Fisk som passar med guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kryddan803
    • July 2011
    • 241

    Fisk som passar med guppy?

    Hej!
    I mitt 54 L akvarium ha jag ett par Guppies + deras lilla yngel, en algätare, en praktbotia (ska flyttas), en kampfisk (ska kanske flyttas) och två rödmunstetror (ska kanske flyttas). Sedan när jag flyttat de som ska och ev. ska flyttas så vill jag gärna ha lite fler fiskar. Jag läste någonstans att det är lättast att ha en fiskart som man har som "grundart" i akvariet och väljer resten av fiskarna utefter den arten och som "grundart" har jag valt mina Guppies. Men då undrar jag vad jag ska köpa för fler fiskar senare...? Uppskattar bilder!

    Kanske ska berätta lite mer om akvariet...
    Det finns en del gömställen, min pump är ganska stär men det går annars att fixa, jag har ganska grovt, ljust grus, få växter och ljust akvarie.

    Kram S.E
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Det är ju ett väldigt litet akvarium men när botian flyttat är ju bottenregionen ledig så varför inte någon dvärgciklid? Du kommer att fascineras av beteendet de visar upp. Släng i några grottor av kokosnötskal och lite mer växter för de kan vara lite tuffa och behöver kunna gömma sig och de flesta lägger rom i grottor också. Mitt tips är kakaduaciklid. Tålig när det gäller vattenkvalitet för att vara en apistogramma, lättlekt och de odlade varianterna man hittar i butik är färgglada som få fiskar. En del guppyyngel kan gå in i deras munnar men det är bara en fördel kommer du att inse.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      De är snälla mot alla som inte försöker äta upp ynglen. Men de föser bara iväg de andra.

      Inte för att på något vis vara tjatig men av samma anledning som jag rekommenderade apistogramma borelli i tråden innan här så rekommenderar jag den nu med. Den blir 4cm kortare än kakaduan och är snudd på ännu tåligare. Har haft ett par med yngel i en hemmagjord 30-literskub förut. Där hade jag även 10-tal guppy och de var kanonbra. Har lite gamla bilder från detta. Det var -04 och jag lekte med min 1:a digitalkamera då.
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Ja borelli är fina också, helt klart. De kan vara lite vekare och få svårt att få mat i tufft sällskap men med guppy är inte det något problem. Inga dvärgciklider är stimfiskar utan ska i regel gå i par eller harem, dvs flera honor till en hane. Aldrig fler än en hane om man inte har ett större kar.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Om det är apistogramma borelli så är det ju busenkelt.

          Honan är liten och gul eller gulgrå beroende på..
          Hanen är dubbelt så stor och blåmetallic med eller utan lite gult på buken. Hane och Hona på apistogramma ser ut som olika arter.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Jadå inga problem, men som sagt kan du inte ha mer än en hane. Och skulle säljaren säga nåt annat så har denne ingen koll.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Du behöver inte ha mer än 1 hona i 54 liter heller. Börja med ett par så kommer du ha 20 st till slut ändå
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Vad vill du ha?
                Har du upptäckt hur det är med fiskar som tar hand om ungar? Ciklider är ju som däggdjur så det är en liten annan typ av fisk och det blir väldigt naturligt att forma akvariet efter denne istället. En guppy kommer aldrig bry sig om inredningen eller nåt annat heller för den delen.

                Vill du bara ha vackra snälla fiskar som äter och simmar runt och äter, så finns det ju massor!

                Corydoras kan du ha för att äta matrester. Otocinclus gör sig bra som algätare med små-halvstora fiskar. Tetror går ju att välja efter smak. Gillar du guppy så gillar du säkert också platy
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • kryddan803
                  • July 2011
                  • 241

                  #9
                  Jag har ingen aning vad jag vill ha faktiskt haha
                  Jag vill ha en snäll fisk, som man inte behöver ha i jättestora stim, den sa gå att ha i mitt 54 L akvarium, De ska inte va fenbitare!
                  Det finnsju hur många tetrasorter som helst! Finns det någon sort som inte behöver vara i stora stim?
                  Platy och guppy = 300000000000000000000000 yngel xD Men man kanaske kan skaff två platyhonor?

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Nej då står jag fast vi borellii. Tetror ska vara >10 och det blir fort fullt i 54 liter.
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • kryddan803
                      • July 2011
                      • 241

                      #11
                      Ok men två platyhonor då?

                      Kommentar

                      • kryddan803
                        • July 2011
                        • 241

                        #12
                        Jag vill ha guppies för att jag tycker att de är fin och de har visst personlighet och är smartare än vad du tror. Det är bara det att det går från individ till individ. Alla är olika. Jag tycker inte att du ska hacka ner på någon för att denne gillar sådana fiskar elr sitta och säga att de är tråkiga. Mina guppies är de mest sociala, smarta och vackraste fiskarna jag någonsin haft. T.ex. Kan min guppyhane sitt eget namn. Ropar man det så kommer han direkt fram till en. De är smartare än vad du tror och det kan faktiskt vara ganska sårande när du sitter och hackar ner på det viktigaste i mitt liv.
                        Tänk lite längre än vad näsan räcker nästa gång du skriver något som kan såra folk.

                        Kram S.E

                        Kommentar

                        • sme_h
                          • November 2003
                          • 625

                          #13
                          Det var aldrig meningen att vara nedlåtande på något sätt och jag kan ha fel om guppies. Kanske var lite hård om dem i inlägget. Jag tog bort det för att inte reta flera.
                          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                          Kommentar

                          • kryddan803
                            • July 2011
                            • 241

                            #14
                            Ok tack, ursäkten godtas, och förlåt för att... Jag överreagerade lite...


                            Nu e kampfisken flyttad

                            Kommentar

                            • kryddan803
                              • July 2011
                              • 241

                              #15
                              Ok tack :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...