Vilken akvariefisk är roligast att odla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiesk-Biff
    • June 2011
    • 40

    Vilken akvariefisk är roligast att odla?

    hej har nu lyckats rätt bra med mina endlers och red cherry räkor. Men har ett akvarium på 250liter som bara står just nu och tänkte försöka på en ny art, jag undrar om ni kan ha några tips till mig.
    I had a dream, I was king. I woke up, still king!
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    Channa pulchra? Dom är rätt så roliga att odla.
    Dock så ser inte karet så fint ut när man odlar dom. Det enda man får göra är att mata och möjligtvis fylla på lite vatten som har dunstat. Sen får du inte göra något mer. För att om du ändrar i karet eller gör vattenbyten så är risken stor att paret splitras.

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Diskus så klart
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • Fiesk-Biff
        • June 2011
        • 40

        #4
        Ursprungligen postat av sme_h
        Diskus så klart
        Svindyrt^^ ?
        I had a dream, I was king. I woke up, still king!

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Ursprungligen postat av Fiesk-Biff
          Svindyrt^^ ?
          100:- /st för unga fiskar. Kanske ska ha 4 för att vara säker på att få ett par. Så 400 då kanske om man redan har ett 250L+ akvarium
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • C113
            • April 2008
            • 95

            #6
            Corydoras!!!!!
            Kristian Adolfsson
            ------------
            www.corydoras.net

            Kommentar

            • Fiesk-Biff
              • June 2011
              • 40

              #7
              Ursprungligen postat av sme_h
              100:- /st för unga fiskar. Kanske ska ha 4 för att vara säker på att få ett par. Så 400 då kanske om man redan har ett 250L+ akvarium
              inte så farligt då alltså. ser att du har bolivianska fjärilar är de lätta att odla ? tycker att dem ser sjukt fräcka ut.

              C113: är det svårt? hur gör man?
              I had a dream, I was king. I woke up, still king!

              Kommentar

              • sme_h
                • November 2003
                • 625

                #8
                Ursprungligen postat av Fiesk-Biff
                inte så farligt då alltså. ser att du har bolivianska fjärilar är de lätta att odla ? tycker att dem ser sjukt fräcka ut.
                De är lätta att odla och enligt andra ska de vara bra föräldrar vilket jag inte har sett
                Trots lite olika par och rom 1000 ggr jag haft så har rom aldrig kläckts i mitt akvarium med diskus. Skulle tro att 29C är för varmt men jag vet faktiskt inte och bryr mig inte heller. Nä jag skulle ge bort mina om jag kunnat få upp dem utan att böka runt i akvariumet. Däremot är de ju som sagt lätta och kanske ett ganska bra nybörjaralternativ till tex dvärgciklider. Tror de är tåligare än apistogramma, vanliga fjärilar, kurvciklider etc.

                Nä har man riktiga premiumfiskar som tex diskus så blir det klart roligare att odla och man får viljan till att ändra omständigheterna i akvariet med vattenvärden, andra fiskar etc, samt ett mycket större tålamod. Många ciklider äter ju upp rommen gång på gång innan det fungerar. Man vill gärna inte kasta bort ett år på intetsägande fiskar som tex nyckelhålsciklider (vilket jag gjort). De ska ju växa upp, para ut sig etc etc. Dessa kan verka kul när man köper dem men man hinner ofta tröttna innan det fungerar.
                1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                Kommentar

                • Fiesk-Biff
                  • June 2011
                  • 40

                  #9
                  sme_h,
                  vad tycker du om att jag ska köra på, palletciklider, fjärilsciklid eller möjligtvist kampfiskar?fördelar / nackdelar?
                  I had a dream, I was king. I woke up, still king!

                  Kommentar

                  • sme_h
                    • November 2003
                    • 625

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fiesk-Biff
                    sme_h,
                    vad tycker du om att jag ska köra på, palletciklider, fjärilsciklid eller möjligtvist kampfiskar?fördelar / nackdelar?
                    Kul att du nämner palettciklider eftersom det var de som fick mig att börja med ciklider för 20 år sedan. Klockrent alternativ! Köp helst ett högklassigt par. Kolla om du kan få hitta (vildfångade) eller F1:or, F2:or (1:a eller 2:a generationen efter VF). Trodde aldrig det skulle ske då de brukar vara otroligt bra föräldrar men för några år sedan köpte jag ett par som inte tog hand om ungarna 100% bra. Återkom med vad du vill ha så kan man diskutera om du kan ha dem ihop med dessa. Det som funkar som jag kan säga direkt fungerar är ungfödare (dock ganska dåligt minne och "glömmer" revirgränserna), tetror (inte 100-tals i 250 för då ryker ynglen fort) och de flesta labyrintfiskar (ej odla dessa) om du vill ha en mix. Corydoras (ej odla corydoras), ancistrus (undvik eventuellt) etc, etc.
                    Roligare kanske och kika lite efter just västafrikanska fiskar. Bör finnas lite tetror bla därifrån.


                    Fjärilsciklider leker lätt men är svåra att få att ta hand om ynglen. Känsliga fiskar dessutom men otroligt intressant art när man hållit på med ciklider ett tag. Man vill ju liksom anta utmaningen. Tyvärr tack vare (jag skyller iaf på) mitt uppsalavatten som jag tror är för hårt för att romen ska kläckas och att det är därför det inte gått.

                    Kampfiskar eller andra labyrintfiskar är tråkigare att odla eftersom de bara vaktar rom men låter ungarna bli uppätna när de väl kläcks. Man måste ordna ett odlingsakvarium åt dessa. Väldigt små unga dessutom som är svåra att få att överleva.
                    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                    Kommentar

                    • Fiesk-Biff
                      • June 2011
                      • 40

                      #11
                      Riktigt bra läsning! Fick mig att tänka till. Ska till fiskodlarn i borås och kolla nu, det blir paletter då antar att det finns massor av info om dem på nätet men roligare att ha nån att bolla frågor med. Har svart finkornigt grus här hemma duger det?
                      I had a dream, I was king. I woke up, still king!

                      Kommentar

                      • sme_h
                        • November 2003
                        • 625

                        #12
                        Tack! Jo det är kul med forum. Ingen polare som bryr sig det minsta om akvarium så jag sitter här ibland

                        Grus är vilket som men bättre finkorningt än alltför stort. Vasst är inge bra.
                        Absulut bästa grottan att leka i brukar vara stora snäckskal 3-4 cm diameter ingång. Alltså sådanna som går lite i spiral och blir mindre och mindre längre in. Släcker man nån lampa i taget på kvällen så samlar de in ynglena i snäckan runt 1:a kröken så får de 100% koll på ungarna över natten. Detta gör att paletter är ett av de absolut bästa alternativen om man vill ha ciklider som vallar ungar i sällskapsakvarium
                        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Snäcklekande ciklider är inte helt fy skam.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            Ursprungligen postat av VisualDarkness
                            Snäcklekande ciklider är inte helt fy skam.
                            Håller med! Finns några "riktiga" snäcklekare att välja mellan och vissa är riktigt snygga. Neolamproulogus nånting heter de nog. Lite mer stillastående än paletter. Brukar mera stå och "hänga" över snäckan mest hela tiden så där brukar man ofta kunna ha ganska många i eller åtminstånde en lite grupp istället för ett par som med paletter. Kika innan för det gäller inte alla arter i släktet
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Där får man se en hel del samhällsliknande beteenden i och med deras revirbyggande.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...