fall den brukar stanna på 35cm som mest. Sen finns det undantag. Tycker själv scobina kan bli jävligt snygg om man har tur. Skiljer lite i nyans på dom från fall till fall men ljusgråa/askgrå är sjukt snygg på en scobina medans mer sandfärgad inte är lika nice i mina ögon. Men skall vi gå utanför boxen så finns det ju 1miljar olika hybrider å dom brukar va mycket billigare än artern dom e avlade ifrån vilken den nu är. Så välj efter plånbok & tycke dom flesta rockorna är lätta. Skall man göra det lätt så håll dig borta från, retics, tiger, flower, antenna pga maten, å storleken. Gör du det minskar du chansen att den dör med 100%
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #64
          Ursprungligen postat av Freke
          Men det är ju inte bara brasilien som har rockor & alla arter i brasilien är inte föbjudna, det är några få arter bara. Dom andra går att köpa så länge det fins kvoter att fiska på.
          Nej självklart finns det rockor även i andra länder i sydamerika men de är vanligast i Brasilien och är också mest tillgängliga där. I Colombia finns så klart även en del men ofta i områden där fångst är svår att genomföra pga att de områdena kontrolleras av FARC.

          Visst finns det kvoter för export av rockor från Brasilien men tyvärr verkar kvoteringssystemet fungera uruselt. Dessvärre är det dock också som så att oeriösa fångstmän smugglar ut en del rockor till exportörer i grannländer som Colombia, sedan importeras dessa fiskar sedan av oseriösa importörer i USA, Europa och Asien. Detta pekades speciellt ut som ett problem av CITES i den rapporten som kom angående positivlistan och exportkvoterna i Brasilien. Denna smuggling är säkert också en viktig orsak till att Brasilien vägrar att släppa på dessa restriktioner.

          I övrigt vill jag instämma i det du skriver
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Lutt
            • January 2011
            • 62

            #65
            Ursprungligen postat av Bygert
            Kan så vara att det finns fel men det är en väldigt bred genomgång av akvarium, vatten, eventuellt lämpligt sällskap, foder, giftet, förökning osv, innehåller det mesta. Man kanske inte vet allt när man läst boken men man har åtminstone en ide om vad det är man bör tänka på. Ser man till priset på rockor är ju en bok en billig försäkring för att undvika att missa nåt, eller rent av att man lägger ner projektet efter att ha sett vad som krävs. Sen skadar det aldrig med viss skepsis när man läser, det gäller böcker men än mer när det gäller det man hittar på nätet.
            Ja grunderna kanske är nåt att ha i den boken. Men som de flesta böcker när det gäller fiskar numera så är de nästan förgamla redan när de är tryckta.
            Ja allt ska man inte tro på och det gäller ju även internet. Men jag menar på att ju mer du läser runt på internet ju bättre. Då har man tillslut fått sig en egen uppfattning.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #66
              Jag kan ju i alla fall säga att jag känner mig betydligt tryggare inför eventuella framtida rockprojekt efter att ha läst boken.

              När det gäller det där med att inte tro på allt man läser så finns det ju ett fint exempel på det när det gäller just rockor. Zoozity i Malmö la upp diverse skötselråd på nätet och bland annat kunde man läsa att rockor har en gifttagg på halsen. Det var inte så svårt att kolla upp hur det där gått till, i det danska originalet så stod det halen (häälen) vilket betyder svansen. Det finns helt klart ett utrymme för felöversättningar när det gäller danska (man skall t ex inte fråga på en dansk fågelmässa om fågeln äger fröer, danskarna ser ut som fågelholkar om man frågar det eftersom fröer betyder grodor) men problemet är ju inte bara ord som betyder olika saker i danska och svenska utan snarare att det blivit så enkelt för den som inte vet just nånting om ett ämne att översätta eller koka ihop nåt och lägga ut det där massor av folk kommer åt det. Gifttaggen på hal(s)en var för övrigt inte det enda märkliga i det där skötselrådet, det fanns annat konstigt också.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #67
                Ursprungligen postat av Bygert
                Jag kan ju i alla fall säga att jag känner mig betydligt tryggare inför eventuella framtida rockprojekt efter att ha läst boken.

