Tips på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daavidg
    • July 2009
    • 12

    Tips på fisk

    Hej!

    Har ett 112 liters akvarium som består av många gömställen (stenar, rötter och grottor) och en del växter. Just nu finns det många ancistrus och 4 st guramis i akvariumet (ett par blå och ett par guld).

    Så jag undrar om någon har något bra tips på en tredje fisk till detta lilla samhälle?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej, i mina ögon så är ett akvarium på 112 liter för litet för så stora guramis som blå och guld gurami..

    Det du kan ha en olika tetror eller någon liten ciklid, då ytan redan är full på fisk så kan du inte ha någon form av ungfödare såsom guppy och platy eller någon annan form av ytfisk..
    Det finns ju en hel uppsjö med fiskar bland artbeskrivningarna så du kan ju alltid kolla runt där..

    Har du några frågor så är du välkommen att ställa dem..

    Lycka till!!
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Många liknande trådar du kan kolla i. Jag har rekommenderat apistogramma i samtliga
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • Daavidg
        • July 2009
        • 12

        #4
        Okej! Mina guramis är just nu bara ca 6 cm långa, men jag kanske får skaffa ett större akvarium sen om de blir för stora. Har kollat runt mycket i artbeskrivningarna men jag kan inte bestämma mig. Vet inte riktigt vilka fiskar som passar ihop å så heller.

        Ni båda har föreslagit ciklider, vilken tror ni skulle passa?

        Jag har två stora ancistrus och massa små (2-4 cm), så bottenregionen kanske är för full för ciklider?

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Kanske ett stim av någon tetra eller rasbora?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Ursprungligen postat av Daavidg
            Okej! Mina guramis är just nu bara ca 6 cm långa, men jag kanske får skaffa ett större akvarium sen om de blir för stora. Har kollat runt mycket i artbeskrivningarna men jag kan inte bestämma mig. Vet inte riktigt vilka fiskar som passar ihop å så heller.

            Ni båda har föreslagit ciklider, vilken tror ni skulle passa?

            Jag har två stora ancistrus och massa små (2-4 cm), så bottenregionen kanske är för full för ciklider?
            Jo du har rätt. Ancistrus är lite för tuffa för apisto.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • Daavidg
              • July 2009
              • 12

              #7
              Ursprungligen postat av sme_h
              Jo du har rätt. Ancistrus är lite för tuffa för apisto.
              Borde inte apistogramma kunna jaga bort ancistrusar ganska lätt? (har ingen erfarenhet av ciklider)

              Kommentar

              • Daavidg
                • July 2009
                • 12

                #8
                Har någon nåt förslag på en stimfisk som funkar bra ihop med guramis och som stimmar bra?

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Kolglödstetra kanske skulle vara något, de blir inte mycket mer än 3 absolut max 4 cm och stimmar mycket bra..

                  Det finns många snälla dvärgciklider..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Ursprungligen postat av Daavidg
                    Borde inte apistogramma kunna jaga bort ancistrusar ganska lätt? (har ingen erfarenhet av ciklider)
                    Nej de har för hård hud/skal

                    Jag hade vuxna scalarer som inte klarade av dem i längden eftersom de envisades med att komma tillbaka. En agasizziihona dog nästan när en ancistrus envisades med att stanna precis utanför grottan. Ancistrus är envisa rom-rövare som lever p åsin hårda hud.
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • Daavidg
                      • July 2009
                      • 12

                      #11
                      Ursprungligen postat av pikachu
                      Kolglödstetra kanske skulle vara något, de blir inte mycket mer än 3 absolut max 4 cm och stimmar mycket bra..

                      Det finns många snälla dvärgciklider..
                      Dem såg intressanta ut brukar de vara röda eller bleka som de är på vissa bilder?

                      Kommentar

                      • Daavidg
                        • July 2009
                        • 12

                        #12
                        Ursprungligen postat av sme_h
                        Nej de har för hård hud/skal

                        Jag hade vuxna scalarer som inte klarade av dem i längden eftersom de envisades med att komma tillbaka. En agasizziihona dog nästan när en ancistrus envisades med att stanna precis utanför grottan. Ancistrus är envisa rom-rövare som lever p åsin hårda hud.
                        Aha, hade ingen aning om att ancistrus kan vara en så jobbig och tuff fisk mot andra arter.

                        Kommentar

                        • Vimsa
                          • November 2008
                          • 768

                          #13
                          Lite tuffare ciklider, om än lika vackra som apistos (tycker jag) är bågfensciklider (Snyggare än på bilden!) och palettciklider. Men vill du ha rom eller yngel är det i princip omöjligt om du har ancistrus också ... Mina bågfenor mopsar mot allt, även om de inte vågar mobba (bara kaxa mot) Nyckelhålen som är dubbelt så stora, så vet inte hur pass väl de går ihop med guramis. Annars är ju ett stim av någon tetra eller rasbora ett bra alternativ.

                          En fisk jag kan rekommendera är Nannostomus Beckfordi, som jag tycker är betydligt intressantare (och vackrare, enligt mitt tycke) än vanliga, tråkiga stim av tex. kardinaltetra eller rödmunstetra. De är mycket okomplicerade, äter allt standardfoder som går in i deras små munnar (även om de tycker bäst om frysfoder och levande foder) och stör inte andra fiskar. Funkar i standardtemperatur och neutralt pH. Köp tex. 4 hanar och 4 honor, som glider ut och in genom växtligheten, hanarna "brottas" med varandra om honornas gunst, roligt att titta på Ha gärna flytväxter, det gillar mina i alla fall. Hanarna är slankare, oftast lite rödare och har vita tippar på bukfenorna.

                          Kommentar

                          • Daavidg
                            • July 2009
                            • 12

                            #14
                            Nannostomus Beckfordi verkar spännande! Lite ovanlig va? Hoppas den finns i akvariebutiken jag brukar åka till, ska ta mig en titt snart

                            Stimmar de bra?
                            Senast redigerad av Daavidg; 08 August 2011, 18:09.

                            Kommentar

                            • Vimsa
                              • November 2008
                              • 768

                              #15
                              Ganska ovanlig tror jag, alltså inte så många som har den, men Akvarieteknik har Beckfordi i "sortimentet" så den borde inte vara helt omöjlig att få tag i. Tyvärr stimmar de inte särskilt bra Men det är som en del av deras charm, de sticker iväg på egna små upptåg i akvariet, kommer tillbaka, "brottas" lite med varandra, stimmar lite grann, några sticker iväg ... Ja, de är väldigt söta. Jag har 8 st i 150 l, ska utöka till 16, lagom i 112 l är nog nånstans däromkring Jag köpte "Röda pennfiskar", och fick alltså bara hanar, har haft lite problem med filtret så mitt akvarie är "nystartat", men sen blir det honor, dvs. "Pirangatetror". Väldigt konstigt av Akvarieteknik att göra så känner jag

                              Kommentar

                              Arbetssätt...