Tips på fiskbesättningar + vanliga Tanganyika/Malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Tips på fiskbesättningar + vanliga Tanganyika/Malawiciklider

    Blir förmodligen så att jag får fixa en stor pärm med artbeskrivningar från Zoopet (ÄNTLIGEN!) på lokala Djurmagazinet. Jag jobbar lite extra med att byta vatten där, bad snällt och visst får jag fixa det Så håller på och funderar så smått och behöver lite hjälp med detta:

    Tips på fiskcombos till standardstorlekarna 54 l och 112-120 l som man kan lägga in i anslutning till en liten kort nybörjarguide.

    Samt en lista på de kanske 5-10 vanligaste och enklaste Tanganyikas och Malwais, då jag (måste jag erkänna) har väldigt lite koll på dessa fiskar. Artbeskrivningarna kommer inte att visa bara de fiskar som finns i butiken, utan även vanliga fiskar som går att beställa in via grossisten.

    Kommer förmodligen behöva lite hjälp med identifieringen av vissa fiskarter som finns i butiken också, då det är en salig röra bland alla "prislappar" och det är mycket som är oaktuellt eller fattas.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är butiken Zoopetansluten? Annars kan det bli lite krux med den biten du funderar över om pärmen ska vara offentlig i affären...kolla med Kjell om detta så får du nog raka besked.
    Skulle affären vara ansluten kan du annars gå en annan väg, att du skriver ut de fiskarna som affären har hemma så kunderna (och även personalen) kan läsa om vad de har hemma.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Butikschefen som jag pratade med skulle maila Kjell, antar att han antingen har gjort det eller ska göra det, jag planerar bara lite just nu.

      Är just detta jag tänker göra, men även ta med andra vanliga fiskar, räkor och snäckor så att folk vet även vad som finns att beställa. Tänkte inkludera lite växtartbeskrivningar (då ingen i personalen har koll på växter) samt en kort starta-upp-guide att ta med sig hem, och ett par lätta fiskcombos också, och sätta in allting i en pärm med ett bra register så att det blir lätt att hitta

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Vimsa
        Butikschefen som jag pratade med skulle maila Kjell, antar att han antingen har gjort det eller ska göra det, jag planerar bara lite just nu.

        Är just detta jag tänker göra, men även ta med andra vanliga fiskar, räkor och snäckor så att folk vet även vad som finns att beställa. Tänkte inkludera lite växtartbeskrivningar (då ingen i personalen har koll på växter) samt en kort starta-upp-guide att ta med sig hem, och ett par lätta fiskcombos också, och sätta in allting i en pärm med ett bra register så att det blir lätt att hitta
        Låter ju bra. det är också redan flera Djurmagazinet-affärer som abonnerar på Zoopets artbeskrivningar - dock ännu inte någon i Piteå
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ett tips är att plasta in dem, de blir annars snart tummade och blöta...

          Jag har själv gjort precis som du till en affär, men jag upptäckte ganska snart att det inte funkade som jag ville. Det var svåranvänt med en pärm, och att sedan hålla den uppdaterad var heller ingen lätt match.
          Att sedan ovanpå detta ha ytterligare beskrivningar på fisk som kan beställas, gör att det blir nog ännu svårare för alla att hålla reda på. Då är det nog bättre att köra på två pärmar, en för de fiskar som finns i butiken och en för de fiskar som går att beställa.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Eller det bästa är att definitivt att plasta in dom och sedan sätta upp placera dom i en plastficka vid akvariet där arten finns. I en plastficka för att de då är lättare att ta bort och flytta
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #7
              Det finns utrymme vid akvarierna för "prislappar", men ska man klämma in artbeskrivningarna där blir det väldigt ont om plats, därav att jag tror det är bra med en pärm att bläddra i. En pärm med 4 artbeskrivningar per A4 (dubbla sidor), med inplastade sidor (tack för tipset!) tror jag blir smidigast. Att inte bara ha arter som finns i butiken tror jag är bra, för då kan man rekommendera och visa bilder på andra fiskar än de som finns inne + att man behöver uppdatera sällan. Det är bland prislapparna man måste hålla koll. Aja, vi får se hur det blir Känns hur som helst jätteroligt att jag får införa artbeskrivningar, det behövs eftersom de flesta i personalen inte är intresserade av fiskar.

              Ska påminna honom om att maila dig Kjell!

              Kommentar

              Arbetssätt...