                När det gäller det där med att inte tro på allt man läser så finns det ju ett fint exempel på det när det gäller just rockor. Zoozity i Malmö la upp diverse skötselråd på nätet och bland annat kunde man läsa att rockor har en gifttagg på halsen. Det var inte så svårt att kolla upp hur det där gått till, i det danska originalet så stod det halen (häälen) vilket betyder svansen. Det finns helt klart ett utrymme för felöversättningar när det gäller danska (man skall t ex inte fråga på en dansk fågelmässa om fågeln äger fröer, danskarna ser ut som fågelholkar om man frågar det eftersom fröer betyder grodor) men problemet är ju inte bara ord som betyder olika saker i danska och svenska utan snarare att det blivit så enkelt för den som inte vet just nånting om ett ämne att översätta eller koka ihop nåt och lägga ut det där massor av folk kommer åt det. Gifttaggen på hal(s)en var för övrigt inte det enda märkliga i det där skötselrådet, det fanns annat konstigt också.
                HHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHA!!!!! halsen!!? FETT!
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Freke
                  • December 2006
                  • 159

                  #68
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Nej självklart finns det rockor även i andra länder i sydamerika men de är vanligast i Brasilien och är också mest tillgängliga där. I Colombia finns så klart även en del men ofta i områden där fångst är svår att genomföra pga att de områdena kontrolleras av FARC.

                  Visst finns det kvoter för export av rockor från Brasilien men tyvärr verkar kvoteringssystemet fungera uruselt. Dessvärre är det dock också som så att oeriösa fångstmän smugglar ut en del rockor till exportörer i grannländer som Colombia, sedan importeras dessa fiskar sedan av oseriösa importörer i USA, Europa och Asien. Detta pekades speciellt ut som ett problem av CITES i den rapporten som kom angående positivlistan och exportkvoterna i Brasilien. Denna smuggling är säkert också en viktig orsak till att Brasilien vägrar att släppa på dessa restriktioner.

                  I övrigt vill jag instämma i det du skriver
                  Japp stämmer bra men smugglingen är inte lika omfattande längre sen dom släppte på förbudet med leopoldi, henlei, black diamonds. Ser man tex pearls så är det inte så stor efterfrågan på dom längre då många i europa. asien osv odlar egna så det är ingen mening å smuggla för att sen exporteras. Itaituba är det lite mer pengar i & visst smugglas den men jag kan inte svara ärligt på hur omfattande den är då jag inte har uppgifter om det men av alla dom jag snackar med så är det intr så intressant för dom att deala med dessa till colombia då dom tjänar lätta pengar på BD å vissa malar.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #69
                    Ursprungligen postat av Freke
                    Japp stämmer bra men smugglingen är inte lika omfattande längre sen dom släppte på förbudet med leopoldi, henlei, black diamonds. Ser man tex pearls så är det inte så stor efterfrågan på dom längre då många i europa. asien osv odlar egna så det är ingen mening å smuggla för att sen exporteras. Itaituba är det lite mer pengar i & visst smugglas den men jag kan inte svara ärligt på hur omfattande den är då jag inte har uppgifter om det men av alla dom jag snackar med så är det intr så intressant för dom att deala med dessa till colombia då dom tjänar lätta pengar på BD å vissa malar.
                    Detta med odlingen av rockor tog också CITES upp som en klart negativ konsekvens av stoppet. Dvs när det är "exportförbud" från Brasilien så odlas rockorna istället på andra ställen runt om i världen och konsekvensen av stoppet blir att lokalbefolkningen i Brasilien blev av med sina framtida försörjningsmöjligheter även om stoppet skulle släppas. Detta var dåligt för såväl människor som miljö i Brasilien tyckte CITES, men uppenbarligen inte myndigheterna i Brasilien
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Freke
                      • December 2006
                      • 159

                      #70
                      Men det är väl bara itaituba & Pearls som har exportförbud. Alla "osäkra" arter som med största sannolikhet är hybrider skickas ju som hystrix, scobina å sånna arter som kan se lite olika ut.

                      Men snackar man istället malar är det ju SJUKT många som smugglas för att folk runt om i världen skall få. l24, l25, l27, l273, l046 är bara några av dom mest eftertraktade som tas in via colombia. Jag har aldrig vart i brasilien men det är ju många arter som har exportförbud även att dom inte är hotade.. Hydrolycus Armatus, Hydrolycus Tatauaia tex medans Scomberoides är ok att exporteras. Finns ju en annan innom det släktet men kommer inte ihåg namnet på den nu. Långsmal å silverfärgade mycket mer skinande med samma tänder även den exportförbud. Så deras lagstiftning rimmar inte alltid i mina öron. Men jag tycker bara det är kul att fler odlar rockor i EU & sverige så fler får chansen att prova på dom å inte behöver betala 15-20k för en leopoldi osv. Hobbyn är för alla så kan man pressa priset
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

                      Kommentar

                      Arbetssätt...